Esapekka Lappi starttaa tänään alkavaan Ruotsin MM-ralliin huomattavasti paremmin valmistautuneena kuin kolme viikkoa sitten Monte Carlossa. Erityisesti viime viikonloppuna Kuopion SM-rallissa ajetut kilometrit olivat Lapille tärkeitä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi ajoi pohjat testi-ek:lle! Karu totuus paljastui Kalle Rovanperälle
LUE MYÖS: Näkökulma: Ott Tänak maalasi Montessa petollisen kangastuksen – vanha sanonta voi hyvin käydä toteen jo Ruotsissa
Kauden avausosakilpailussa Lappi oli vauhdin puolesta vasta seitsemänneksi nopein Rally1-auto, joita oli Jourdan Serderidis pois lukien mukana kaikkiaan yhdeksän.
– Jos sinne (Monteen) oli yksi päivä testiä, nyt on periaatteessa kolme päivää – tai oikeastaan viisi päivää, jos lasketaan joulukuun testitkin, Lappi ynnäili MTV Urheilulle.
– Viime lauantai (Kuopiossa) oli tosi silmiä avaava. 94 kilometriä uutta pätkää koko ajan, niin kyllä se kertoi tuosta autosta aika paljon, kun laittoi vielä vähän yrkkääkin peliin. Opin selkeästi uusia juttuja, ja löysimme uusia säätöjäkin. Se oli hyvä päivä.
Ainoa takaisku oli toiseksi viimeisellä erikoiskokeella sattunut ulosajo, jossa kului aikaa 11 minuuttia. Mutta Lappi osasi kääntää senkin positiiviseksi.
– Se oli oikeastaan sen päivän tarkoituskin – ei siis ajaa hankeen, mutta löytää rajoja. Oli hyvä, että tuli rohkeasti kokeiltua, ja jäi ihan hyvä fiilis. Sitä ei käy kieltäminen.
Juttu jatkuu videoupotuksen jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
SM-ralliin osallistumisen tarkoitus oli paitsi arvokkaiden testipäivien säästäminen myös se, että kilpailunomainen testi tarjoaa täysin erilaisia mahdollisuuksia kuin ulkoa opitun testitien hinkkaaminen päästä päähän.
– Kun ajaa tuollaista rallia, niin kovin paljoa ei pysty testaamaan asioita; pieniä juttuja voidaan muuttaa, ei niinkään isoja. Kun ajetaan neljän kilometrin testitietä edestakaisin, se on aika järjestelmällistä, ja siinä koettaa vain toistaa asioita koko ajan samalla vauhdilla.
– Rallia ajettaessa tulee koko ajan uusia tilanteita ja yllätyksiä. Ja kun ajaa vielä täysillä, sen ymmärtää vielä tosi paljon paremmin, että mitä auto tekee sellaisissa tilanteissa, joita täällä Ruotsissakin tulee tapahtumaan. Testivauhti on vähän alhaisempaa, ja sen takia se, mitä autolta haluaa, tulee kisassa paremmin esiin.
Kun ulosajoon johtaneen erikoiskokeen jättää laskuista, Lapin keskinopeus Pohjois-Savon talvisilla teillä nousi yli 130 kilometriin tunnissa. Reiluja moottoritienopeuksia on odotettavissa myös viikonlopulta Uumajassa.
Lapin kannalta odotuksia nostaa se, että hän on aina viihtynyt, tallista riippumatta, Ruotsin kovavauhtisilla teillä: 2018 Toyotalla neljäs, 2019 Citroënilla toinen, 2020 Fordilla viides ja 2022 Toyotalla kolmas.
Keskimääräinen ero pohja-aikaan on ollut 0,31 sekuntia kilometrillä, ja se on nyky-MM-sarjassa heittämällä palkintokorokevauhtia.
– Tämä on aina ollut vahva ralli meille, ja pääasiassa aina on menestytty ihan hyvin – viime vuonnakin jopa, ja nyt ollaan varmasti paljon paremmin valmistautuneita kuin viime vuonna.
– Toivon, että olemme huomattavasti paremmissa asemissa kuin Montessa.