Toyotalla kahdessa seuraavassa MM-rallissa kisaavalla Sami Pajarilla on hyvä tuntuma ensi viikonloppuna ajettavan Chilen sorateihin. Sen sijaan Keski-Euroopan syksyiset tiet arveluttavat häntä.
Pajari sijoittui kartturinsa Enni Mälkösen kanssa vuosi sitten kolmanneksi Chilen MM-rallin WRC2-luokan kisassa.
Suomalaiskaksikko oli luokan johtopaikassa kiinni vielä toisen ajopäivän viimeistä edellisen erikoiskokeen jälkeen, kunnes rengasongelmat pudottivat hänet lähes 50 sekunnin päähän Oliver Solbergista.
Tämänvuotinen Chilen MM-ralli starttaa viime vuonna tutulta kolmen pätkän lenkiltä, joka ajetaan avauspäivänä perjantaina kahteen kertaan. Vasta lauantain erikoiskokeilla on osuuksia, joita ei ollut viime vuoden ohjelmassa.
– Totta kai se on vähän helpompaa. Osa on ainakin samoja pätkiä, niin sitä kautta se jeesaa, ja ihan hyvinhän se kisa meni meiltä viime vuonnakin, Pajari muistelee.
– Meillä oli ihan hyvä vauhti WRC2:ssa. Se oli aika mukavankin oloista tietä. On kyllä ihan hyvä fiilis lähteä sinne.
LUE MYÖS: Sami Pajari kiivaan spekulaation keskellä
Chilen soratiet muistuttavat yllättävän paljon Suomen olosuhteita. Ne ovat renkaille raakoja, mutta samalla nopeita ja soljuvia. Pajari vakuutti kauden ensimmäisessä Rally1-auton kisassaan Suomen MM-rallissa ajamalla kisan neljänneksi.
– Toivon, että saan samanlaisen viikonlopun kuin Suomessa. Yritän nauttia ajamisesta ja parantaa jokaisella kilometrillä – enkä ota paineita tuloksesta. Pääasia on saada kokemusta autosta ja kaikesta ajoajastani, Pajari sanoo.
Keski-Euroopan mutaiset tiet mietityttävät
Pajarin nykyiseen pätkäsopimukseen Toyotan kanssa kuuluu myös Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa lokakuun puolivälin jälkeen kisattava Keski-Euroopan ralli. Siellä syksyiset maisemat ovat takuuvarmasti upeita, mutta olosuhteet vaihtelevat puhtaalta asfaltilta soraosuuksille, jotka saattavat säästä riippuen olla todella haastavia.
– Chile voi olla äkkiseltään ihan mukavakin kilpailu, tai miksei Keski-Eurooppakin olisi, mutta ainakin siellä on haastekerrointa pikkuisen enemmän. Viime vuonna nähtiin, että keli voi olla siellä tosi haastava, Pajari ennakoi.
– Saa nähdä, olisi helpompi aloittaa jostain puhtaammasta asfalttirallista eikä mennä tuollaiseen mutaiseen ja likaiseen ekana, mutta suoraan syvään päätyyn – eihän siinä. Me menemme sinne, mitä tarjotaan.
LUE MYÖS: Tätä on odotettu: Sami Pajarilla kova kaksintaisto MM-rallissa
Pajari ajaa molemmissa kisoissa Toyotan neljättä Rally1-autoa, joten hänen ei tarvitse murehtia valmistajien MM-pisteiden keräämisestä.