Suomalaisyllättäjä MM-rallissa? Sami Pajari tutuille teille: "Ihan hyvinhän se meni"

Sami Pajari ei osannut odottaa Toyotan tarjousta: "Kärpänen puraisi aika kovaa" 0:56
Sami Pajari ei osannut odottaa Toyotan tarjousta: "Kärpänen puraisi aika kovaa"

Toyotalla kahdessa seuraavassa MM-rallissa kisaavalla Sami Pajarilla on hyvä tuntuma ensi viikonloppuna ajettavan Chilen sorateihin. Sen sijaan Keski-Euroopan syksyiset tiet arveluttavat häntä.

Pajari sijoittui kartturinsa Enni Mälkösen kanssa vuosi sitten kolmanneksi Chilen MM-rallin WRC2-luokan kisassa. 

Suomalaiskaksikko oli luokan johtopaikassa kiinni vielä toisen ajopäivän viimeistä edellisen erikoiskokeen jälkeen, kunnes rengasongelmat pudottivat hänet lähes 50 sekunnin päähän Oliver Solbergista.

Tämänvuotinen Chilen MM-ralli starttaa viime vuonna tutulta kolmen pätkän lenkiltä, joka ajetaan avauspäivänä perjantaina kahteen kertaan. Vasta lauantain erikoiskokeilla on osuuksia, joita ei ollut viime vuoden ohjelmassa.

– Totta kai se on vähän helpompaa. Osa on ainakin samoja pätkiä, niin sitä kautta se jeesaa, ja ihan hyvinhän se kisa meni meiltä viime vuonnakin, Pajari muistelee.

– Meillä oli ihan hyvä vauhti WRC2:ssa. Se oli aika mukavankin oloista tietä. On kyllä ihan hyvä fiilis lähteä sinne.

Chilen soratiet muistuttavat yllättävän paljon Suomen olosuhteita. Ne ovat renkaille raakoja, mutta samalla nopeita ja soljuvia. Pajari vakuutti kauden ensimmäisessä Rally1-auton kisassaan Suomen MM-rallissa ajamalla kisan neljänneksi.

– Toivon, että saan samanlaisen viikonlopun kuin Suomessa. Yritän nauttia ajamisesta ja parantaa jokaisella kilometrillä – enkä ota paineita tuloksesta. Pääasia on saada kokemusta autosta ja kaikesta ajoajastani, Pajari sanoo.

Keski-Euroopan mutaiset tiet mietityttävät

Pajarin nykyiseen pätkäsopimukseen Toyotan kanssa kuuluu myös Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa lokakuun puolivälin jälkeen kisattava Keski-Euroopan ralli. Siellä syksyiset maisemat ovat takuuvarmasti upeita, mutta olosuhteet vaihtelevat puhtaalta asfaltilta soraosuuksille, jotka saattavat säästä riippuen olla todella haastavia.

– Chile voi olla äkkiseltään ihan mukavakin kilpailu, tai miksei Keski-Eurooppakin olisi, mutta ainakin siellä on haastekerrointa pikkuisen enemmän. Viime vuonna nähtiin, että keli voi olla siellä tosi haastava, Pajari ennakoi.

– Saa nähdä, olisi helpompi aloittaa jostain puhtaammasta asfalttirallista eikä mennä tuollaiseen mutaiseen ja likaiseen ekana, mutta suoraan syvään päätyyn – eihän siinä. Me menemme sinne, mitä tarjotaan.

Pajari ajaa molemmissa kisoissa Toyotan neljättä Rally1-autoa, joten hänen ei tarvitse murehtia valmistajien MM-pisteiden keräämisestä.

Lue myös:

    Uusimmat