Suomalaisyllättäjä MM-rallissa? Sami Pajari tutuille teille: "Ihan hyvinhän se meni"

0:56img
Sami Pajari ei osannut odottaa Toyotan tarjousta: "Kärpänen puraisi aika kovaa"
Julkaistu 23.09.2024 07:48
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toyotalla kahdessa seuraavassa MM-rallissa kisaavalla Sami Pajarilla on hyvä tuntuma ensi viikonloppuna ajettavan Chilen sorateihin. Sen sijaan Keski-Euroopan syksyiset tiet arveluttavat häntä.

Pajari sijoittui kartturinsa Enni Mälkösen kanssa vuosi sitten kolmanneksi Chilen MM-rallin WRC2-luokan kisassa. 

Suomalaiskaksikko oli luokan johtopaikassa kiinni vielä toisen ajopäivän viimeistä edellisen erikoiskokeen jälkeen, kunnes rengasongelmat pudottivat hänet lähes 50 sekunnin päähän Oliver Solbergista.

Tämänvuotinen Chilen MM-ralli starttaa viime vuonna tutulta kolmen pätkän lenkiltä, joka ajetaan avauspäivänä perjantaina kahteen kertaan. Vasta lauantain erikoiskokeilla on osuuksia, joita ei ollut viime vuoden ohjelmassa.

– Totta kai se on vähän helpompaa. Osa on ainakin samoja pätkiä, niin sitä kautta se jeesaa, ja ihan hyvinhän se kisa meni meiltä viime vuonnakin, Pajari muistelee.

– Meillä oli ihan hyvä vauhti WRC2:ssa. Se oli aika mukavankin oloista tietä. On kyllä ihan hyvä fiilis lähteä sinne.

LUE MYÖS: Sami Pajari kiivaan spekulaation keskellä

Chilen soratiet muistuttavat yllättävän paljon Suomen olosuhteita. Ne ovat renkaille raakoja, mutta samalla nopeita ja soljuvia. Pajari vakuutti kauden ensimmäisessä Rally1-auton kisassaan Suomen MM-rallissa ajamalla kisan neljänneksi.

– Toivon, että saan samanlaisen viikonlopun kuin Suomessa. Yritän nauttia ajamisesta ja parantaa jokaisella kilometrillä – enkä ota paineita tuloksesta. Pääasia on saada kokemusta autosta ja kaikesta ajoajastani, Pajari sanoo.

Keski-Euroopan mutaiset tiet mietityttävät

Pajarin nykyiseen pätkäsopimukseen Toyotan kanssa kuuluu myös Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa lokakuun puolivälin jälkeen kisattava Keski-Euroopan ralli. Siellä syksyiset maisemat ovat takuuvarmasti upeita, mutta olosuhteet vaihtelevat puhtaalta asfaltilta soraosuuksille, jotka saattavat säästä riippuen olla todella haastavia.

– Chile voi olla äkkiseltään ihan mukavakin kilpailu, tai miksei Keski-Eurooppakin olisi, mutta ainakin siellä on haastekerrointa pikkuisen enemmän. Viime vuonna nähtiin, että keli voi olla siellä tosi haastava, Pajari ennakoi.

– Saa nähdä, olisi helpompi aloittaa jostain puhtaammasta asfalttirallista eikä mennä tuollaiseen mutaiseen ja likaiseen ekana, mutta suoraan syvään päätyyn – eihän siinä. Me menemme sinne, mitä tarjotaan.

LUE MYÖS: Tätä on odotettu: Sami Pajarilla kova kaksintaisto MM-rallissa

Pajari ajaa molemmissa kisoissa Toyotan neljättä Rally1-autoa, joten hänen ei tarvitse murehtia valmistajien MM-pisteiden keräämisestä.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli