Kalle Rovanperä on Rovaniemen MM-rallissa kahden erikoiskokeen jälkeen kolmannella sijalla ja mukana voittotaistelussa, mutta Toyotan suomalaiskuljettaja oli avauspäivän jälkeen silmin nähden pettynyt.
LUE MYÖS: Ott Tänak teki tyrmäysiskun Pohjois-Suomen pimeydessä – Kalle Rovanperä mukana kärkitaistelussa
Rovanperä jäi ensimmäisellä Sarriojärven erikoiskokeella 10,6 sekunnin päähän pohja-ajan kellottaneesta Hyundain Ott Tänakista. Rovanperä teki ek:n puolivälin jälkeen ajovirheen ja menetti reilut 10 sekuntia lumipenkkaan.
Toisen Sarriojärven-vedon Rovanperä selvitti puhtaasti, mutta renkaat kuluivat ja pito katosi. Eroa Tänakiin tuli 9,8 sekuntia.
– Rallin alku oli pettymys. Oma virheeni ensimmäisellä pätkällä. Se ei ollut iso virhe, ja onneksi pääsimme irti niin nopeasti. Toinen pätkä oli pettymys soralla. Minulla oli vaikeuksia aliohjaamisen kanssa. Meidän täytyy tehdä jotain säädöille huomenna. Toisen ajokerran olosuhteissa, kun on paljon soralinjoja, auto aliohjaa ja käytän liikaa eturenkaita. Nyt yritin säästää eturenkaita, mutta en pystynyt siihen. Menetimme paljon aikaa.
Tänakin ja Rovanperän välissä on niin ikään Hyundailla ajava Craig Breen, joka on 16,2 sekunnin päässä Tänakista ja 4,2 sekuntia Rovanperän edellä.
– Olemme yhä kolmansia, ei se ihan surkeasti ole, mutta kyllä se on pettymys. Tunne autossa ei ole hyvä. Meidän täytyy tehdä jotain huomiselle tai muuten toisesta ajokerrasta tulee todella vaikea. Minun täytyy olla nopeampi, ja autoon täytyy keksiä jotain uutta, Rovanperä päätti.
Lauantaina ohjelmassa on yhteensä kuusi erikoiskoetta. Mustalampi, Kaihuavaara ja Siikakämä ajetaan kaikki kahteen kertaan. Ek-kilometrejä kertyy yhteensä 144.
Renkaiden säästäminen on varsinkin lauantain jälkimmäisellä lenkillä ratkaisevassa asemassa, kun sora puskee lumen ja jään läpi esiin.
– Iltapäivällä ratkaisun avain on siinä, miten kuljettajat säästävät renkaita ja nastoja. He ajavat samoilla renkailla pidemmän matkan kuin tänään. Se on todella vaativaa. Siinä täytyy muuttaa lähestymistapaa. Pitää tietää täsmälleen, mitä tehdä, WRC All Liven asiantuntija Mads Östberg ennakoi.
Nastojen säästämisen salaisuus on Östbergin mukaan jarrutuksessa. Tämä ei välttämättä ole ollenkaan hyvä uutinen Rovanperälle, sillä hänen vahvuutensa tulevat parhaiten esiin nopeilla osuuksilla ja toisaalta perjantaina se oli juuri Rovanperän takaa-ajama Tänak, joka onnistui jarruttamisessa ja renkaiden säästämisessä parhaiten.
Ja kuten Rovanperä itse totesi, hän yritti säästää renkaitaan, mutta ei onnistunut siinä.
– Kuljettaja haluaisi jarruttaa mahdollisimman myöhään ja kovasti. Tänak jarrutti ehkä 10–15 metriä aiemmin kuin muut, ja olen melko varma, että erityisesti kovissa jarrutuspaikoissa hän jarrutti ehkä 50 prosenttia pienemmällä paineella kuin muut. Hän piti renkaat pyörimässä eikä pakottanut nastoja vääntymään. Jos jarruttaa myöhään, eturenkaisiin kohdistuu suuret voimat. Silloin voi helposti aliohjata, koska ollaan aivan nastojen suorituskyvyn äärirajoilla. Nastoista saa vain tietyn määrän pitoa, ja jarrutuksessa on helppo ottaa se kaikki pito irti. Mutta jos säästää osan siitä pidosta, pystyy kääntämään auton paremmin, aliohjausta on vähemmän ja renkaat säästyvät, Östberg selvitti.
Östberg huomauttaa, ettei renkaiden säästäminen ole kilpailutilanteessa helppoa, sillä kuljettajien on silloin taisteltava luontaisia vaistojaan vastaan.
– Kun säästää renkaita, se tuntuu hitaalta ja luonnottomalta. Tarvitaan luottamusta siihen, mitä on tekemässä, koska se tuntuu hitaalta. Täytyy ajatella, että haluaisin jarruttaa vasta tuolla, mutta jarrutankin jo nyt ja säästääkseni renkaita käytän vain puolet siitä voimasta, mitä normaalisti käyttäisin; häviän nyt vähän, mutta voitan sen takaisin myöhemmässä vaiheessa.
– Ja itse asiassa Tänakin väliajat olivat alusta asti mahtavia. Kun jarruttaa vähän aiemmin ja pehmeämmin, ei siinä edes häviä paljon mitään.