Tämä selittää, miksi Kalle Rovanperä alistaa muita vaikeissa olosuhteissa

Siinä missä Uuden-Seelannin MM-rallia perjantain päätteeksi johtanut Hyundain Ott Tänak puhui sateisesta lauantaipäivästä ennakkoon "kamalana", neljäntenä ollut Toyotan Kalle Rovanperä muistutti, että juuri vaativat olosuhteet ovat ne, joissa hän on tottunut loistamaan.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Sanoille saatiin lauantain mittaan myös katetta, kun Rovanperän nelossija vaihtui ykkössijaksi jo aamupäivän aikana.

Ja päivän päätteeksi Tänak löysi itsensä kolmossijalta, yli 40 sekunnin päässä Rovanperästä. Väliin mahtuu 8-kertainen maailmanmestari Sébastien Ogier, joka hävisi ajamalla Rovanperälle 24,5 sekuntia.

Jos kyseessä olisi yksittäinen näin väkevä suoritus vaikeissa olosuhteissa, asian voisi ehkä kuitata olankohautuksella, mutta Rovanperän kohdalla ei ole näin. Hän on ollut vastaavissa olosuhteissa ennenkin – esimerkiksi keväällä Kroatiassa – omaa luokkaansa.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala avasi asiaa lauantain päivähuollossa.

– Kun alkaa sataa, monilla kuljettajilla on vaikeuksia pidon tunteen kanssa; sitä ei aina tiedä ennakkoon, mitä missäkin mutkassa odottaa. Silloin kuljettaja alkaa jarruttaa muutaman kerran ennen mutkaa hakiessaan tuntumaa.

– Jos sateella yrittää ajaa siististi, auto alkaa aliohjata aika nopeasti. Näimme sen (Gus) Greesmithin onnettomuudessa: hän käänsi hieman liian aikaisin mutkaan, auto aliohjasi, ja sitten tila loppui kesken.

– Näissä olosuhteissa on parempi mennä vähän sivuttain kuin siististi. Kallehan harrastaa driftausta. Hän pystyy viemään autoa sivuluisussa – ei paljon mutta sen verran, että saa tuntuman pidosta. Silloin hän tietää, miten mutkaan uskaltaa hyökätä.

Jutun yläreunassa olevalla videolla avataan ajokuvan kanssa sitä, miten Rovanperä hakee tuntumaa pitoon mutkissa ja mitä Rovanperä ylipäätään haluaa autoltaan.

Lue myös:

    Uusimmat