Kalle Rovanperän kanssa voitosta taistellut Toyota-tähti paljasti todellisen syyn keskeytykseensä – MM-rallin odotettu uutuus on ollut täysi farssi: "Tässä lajissa ei pitäisi tapahtua"

Viime viikonloppuna ajettu kauden toinen MM-ralli Ruotsissa paljasti karuja ongelmia tällä kaudella käyttöön otetuissa hybridiyksikössä.

Toyotan rallitähti Elfyn Evans taisteli sunnuntain ensimmäiseen erikoiskokeeseen saakka tiukasti Ruotsin rallin voitosta Kalle Rovanperän kanssa, kunnes ajovirhe paineiden alla pilasi kaiken.

MM-rallista tyhjin käsin lähtenyt Evans kertasi keskeytystään kilpailun jälkeen rallisivusto Dirtfishin haastattelussa.

– Pyörähdimme kovassa vauhdissa. Sitten saimme hieman vaurioita auton keulaan, ja meidän piti pysähtyä korjaamaan sitä. Korjausoperaatio olikin melko onnistunut, vaikka se kesti jonkin aikaa, mutta pystyimme silti jatkamaan kisaa, Evans selvitti.

– Sitten meidän piti pysähtyä, koska meillä oli vika hybridiyksikössä.

Katso video Evansin keskeytyksestä artikkelin yllä olevaa pääkuvaa klikkaamalla.

Evansin mukaan auton hybridiyksikön toiminnasta kertova valo oli aiemmin palanut vihreänä, mutta nyt yksikköön ei syttynyt minkäänlaista valoa käynnistysyrityksistä huolimatta.

– Sääntöjen mukaan meidän oli pysähdyttävä.

Evansin turhautuminen oli ymmärrettävää, sillä vaikka rallin kärkisijat olivatkin karanneet hänen käsistään, autolla olisi voinut aiemmasta tärskystä huolimatta saada vielä hyvän tuloksen ja arvokkaita MM-pisteitä rallin viimeisestä erikoiskokeesta.

– Mutta niin, jouduimme sen vuoksi (valon puuttumisen) pysähtymään.

Tänak keskeytti punaiseen valoon

Täksi kaudeksi WRC-sarjan autoihin uutuutena tulleet hybridiyksiköt nousivat Uumajassa laajemminkin puheenaiheeksi, sillä Evansin tapaus oli viikonloppuna vain jäävuoren huippu.

Eniten hybridivaikeudet kismittivät Hyundain tähtikuskia Ott Tänakia, joka oli median edessä tavallistakin yrmeämpi läpi viikonlopun. Tänakilla oli toki tähän hyvä syy, sillä hybridiyksikössä vilkkunut punainen valo perjantaina ajetun kuudennen erikoiskokeen alla pakotti hänet keskeyttämään.

– Tästä puhutaan vielä pitkään, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa ennakoi tuolloin.

Tänakin auto oli muuten ajokunnossa, mutta hybridiyksikkö ei ollut kestänyt tärskyjä edelliseltä erikoiskokeelta. Virolainen oli keskeytyshetkellä rallissa toisena ja tiukasti mukana voittotaistossa.

– Tänä viikonloppuna tapahtui jotain, mitä tässä lajissa ei pitäisi tapahtua, Tänak summasi tuimana sunnuntaina ajetun Power Stagen jälkeen.

Perjantaina Tänak puhui hybridiyksiköstä laitteena, "joka meni rikki, ja jollaista ei pitäisi ralliautosta löytyä".

Rovanperä tykitti kärkiaikoja ilman hybridiä

Kismitystä hybridin ympärillä lisää se, että jarrutuksista energiaa keräävän yksikön toiminta ei ole tallien itsensä tai niille osia toimittavien moottorivalmistajien käsissä, vaan ne ovat kolmannen osapuolen, saksalaisen Compact Dynamicsin, valmistamia standardiosia.

Ruotsin rallin perusteella sähköinen voimayksikkö kestää heikosti WRC:n vaativia oloja, johon kuuluvat tärskyt ja pellin ryskyminen, autojen kokoon parsiminen ja joskus keinolla millä hyvänsä maaliin asti linkuttaminen.

Kaiken edellisen lisäksi hybridi ei vaikuta edes parantavan autojen suorituskykyä ratkaisevasti, sillä rallin voittoon ajanut Kalle Rovanperä tykitti täysin kilpailukykyisiä aikoja läpi koko sunnuntain ilman toimivaa hybridiyksikköä.

Rovanperän yksikkö oli jostain syystä lakannut toimimasta lauantain ja sunnuntain välisen tauon aikana, mutta suomalaisen onneksi siinä ei sentään palanut välitöntä keskeyttämistä vaativaa punaista valoa.

"Se saa tehdä ihan mitä haluaa"

Eikä hybridin arvaamattomuus rajoitu pelkästään sen kestävyyteen. Se on sitä myös oikein toimiessaan.

Ruotsin rallissa hybridiä ensimmäistä kertaa kilpailuolosuhteissa käyttänyt Toyotan Esapekka Lappi antoi paljonpuhuvan haastattelun aiheesta C Morelle. Suomalaisen mukaan hybridin latautumista ja tehojen syöttöä on mahdotonta seurata ajon aikana.

– Ei kerkeä kuule miettiä. Siitä ei tule yhtään mitään, jos rupeaa seuraamaan niitä valoja, milloin se on käytössä ja milloin ei. Se on käytössä silloin, kun se on. Se saa tehdä ihan mitä haluaa, Lappi virnisti hieman huvittuneena.

Ennen kauden alkua sekä M-Sportin Malcolm Wilson että Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala nimesivät autojen luotettavuuden mestaruustaiston kannalta jopa ratkaisevan tärkeäksi ominaisuudeksi.

– Muutokset tälle kaudelle autojen teknologiaan ovat erittäin suuria – suurimpia, jotka olen nähnyt sinä aikana, kun olen tehnyt tätä, 66-vuotias Wilson totesi.

Autojen sijaan Ruotsin rallin perusteella ongelmaksi saattaa kuitenkin kohota standardoitujen hybridiyksikköjen luotettavuus.

Rallin MM-sarja jatkuu Kroatiassa 52 päivän kuluttua. Parhaassa tapauksessa sinä aikana löydetään joitakin vastauksia hybridiyksikköjen luotettavuusongelmien ratkomiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat