Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville manaa FIA:n hiljattain julkaisemia rallin MM-sarjan hybriditeknologiaa koskevia sääntöjä Autosportin verkkosivuilla.
Uusien sääntöjen mukaan vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin nykyisissä R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko. Myös autojen joustovaraa yksinkertaistetaan, aerodynamiikka vähennetään ja iskunvaimentimista tehdään yksinkertaisempia. Kaiken taustalla on FIA:n pyrkimys vähentää kuluja rallin MM-sarjassa.
Jo aiemmin Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ilmaisi huolensa suunnasta, johon FIA haluaa uusia Rally1-autoja (nykyiset WRC-autot) viedä. Myös MM-sarjan viisinkertainen hopeamitalisti ja viime vuoden pronssimies Neuville yhtyy Mäkisen kantaan.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen ja Toyotan WRC-tiimin uhkakuvat toteutumassa
Neuvillen mukaan uudet säännöt tekevät autoista vähemmän mielenkiintoisia. Säännöt on määrä vahvistaa FIA:n moottoriurheilukomission kokouksessa kesäkuussa. Moottorista ja hybridiyksiköstä ei ole vielä tietoa. Todennäköisesti moottoreissa mennään kuitenkin kohti R5-autoja pienin päivityksin.
- Kysyin pomoltani (Andrea Adamo) heti, että hyväksyitkö sinä tämän paskan, mutta siltä se näyttää, Neuville puhisee Autosportille.
- Kulujen vähentäminen, palaaminen takaisin viiden vaihteen laatikkoon, ei keskilukkoa, vähemmän aerodynamiikkaa ja heikompi jousitus. En näe tässä mitään pointtia rehellisesti sanottuna, belgialaiskuski jatkaa.
Neuvillen mukaan on harmi, jos FIA päättää luopua nykyisistä WRC-autoista. Hybriditeknologian tulo WRC-autoihin on vain ajan kysymys, mutta Hyundai-tähteä harmittaa, jos lajin nykyluonteesta luovutaan.
- Kolme vuotta sitten päätimme piristää WRC-autoja ja antaa niille uuden elämän. Se toimi erittäin hyvin sekä promootion että katsojien kokemuksen kannalta. Nyt me olemme menossa R5-autoihin pienellä ekstralla höystettynä. En tiedä, kiinnostaako minua ajaa sellaisia autoja. Katsotaan sitä sitten, Neuville manaa.
Tallipomo Adamo oli huomattavasti myönteisempi kommenteissaan.
- Asia on hyvin selkeä. Säännöt on luotu yhdessä FIA:n ja autonvalmistajien kanssa. Se mitä on esitetty, on hyväksytty, Adamo kommentoi.
- En halua kuulostaa tylyltä ketään kuskia kohtaan, mutta he eivät ole niitä, jotka rahoittavat lajia. Tälläkin hetkellä on ralliautoja, joissa on hybriditeknologiaa ja ne maksavat jotain 40 000 puntaa. Silti kisat ovat mielenkiintoisia. Ihmiset haluavat seurata niitä kisoja, eikä hinta ole esteenä, M-Sportin tiimipäällikkö Richard Millener puolestaan toteaa.
Millener kuitenkin korostaa, että myös tulevaisuuden Rally1-autojen rakentaminen vaatii erityistä ammattitaitoa.
- Esimerkiksi FormulaE:ssä on paljon autonvalmistajia mukana. Siellä teknologia kuitenkin tarjotaan ja autoon lyödään vain merkki keulaan ja lähdetään kisaamaan. Me emme halua seurata sitä polkua. WRC vaatii aina erityistä insinööriosaamista ja se on autonvalmistajien paikka näyttää osaamisensa. Meidän pitää kuitenkin pitää sarjamme houkuttelevana, jotta tulevaisuudessa voisimme nähdä neljä tai viisi tehdastallia mukana, Millener summaa.