Tallipäälliköiltä selkeä viesti: rallin MM-sarjaa odottaa merkittävä muutos

Hyvästit hybrideille? Näin Jari-Matti Latvala kommentoi merkittävää MM-ralliäänestystä 1:23
Hyvästit hybrideille? Näin Jari-Matti Latvala kommentoi merkittävää MM-ralliäänestystä

Rallin MM-sarjassa ajettaneen ensi vuonna ilman hybridiyksiköitä. Tämänsuuntaisen viestin antoivat Keski-Euroopan MM-rallin alla niin M-Sportin, Hyundain kuin Toyotan tallipäälliköt.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Keski-Euroopan MM-ralli 17.–20.10.
To: EK:t 1–2 klo 15.45 alkaen
Pe: EK:t 3–8 klo 8.45 alkaen
La: EK:t 9–14 klo 8.45 alkaen
Su: EK:t 15–18 klo 9.55 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Kaudelle 2022 pääluokan autoihin tuotujen hybridiyksiköiden hylkäämisestä tiedotettiin jo alkuvuodesta, kun Kansainvälisen autoliiton (FIAn) ylin päättävä elin, Maailman moottoriurheiluneuvosto, julkisti helmikuussa suuntaviivansa rallin MM-sarjan kehittämiseksi tulevina vuosina.

Samainen neuvosto teki kuitenkin kesäkuussa täyskäännöksen; hybridiyksiköillä kerrottiin jatkettavan vuoteen 2026 saakka, kunnes autojen nykyinen luokittelujakso päättyy.

Kahdeksan päivää sitten Dirtfish-sivusto uutisoi jo toisesta mahdollisesta täyskäännöksestä ja kertoi, että hybridien kohtalosta äänestettiin MM-sarjan osakkaiden kesken viime viikon lopulla. Keskeisiä osakkaita ovat FIAn, Hyundain, Toyotan ja Fordin lisäksi Stellantis ja Skoda.

Syynä tähän äänestykseen on se, että tallit eivät ole olleet innoissaan kesken kauden tehdystä sääntömuutoksesta, jonka mukaan hybridiyksikköä ei saa vikatilanteessa enää yrittää korjata käynnistämällä sen uudelleen, vaan yksikkö on kaikissa tilanteissa aina korjattava.

– Tähän liittyviä kuluja ei ole budjetoitu. Se ei tarkoita satoja tuhansia vaan miljoonia, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kertoi MTV Urheilulle Keski-Euroopan MM-rallin alla.

– Emme näe, että voisimme saavuttaa sellaista, ja siksi olemme sen kannalla, että hybridiyksikkö poistetaan.

Hyundain Cyril Abiteboulin ja Toyotan Jari-Matti Latvalan vastaukset eivät olleet aivan näin suorasukaisia, mutta sarjan mahtitallien kanta käy rivien välistä varsin selväksi.

– Hyundai on iso yhtiö, joka on sähköistymisen kannalla. Olemme aina suhtautuneet positiivisesti sen mukanaoloon moottoriurheilussa, Abiteboul pohjusti.

– Tiedämme, että on kilpailija, jolle tilanne on vaikea. Asetelma on hauras, ja meidän pitää olla pragmaattisia. Emme tule koskaan aktiivisesti promotoimaan hybridin poistamista, mutta emme myöskään estä sellaisia asioita, jotka pitää tehdä lajin pelastamiseksi.

Latvalan viesti oli hyvin samanlainen.

– Tässä kohtaa emme halua, että kustannukset enää nousevat – varsinkaan hybridien osalta. Tämä on aiheuttanut vaikeutta. M-Sport on pieni tiimi, ja ymmärrän, että he ovat poistamisen kannalla, koska heillä on paljon pienempi budjetti.

– Meidän on mentävä sen mukaan tässä lajissa, että saamme pidettyä kaikki autonvalmistajat mukana. Jos muut autonvalmistajat näkevät, että niitä (hybrdiyksikköjä) ei ole kannattavaa pitää, silloin ne täytyy poistaa. 

Dirtfishin mukaan osakkaiden äänestyksen tulos on vahvistettava ensin MM-rallikomissiossa ja sen jälkeen vielä Maailman moottoriurheiluneuvostossa, joka kokoontuu myöhemmin lokakuussa.

Lue myös:

    Uusimmat