Rallin MM-sarjaa johtava Hyundain Thierry Neuville jakeli perjantaina tulenkatkuisia kommentteja siitä, miten hänestä on turhauttavaa aurata tietä kärkikuljettajan roolissa. Toyotan Kalle Rovanperä lähetti aiheesta sangen jäätävän kuitin Neuvillen suuntaan.
Rallin WRC-sarjassa on ollut jo pitkään käytössä sääntö, jonka mukaan sarjan kärkikuski eli MM-taulukon ykkönen lähtee ensimmäisenä tielle perjantain ajopäivän aikana. Tästä syntyy niin sanottu aurausefekti, kun ensimmäisenä tiellä ajava kuljettaja pyyhkii ajolinjalta irtosoraa sivuun.
Toyotan suomalaistähti Kalle Rovanperä tottui tähän rooliin kahden edelliskauden aikana, kun hän johti MM-sarjaa. Nyt kun Rovanperä ajaa vain valikoituja MM-ralleja, rooli on mennyt muualle.
Tarkemmin Hyundain Thierry Neuvillelle.
Neuville on aurannut tietä kevään ja kesän soraralleissa. Tämä on tarkoittanut sitä, että belgialainen on antanut tasoitusta muille, kun irtosora on heikentänyt hänen vauhtiaan.
Neuville pillastui Latviassa, kun hän antoi palaa perjantain viimeisen pätkän jälkeen.
– Nykyään on paljon hauskempaa ajaa vain joitakin ralleja, koska se tuo hyötyjä silloin kun on mukana. Ehkä tuota pitäisi miettiä vähän, Neuville totesi.
Neuville viittasi osaltaan Latvian MM-rallin nykytilanteeseen. Perjantain ajopäivän jälkeen kärkikolmikossa olivat Toyotan Kalle Rovanperä, M-Sportin Martins Sesks ja Toyotan Sebastien Ogier, joista kukaan ei aja tällä hetkellä täyttä WRC-kautta.
RAPORTTI JA SEURANTA: Kalle Rovanperä selvässä johdossa Latvian MM-rallissa, Esapekka Lappi teki rajun liikkeen – näin perjantain ajopäivä eteni
Rallin tämän kauden maailmanmestaruudesta taistelevat Hyundain Ott Tänak, Toyotan Elfyn Evans ja aiheesta purkautunut Neuville ovat vasta sijoilla kuusi, seitsemän ja yhdeksän.
– En tiedä, että onko tuollainen asetelma jotain sellaista, mitä katsojat oikeasti haluavat nähdä, Neuville murahti.
Rallisivusto Dirtfish kysyi lajin hallitsevalta maailmanmestarilta Kalle Rovanperältä siitä, että mitä mieltä hän on Neuvillen avautumisesta ja että mitä neuvoja hän voisi antaa belgialaiskuljettajalle.
Rovanperä latasi aiheeseen jäätävän kuitin.
– Jos et halua aurata tietä, älä ole ykkönen MM-sarjassa, suomalainen sivalsi kylmänviileästi.
– On selvää, että tuo on haaste, mutta kaikki, jotka ovat olleet kärjessä, ovat kohdanneet tuon. Joten en tiedä, että mikä tässä on nyt niin iso ongelma. Tuo kuuluu hommaan, Rovanperä jatkoi.
Neuville olisi joutunut auraamaan tietä myös lauantaina Latviassa, mikäli Hyundai ei olisi käskenyt Esapekka Lappia hidastamaan niin, että Neuville ehti hänen edelleen. Neuville nousi tallimääräyksen myötä rallissa yhdeksänneksi ja Lappi tipahti sijalle kymmenen. Tämä taas tarkoittaa sitä, että Lappi auraa koko lauantain ajan tietä.