Kalle Rovanperä näytti huikeaa vauhtiaan lauantaiaamun erikoiskokeilla Viron MM-rallissa, mutta toiveet uran ensimmäisestä WRC-voitosta menivät rengasrikkoon.
LUE MYÖS: Viron rallia johtava Ott Tänak paljasti: koki Kalle Rovanperän kohtalon, selvisi huomattavasti vähemmällä – "Yritin vain päästä maaliin"
LUE MYÖS: Toyota-kolmikko starttaa iltapäivään takaa-ajoasemista, Hyundai kiinni jättipotissa – näin Viron rallin lauantaiaamu eteni
Rovanperä aloitti aamun ripeästi. Nuori suomalaiskuljettaja kiidätti Toyotansa pohja-aikaan ja siirtyi ensimmäistä kertaa urallaan MM-rallin kärkeen. Mutta seuraavalla pätkällä tilanne kääntyi päälaelleen.
Rovanperän Yaris WRC:stä hajosi oikea takarengas, ja aikatappiota kertyi liki puoli minuuttia nopeimpiin verrattuna.
– En osaa sanoa, mitä tapahtui. Olimme Jonnen (kartanlukija Halttunen) kanssa molemmat yllättyneitä, miksi rengas oikein meni. Tilanne oli hieman erikoinen, koska se ei edes tuntunut rengasrikolta, mutta sitten pinta räjähti pois, Rovanperä kertasi MTV Urheilulle.
– Se oli varmaankin hidas rengasrikko, minkä takia pinta rikkoutui. Oikea takakulma ei mielestäni ollut osunut mihinkään.
Rengasrikon jälkeen Rovanperä haki hieman tuntumaa ajamiseen, sillä Yariksen oikeasta takakulmasta oli lähtenyt aerodynamiikkaa parantavia osia rengasrikon yhteydessä. Aamupäivän lenkin kahdella viimeisellä pätkällä Toyota-kuskin vauhti oli jälleen kohdallaan, ja hän sijoittui molemmilla toiseksi.
LUE MYÖS: Suomalaisten WRC-tähtien ennustus toteutui karulla tavalla – "Eihän tuo hyvältä näytä"
Rovanperä saapui päivähuoltoon kuudennella sijalla. Kisaa johtavaan Hyundain Ott Tänakiin on eroa 32,3 sekuntia.
– Kyllähän se harmittaa tällaisessa rallissa, missä aikaa on vaikeaa ajaa kiinni. Erot ovat tosi pieniä, ja iltapäivän lenkillä erot ovat varmasti vieläkin pienempiä. Ei voi yrittää muuta kuin ajaa mahdollisimman hyvin, Rovanperä totesi.
Rovanperä on 21 sekunnin päässä kolmantena ajavasta Thierry Neuvillesta. Edellä ovat myös Toyota-tallikaverit Sébastien Ogier ja Elfyn Evans sijoilla neljä ja viisi.
– Yritetään nousta mahdollisimman korkealle, jos se on edes mahdollista.
Viron rallissa ajetaan lauantaina vielä viisi erikoiskoetta. Kilpailu päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on kuusi pikataivalta.