MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen GP:n jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden kuudes osakilpailu ajettiin Monacossa.
Mercedeksen Lewis Hamilton otti kauden avausvoittonsa nousemalla huikealla yhden pysähdyksen sadetaktiikalla ohi Red Bullin Daniel Ricciardon. Kolmas oli Force Indian Sergio Perez. Suomalaisista Ferrari-kuski Kimi Räikkönen keskeytti ja Valtteri Bottas oli Williamsilla 12:s.
TOP5:
1. Mestarikuski on palannut
Lewis Hamilton oli sunnuntain kisan jälkeen ekstaasissa omasta suorituksestaan. Hän otti kauden ensimmäisen voittonsa kotiradallaan ja ainakin omien sanojensa mukaan itsensä loihtimalla taktiikalla. Sadekelin renkaat kestivät, joten britti jyräsi Mercedeksen laskelmat ja pysyi radalla. Voittoon tarvittiin toki Red Bullin tohelointia varikolla, mutta lopputulos kuitenkin on, että Hamilton nousi vain yhden kisavoiton päähän MM-sarjan johtopaikasta. Tästä alkoi F1-kausi 2016.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Mestaritalli on palannut
Red Bullin loistava viikonloppu päättyi rumasti, kun talli töpeksi Daniel Ricciardon varmalta näyttäneen voiton toisella varikkokäynnillä. Tiimillä oli oma aikansa tehdä laskutoimituksiaan, mutta päätös rengasseoksen vaihtamisesta juuri ennen australialaisen sisääntuloa ei ehtinyt ajoissa mekaanikoille. Vaikka voittoa ei tullut, viikonlopusta jäi vahva tunne muutaman vuoden takaisen mestaritallin paluusta. Uusi Renault-moottori testataan toden teolla vasta Kanadassa. Jos edelliselläkin päivityksellä lyötiin Ferrari Barcelonassa, niin seuraavissa kisoissa Red Bullilta voidaan odottaa koviakin suorituksia. Ricciardon suoritus aika-ajoissa oli jälleen päätä huimaava.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Sergio Perez, Force India
Force India on saavuttanut kolmen viimeisen vuoden aikana kolme palkintopallisijaa ja Perez on tuonut ne kaikki. Monacossa kaikki meni nappiin, vaikka kolmossijaan tarvittiin hieman apua myös muilta. Felipe Massa pidätteli Ferrarin Sebastian Vetteliä aikansa ja tältä loppuivat kierrokset kesken Pereziä jahdatessa. Hatunnosto myös Nico Hülkenbergille, joka toi Force Indialle kuudennen sijan ohittamalla lopussa löysäilleen Nico Rosbergin. Aika-ajoissa sijat viisi ja kahdeksan – niin sitä pitää!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Fernando Alonso, McLaren
McLaren on pitänyt kovaa meteliä autostaan, joka on sen mukaan (moottoria lukuun ottamatta) jopa parempi kuin Ferrarilla. Alkuvuodesta tallipomo Eric Boullier on kertonut aina alakanttiin menneiden kisojen jälkeen tallin laskelmista, jotka todistivat, että vauhti olisi riittänyt esimerkiksi Williamsin lyömiseen jo parikin kertaa. Nyt Fernando Alonso onnistui viidennellä sijallaan viimein tuomaan jotain merkkejä siitä, että auto on oikeasti ihan kelvollinen – pitämällä muun muassa Rosbergin takanaan. Valitettavasti paluu arkeen taitaa koittaa jo kahden viikon päästä Montrealissa, kun moottoritehot nousevat taas pääosaan.
5. Monacossa tapahtuu
Monte Carlossa on ajettu joitain formulahistorian legendaarisimpia kilpailuita, mutta viime vuosilta mieleen jäänyt yleistunnelma on ollut hiukan tylsä. Harjoitukset ovat olleet välillä jopa kuolettavia. Tällä kertaa rytisi oikein kunnolla niin harjoituksissa, aika-ajoissa kuin kisassakin. Näyttäviä ohituksia Monacon peltirännissä ei tietenkään nähdä, mutta näin tapahtumarikasta viikonloppua ei osattu odottaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. Max Verstappen
Muutamat epäilyt nesteen herahtamisesta päänuppiin täytyy heti ohittaa, mutta Monacon epäonnistuminen kertoo ainakin suunnattomasta yliyrittämisestä. Verstappenin harkintakyky petti samalla radalla myös vuosi sitten, kun hän paukautti kisan lopussa Romain Grosjeanin Lotuksen perään. Tällä kertaa hollantilaisen Red Bullia roikotettiin nosturin nokassa niin lauantaina kuin sunnuntainakin ja molemmilla kerroilla osumat menivät Verstappenin itsensä piikkiin. Taivas ei auennutkaan Espanjan GP:n voitolla, mikä on toisaalta ihan hyvä muistutus nuorelle pojalle. Montrealissa sitten uusi alku uudella moottorilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Nico Rosberg
Jostain syystä kisavauhti ei riittänyt oikein mihinkään. Ricciardon seuraaminen turva-auton poistuttua osoittautui täysin mahdottomaksi, joten Rosberg tajusi onneksi antaa tietä tallikaverilleen Hamiltonille. Sen jälkeen toinen varikkokäynti epäonnistui pahasti ja kolmossija vaihtui kuudenteen sijaan. Ohitusyritykset Alonson McLarenista olivat aika epätoivoisia ja lopun luovuttaminen päästi vielä Hülkenbergin ohi kuudenneksi. Herätys! Hamilton on enää 24 pisteen päässä. Tuota lopun kahden MM-pisteen menetystä voi muistella sitten, kun pisteitä lasketaan kauden lopun mestaruustaistossa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Romain Grosjean
Kyllä, Räikkösen toilailu etusiipi keulan alla haittasi eniten ranskalaisen menoa, mutta joku roti valittamiseen. Kimin auto oli erittäin hankalassa paikassa eikä olisi päätynyt Grosjeanin tielle ilman Massan roikkumista kiinni Ferrarin takasiivessä. Grosjean on ollut erittäin hanakasti kritisoimassa entistä tallikaveriaan aina tilaisuuden tullen, joten näistäkin kiroiluista näkee hyvin, kuinka paljon hänelle on jäänyt hampaankoloon kaksikon yhteisestä ajasta Lotuksella.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Williams
Kaksi viikkoa sitten Espanjassa nähtiin poikkeuksellinen Williams, joka otti taktiikat omiin käsiinsä ja toimi aktiivisesti. Monaco tiedettiin taas erittäin hankalaksi paikaksi brittitallin autolle, mutta tällä kertaa asialle oltiin oikeasti tekemässä jotain käsien levittelyn sijaan. Valtteri Bottas otettiin ensimmäisten joukossa varikolle, kun rumba välikelin renkaisiin siirtymiseksi alkoi. Valitettavasti juuttuminen Manorin Pascal Wehrleinin taakse tiesi tällä kertaa pistetaistelusta putoamista. Tämä ei kuitenkaan ollut pelkästään huonoa onnea, mikä näkyi Bottaksen kommenteissa kisan jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Ferrari
Räikkösen kohdalla kisan tärveltyminen menee valitettavasti hänen omaan piikkiinsä. Liukkaus pääsi yllättämään ja auto päätyi kaiteeseen. Sen jälkeen voidaan aina kiistellä, mitä suomalaisen olisi pitänyt letkan tulppana tehdä – jättää auto siihen paikkaan vai yrittää vielä palata varikolle jatkamaan kisaa. Viikonloppu ei kuitenkaan ollut Ferrarille edelliskisan tapaan kokonaisuudessaan kovinkaan mairitteleva. Kuskit valittelivat säädöistä lauantain harjoitusten jälkeen eikä punaisista ollut Red Bullille tai Mercedekselle mitään uhkaa koko viikonloppuna. Vettelin mukaan korjausyritykset menivät ainakin lauantaina vain huonompaan suuntaan.