MTV Sportin F1-toimitus listaa joka kisan jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Odotettu kausi 2017 käynnistyi sunnuntaina Australian Melbournesta Ferrarin juhlilla.
Sebastian Vettel nosti Ferrarin voittoon ohi Mercedeksen Lewis Hamiltonin vuorenvarmalla varikkotaktiikalla. Valtteri Bottas oli ensimmäisessä Mercedes-kisassaan kolmas ennen maanmiestään Kimi Räikköstä, joka oli vaikeuksissa Ferrarin säätöjen kanssa.
TOP5:
1. Ferrari ja Sebastian Vettel
Jo lauantain aika-ajot antoivat viitteitä siitä, että Ferrari saattaa tehdä tästä F1-kaudesta jännittävän, kun Vettel leikkasi yli puoli sekuntia pois Hamiltonin viime vuoden etumatkasta. Kilpailun kannalta kaikista positiivisin signaali nähtiin sunnuntaina, kun Vettel seurasi johtotähteä tiukasti Hamiltonin varikkopysähdykseen asti ja repi sitten tarvittavan eron ohi pääsemiseksi. Tuloksena oli ensimmäinen kisavoitto puoleentoista vuoteen, mikä lupaa jatkossa hyvää myös Räikköselle. Tällä kaudella tiimikaverin lyöminen on vain entistä kovempi homma: huomasitteko muuten, ettei Vettel hätiköinyt kisan aikana kertaakaan tiimiradioon? Kisan jälkeen saksalainen juhli antaumuksella, koska tiesi Ferrarin vauhdin olevan viimeinkin kilpailukykyistä Mersua vastaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Mercedes ja Valtteri Bottas
Aika-ajot jättivät vielä pieniä kysymysmerkkejä siitä, onko Valtteri Bottas aivan valmis uuden autonsa rattiin, sillä hyvästä tuloksesta huolimatta aikakierros sisälsi pientä haparoimista. Kisassa Bottas oli kuitenkin kovassa paikassa täydellisen keskittynyt, harkitseva ja vakaa. Ero kolminkertaiseen maailmanmestariin Hamiltonin oli oikeastaan hämmästyttävän pieni. Vaikka Ferrari on tehnyt viime vuodesta koko joukon suurimman harppauksen eteenpäin, Mercedes on edelleen ennakkosuosikki tämän kauden mestariksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Grosjean ja Massa – best of the rest
Red Bullin sekoillessa oman autonsa kanssa keskikastin talleilla oli tilaisuus hyökätä kuudennen sijan kimppuun, joka on tällä hetkellä tämän ”kakkossarjan” päätavoite. Romain Grosjean onnistui siinä aika-ajoissa hämmästyttävällä tavalla Haasin autolla. Kisassa puolestaan Felipe Massa näytti nuoremmille, että parin eläkepäivän jälkeen Williams-kuski on edelleen motivoitunut ja kyvykäs kilpailemaan hyvistä sijoista.
4. Toro Rosso
Jo perjantain kisasimulaatiot näyttivät, että Toro Rosso on saavuttanut vauhdissa viime kauden nelos- ja vitostallit Force Indian ja Williamsin. Kisassa Massa ja Sergio Perez ehtivät kyllä edelle, mutta Carlos Sainzin ja Daniil Kvjatin tuomat sijat kahdeksan ja yhdeksän kertovat hyvää kieltä Toro Rosson noususta. Tiimillä on nyt käytössään Ferrarin vanhan moottorin sijaan Renault’n uusi mylly, joten kehitystä pitäisikin tapahtua, mutta uuteen voimayksikköön siirryttäessä myös auton suunnittelu on vaikeampaa.
5. Antonio Giovinazzi
Ferrarin lupaava kolmoskuski sai ennen lauantain aika-ajopäivää tekstiviestin, jota hän ei ollut uskoa todeksi: Pascal Wehrlein ei ollut omasta mielestään kisakunnossa joulukuun loukkaantumisen jälkeen, joten italialaisnuorukainen pääsi näyttämään kyntensä nopealla varoitusajalla. Ja hyvinhän se meni: aika-ajoissa täpärä putoaminen toisesta osiosta ja kisan 12. sija tasapainoisen esityksen jälkeen. Tältä näyttää, kun kyseessä on oikeasti lupaava kuski – ei vain isolla rahalla paikkansa ottanut puoliammattilainen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. Red Bull
Koko kevättalvi on ollut vähän masentunutta aikaa Red Bullille. Talvitesteihin tuotu auto ei vastannut niitä odotuksia, joita innovaatioistaan tunnetulle tallille oltiin asetettu, mutta vielä sen jälkeenkin Red Bullin oletettiin pitävän muutamaa ässää hihassaan. Eivätkä ne ässät tipahtaneet pöytään vielä Melbournessakaan. Max Verstappen ja Daniel Ricciardo kokivat molemmat isoja ongelmia koko viikonlopun, ja tasoero Mercedekseen ja Ferrariin on tuntunut vain kasvavan, vaikka itse asiassa sekuntimääräisesti välimatka Hamiltonin paaluajan ja Verstappenin välillä kutistui viime vuodesta. Viidenneksi sijoittunut Verstappen kuitenkin totesi suoraan, ettei tallilla ollut kärkikaksikon kyytiin mitään jakoa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Lance Stroll
Olipahan debyytti. Odotukset 18-vuotiasta Strollia kohtaan eivät olleet katossa Barcelonan testien epävarmojen otteiden perusteella, mutta siitä huolimatta kanadalainen onnistui järkyttämään keskeneräisyydellään. Harjoituksissa ja aika-ajoissa meno oli todella haparoivaa, mutta toisaalta kisassa hän oli startin suurin nousija, kun vieressä muut häntäpään kuskit kolaroivat. Williamsilta oltiin viikonloppuna haluttomia kommentoimaan Strollin suorituksia, mutta asiaan on tultava nopea parannus tai nuorukaisen nopea nostaminen kuninkuusluokkaan mustaa maineikkaan brittitallin tekemisen kokonaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Räikkösen säädöt
Ferrarin voitto on positiivinen signaali Räikköselle, mutta hänen kohdallaan oikeiden säätöjen löytäminen pitäisi tapahtua nyt nopeasti. Hyvää viikonlopun ongelmissa oli se, että ainakin auto kulkee, kunhan asetukset osuvat kohdilleen, mutta Ferrarilla tämän mantran hokeminen on monesti pitkittynyt käsittämättömillä tavoilla. Nykykuntoisen Vettelin lyöminen on tällä kaudella varmasti vaikeaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. McLaren-Honda
Fernando Alonson aika-ajovauhti ja 13. lähtöruutu olivat pieni valonpilkahdus McLarenin sysimustan kaudenalusajan jälkeen. Kisassa Alonso nousi hetkeksi jopa pistesijalla, mutta sitten matka katkesi jousituksen hajottua. Espanjalainen onnistui jälleen piikittelemään tiimiä mitä uskomattomammalla nerokkuudella, joka sai ansaitun tunnustuksen myös C Moren studiotiimiltä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Renault ja Jolyon Palmer
Matka Lotuksen konkurssipesästä menestyväksi tehdastiimiksi on varmasti pitkä, vaikka taustalla jylläisi kuinka vahva yhtiön tuki. Siitä huolimatta Renault’lta olisi jo voinut odottaa jonkinlaista askelta eteenpäin, kun toinen vuosi paluun jälkeen starttasi Australiassa. Nico Hülkenberg roikkuikin vielä harjoituksissa yllättävän korkealla. Sitten kun ajettiin oikeasti tärkeistä asioista, Renault oli taas sarjan kahdeksanneksi nopein auto. Vielä synkempää oli toisen F1-kautensa kuin taivaanlahjana saaneen Jolyon Palmerin hapuileva avaus, jota ei voi missään nimessä laittaa kokonaan auton heikkouksien piikkiin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.