Japanin GP:n topit ja flopit: Häiriintynyt mestari ja pupufiltteri

GettyImages-612919318
Lewis Hamilton käytti torstain lehdistötilaisuuden omissa sosiaalisen median maailmoissaan.2016 Getty Images
Julkaistu 10.10.2016 09:43
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden viidenneksi viimeinen kisa ajettiin Japanin Suzukassa.

Mercedes-kuski Nico Rosberg vankisti MM-johtoaan voittamalla Japanin GP:n ensimmäistä kertaa urallaan. Red Bullin Max Verstappen onnistui pitämään toisen Mersun mestarikandidaatin, Lewis Hamiltonin, takanaan ja ajoi maaliin toisena. Ferrarin Kimi Räikkönen oli viides ja Williamsin Valtteri Bottas 10:s.

TOP5:

1. Nico Rosberg

Kilpakumppani Hamiltonin dramaattinen keskeytys Malesiassa loi paniikkia ja epäilyksiä tallin sisälle, mutta yksi, johon tilanne ei vaikuttanut millään tavalla, oli MM-sarjaa johtava Nico Rosberg. Elokuun kesätauon jälkeen hän on voittanut neljä kisaa viidestä. Kahtena peräkkäisenä vuonna Rosberg oli napannut Suzukassa paalupaikan, mutta hävinnyt kisassa Hamiltonille. Tällä kertaa hän valtasi jälleen paalun, ja kun britti sortui virheeseen lähdössä, Rosberg karkasi helppoon voittoon. Tai niin helppoon kuin F1-sarjan vaikeimpiin kuuluvalla radalla voi. MM-johto on nyt jo 33 pinnaa, kun kautta on jäljellä neljän kisan verran. Mercedes-pomo Niki Laudan mukaan se riittää, jos autot kestävät. Tähänkään spekulointiin Rosberg ei lähtenyt mukaan. Hänellä on edessään pitkät kaksi viikkoa, sillä mestaruusajatukset rullaavat varmasti mielessä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. Kimi Räikkönen

Lauantain aika-ajosuoritus oli sanalla sanottuna häikäisevä. Kimiltä on nähty tälläkin kaudella liikaa niitä viikonloppuja, joissa lähtöjärjestyksen ratkaiseva kierros menee syystä tai toisesta pipariksi. Nyt hän ajoi viimeisellä yrityksellään yhden viime vuosien parhaista vedoistaan, mutta kaikki meni pieleen, kun Ferrari havaitsi vian Räikkösen vaihdelaatikossa. Seurauksena oli putoaminen kahdeksanteen lähtöruutuun. Nousemista olisi helpottanut, jos Räikkönen ei olisi päästänyt Nico Hülkenbergiä ohi lähdössä, mutta toisaalta komea ohitus toisesta Force India -kuskista Sergio Perezistä paikkasi tätä jonkin verran.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Force India

”Nähdään myöhemmin”. Nico Hülkenbergillä oli ivallinen viesti valmiina, kun hän lähestyi kuluneilla renkailla karkuun yrittänyttä Valtteri Bottasta. Force India on ottanut niskalenkin taistelussa valmistajien MM-sarjan nelossijasta, ja saksalaisen radioviesti oli kilpailijoille kuin tikari sydämeen. Hülkenberg ja Sergio Perez pystyivät kohtalaisen hyvin roikkumaan Ferrarien ja Red Bullin tiellä. Williams jäi aika-ajoissa kärkikymmenikön ulkopuolelle ja sai sen myötä valita itse sopivimmat renkaat kisastarttiin, mutta mikään ei auta. Kymmenen pistettä ei ole silti Williamsille mahdoton ero kuroa kiinni. Bottas oli viime vuonna erittäin hyvä Meksikossa ja Brasiliassa, mutta tällä kaudella kehityskäyrä on osoittanut jyrkästi alaviistoon.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. Max Verstappen

Syksyn tultua suurimmat tunteenkuohut Verstappenia kohtaan ovat viilenneet. 19 vuotta täyttänyt hollantilainen ajoi viikko sitten Malesiassa maltillisesti ja tiimipelaajan tavoin kakkoseksi, vaikka tarjolla olisi ollut nousu kisavoittoon oman tallikaverin ohi. Japanissa Verstappen löi Daniel Ricciardon tämän vahvuusalueella aika-ajoissa ja pääsi hyvin liikkeelle radan kuivalta reunalta. Sen jälkeen hän ei tehnyt pienintäkään virhettä. Viimeistä edellisellä kierroksella Hamilton pääsi kertaalleen yrittämään ohitusta, minkä Verstappen torjui hyppäämällä jarrutuksen aikana britin eteen. Se oli selvä sääntörike, mutta nuorukainen jatkaa näitä temppuja niin kauan kuin tuomaristo antaa. Tästä Mercedes käynnisti protestin, joka kuitenkin peruttiin väärinkäsityksenä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

5. Haas

Karmeat jarruongelmat saivat jatkoa jo kolmantena viikonloppuna peräkkäin, mutta aika-ajoissa ja kisassa auto näytti toimivan pitkästä aikaa erinomaisesti. Tulokastalli sai molemmat kuljettajansa aika-ajojen kärkikymmenikköön, ja Romain Grosjean olisi hieman aikaisemmalla varikkostopilla saattanut nousta Bottaksen ohi pisteille. Tässä taistelussa Williamsin rengasetu näytti toimivan. Esteban Gutierrezin yltiöpäinen ohitusyritys Toro Rosson Carlos Sainzista johti pyörähdykseen, mikä ei ainakaan nosta meksikolaisen osakkeita jatkosopimuksen saamiseksi. Ehkä seuraavaksi ajettavassa kotikisassa saadaan amerikkalaistallilta vahvistuksia tulevan kauden kuskeihin.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

FLOP5:

1. Lewis Hamilton

Miten kaikkea menestyksekkäällä urallaan kokenut kolminkertainen maailmanmestari voi mennä edelleen näin sekaisin yhdestä keskeytetystä kisasta? Malesian moottoririkko ja sen jälkeen ulos oksennetut sabotaasivihjailut näkyivät Hamiltonin käytöksessä, kun hän sulki pahan maailman ulkopuolelle ja kikatteli torstain lehdistötilaisuudessa omille Snapchat-viesteilleen kuin pikkutyttö. Kun brittiviestimet aivan aiheellisesti näpäyttivät tästä, Hamilton vastasi marssimalla ulos seuraavan päivän haastatteluista. Fanien kanssa hassuttelu on varmasti palkitsevampaa ja hauskempaa, mutta nämä asiat nyt vain kuuluu hoitaa. Kisan jälkeen mestari oli jälleen mestari, kun hän tunnusti oman starttimokansa, onnitteli rehdisti Rosbergia ja käski Mercedestä luopumaan protestista, joka olisi parhaassa tapauksessa tuonut hänelle kolme lisäpistettä. Sillä asenteella on hyvä jatkaa. Koeta nyt vain kestää tätä paskaa kunnialla kauden loppuun.

2. Williams

Aika-ajojen pettymyksen jälkeen ei saatu oikein mitään kunnon vahvistusta sille, miksi Williams jätti toisen osion vetonsa yhden nopean kierroksen varaan. Bottas sanoi kuulleensa, että renkaat olisivat olleet lopussa, mutta tämä ei pitänyt paikkaansa. Joka tapauksessa ainoa veto oli ajoitettu huonosti, kun Force Indiat pääsivät koko ajan paranevalla radalla iskemään viimeisenä. Kisassa ei taas ollut mitään tehtävissä varmalle tappiolle. Vertailu Force Indiaan ei anna Williamsille tilaa selitellä: vastustaja on mennyt ohi, vaikka kummankin moottori ja kuskit ovat samat kuin kaudella 2014.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. McLaren ja Fernando Alonso

Kotikisasta piti tulla käännekohta kamalalle ajanjaksolle, jossa McLaren ja sen moottorivalmistaja Honda ovat kyntäneet naamallaan kaksi vuotta. Singaporen seitsemäs sija lupasi hyvää, mutta Suzukassa talli oli täysin sivustaseuraaja oltuaan sijoilla 16 ja 18. Fernando Alonso päätti istua keskellä rataa ja pilata entisen tallinsa Ferrarin kisan, kun omalla autolla ei pystynyt muuta tekemään. Räikkönen ei peitellyt turhautumistaan tiimiradiossa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. Protestin protesti

Vaikea sanoa, mitä kulisseissa todellisuudessa tapahtui, mutta Mercedeksen ja FIA:n pallottelu Verstappen-protestin kanssa oli eriskummallinen. Ensin tuomaristo ei ottanut Hamiltonin estämistä lainkaan tutkintaansa, mutta kisan jälkeen FIA:n kilpailujohtajan Charlie Whitingin kerrottiin jälleen puhuneen epävirallisessa kuulemisessa Verstappenin kanssa. Tämän jälkeen Mercedes keksi tehdä asiasta protestin (kenties yhden ainoan tuomarin painostuksesta), mutta virallista kuulemista ei voitu järjestää, koska osapuolet olivat jo poistuneet varikolta. Hamiltonin mukaan ”yksi idiootti” oli tajunnut asian väärin eikä mitään protestia pitänyt edes tehdä. Jos Mercedes ei olisi vetäytynyt valituksestaan, tuloslista olisi voitu vahvistaa vasta kahden viikon päästä, kun asianomaiset saadaan samaan pöytään Austinissa. Tämä sekamelska kertoo paljon siitä, missä tilassa formula ykkösten päätöksenteko tällä hetkellä on.

5. Renault

Entisaikojen menestystallissa ajaa kaksi nuorta kuljettajaa, jotka pyrkivät kaikin keinoin vakuuttamaan esimiehensä taidoillaan, vaikka auto on yksi koko sarjan huonoimmista. Renaultin surkea paluukausi saattaa koitua sekä Kevin Magnussenin että viime aikoina selvästi piristyneen Jolyon Palmerin F1-uran päätepisteeksi. Tiimi tarvitsee kokeneen kuljettajan viemään autoa eteenpäin, mutta nämä kaverit ovat täysin syyttömiä siihen, ettei kukaan johtoportaassa tunnu tietävän, mihin suuntaan yhtiö on matkalla F1-toimintansa kanssa.

Tuoreimmat aiheesta

Japanin GP