Ympäristöystävällinen etanoliauto on lähes täysin hiilineutraali, mutta taloudelliset säästöt eivät ole välttämättä niin suuret kuin moni uskoo.
Suomessa litra etanolipolttoainetta maksaa keskimäärin 30–50 senttiä vähemmän kuin bensiini. Säästö ei kuitenkaan ole suoraan laskettavissa hintaerosta, sillä etanoliauto käyttää polttoainetta tavallista autoa enemmän.
– Viimeisimmän tiedon mukaan 28 prosenttia nousee polttoaineenkulutus, mutta hyötyä siitä jonkin verran kuitenkin jää, Autoliiton kenttäpäällikkö Tero Hartikainen selventää.
ST1:n suunnittelupäällikkö Mika P.A. Anttonen toteaa, että tästä huolimatta jälkiasennussarjalla etanoliautoksi muutettu auto maksaa itsensä takaisin noin vuodessa. Flexifuel-auto on mahdollista ostaa myös valmiina tehtaalta.
Hän arvioi, että etanoliautoksi auton muuntavan laitteen ja sen asennuksen yhteishinnaksi tulee noin 400–500 euroa. Sekä laite että polttoaine on mahdollista saada kotimaisesti, hän korostaa.
– Täytyy huomioida myös se, että Flexifuel-autolla – on se sitten alkuperäinen tehtaan valmistama tai jälkiasennussarja – niin sillä voi ajaa myös tavallisella bensiinillä, Hartikainen toteaa.
– Suomessa on 110 asemaa, missä etanolia voi tankata. Ja ne lisääntyvät noin 5–10 asemaa tulee lisää vuosittain, Anttonen lisää.
Flexifuel-auton polttoaineesta 85 prosenttia on etanolia ja 15 prosenttia on bensiiniä, mikä tekee polttoaineesta hyvin ympäristöystävällisen.
– Fossiiliset hiilidioksidipäästöt vähenevät jopa 80 prosenttia. Se on erinomaisen tärkeätä Suomen liikenteen biopolttoainetavoitteiden saavuttamisen kannalta, kertoo Anttonen.
Millaisia riskejä etanoliautoihin liittyy? Miten etanoli vaikuttaa kylmäkäynnistykseen? Anttonen ja Hartikainen olivat vieraina Huomenta Suomessa. Katso koko haastattelu.