Kansa on palannut ravintoloihin koronarajoitusten jälkeen, pandemia-ajasta jää alalle kuitenkin useita pysyviä muutoksia

Suomalaiset ovat palanneet ravintoloihin korona-ajan jälkeen. Ravintoloiden myyntiluvut ovat jopa lähes nelinkertaistuneet viime vuoteen verrattuna.

Suomalaiset ovat palanneet ravintoloihin ja baareihin, ja pöytävaraukset suosituimpiin paikkoihin on tehtävä hyvissä ajoin. Useat suuret ravintolayritykset kertovat, että tämän vuoden maaliskuun myynnit ovat moninkertaistuneet viime vuoteen verrattuna.

Myynti paikoin parempaa kuin vuonna 2019

Myynti on ollut paikoitellen jopa parempaa kuin maaliskuussa 2019, jolloin kukaan ei ollut vielä kuullutkaan uudesta koronaviruksesta. Korona ei tunnu enää pelottavan suomalaisia, vaikka tartuntaluvut ja kuolemantapausten määrä ovat alkuvuonna pysyneet korkealla.

–  Maaliskuun ravintolamyynnit meidän ravintoloissamme ovat lähes nelinkertaistuneet viime vuoteen verrattuna, ja huhtikuun ensimmäisen viikon myynnit ovat ylittäneet vuoden 2019 vastaavat luvut, sanoo S-Ryhmän matkailu- ja ravitsemuskaupan ketjujohtaja Harri Ojanperä.

Myös ravintolayritys NoHo Partnersin liikevaihto oli tämän vuoden maaliskuussa korkeampi kuin vastaavaan aikaan vuonna 2019.

–  Pandemia ja kotona oleskelu on synnyttänyt patoutunutta kysyntää ravintoloita kohtaan, NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström sanoo.

Kaikilla ei yhtä hyvä tilanne

Kaikkien ravintolayritysten liikevaihto ei kuitenkaan ole palannut vielä vuoden 2019 tasolle.

– Olimme maaliskuussa vielä selvästi vuotta 2019 jäljessä. Pääsyynä on meille tärkeä tapahtuma-ala, sillä se tuottaa tässä vaiheessa vielä selvästi vähemmän kuin esimerkiksi ravintolat, sanoo ravintolayritys Restelin toimitusjohtaja Mikael Backman.

Terassikelit lisäävät kysyntää

Ravintolayrittäjät uskovat myynnin pysyvän vahvana. Asiaa auttaa tulevan kesän ja kevään terassikausi, josta syntyy NoHo Partnersin Vikströmin mukaan seuraava kuluttajien kysyntäpiikki. Myös kesän tapahtumakausi vauhdittaa kysyntää.

– Esimerkiksi toukokuussa järjestettävät jääkiekon MM-kisat tulevat piristämään Tampereen ravintolayritysten toimintaa, Vikström sanoo.

Toisaalta Night People Group -ravintolayrityksen toimitusjohtaja Antti Raunio arvioi, että kuluttajakysyntä tulee tasaantumaan. NGP omistaa useita yökerhoja ja anniskeluravintoloita Suomen suurimmissa kaupungeissa.

–  Samalla kun kuluttajakysyntä vähenee, yrityskysyntä lisääntyy. Yritysten yksityistilaisuuksia oli maaliskuussa vielä vähän, kevään ja kesän varauskirjat ovat jo melkein täynnä, Raunio sanoo.

Entiseen ei ole paluuta

Pandemia-ajan rajoituksista jää ravintola-alalle muistoksi useita pysyviä muutoksia. Yrittäjät arvioivat STT:lle, että entiseen ei ole paluuta.

Yksi suurimpia muutoksia NoHo Partnersin Vikströmin mukaan on etätyö, joka vaikuttaa lounasravintoloihin. Vikström arvioi, että ihmiset jatkavat tulevaisuudessa etätöissä ainakin osan viikosta.

Asiakkaita tullaan näkemään ravintoloissa arkisin muutenkin vähemmän. Restelin toimitusjohtaja Backman arvioi, että yritykset järjestävät kokouksia ravintolatiloissa vähemmän, kun etäkokouksiin on ehditty tottua.

– Nyt on tullut rinnalle Teams, ja oman jääkaapin sisältö kelpaa eväiksi, Backman sanoi.

Myös työpäivän jälkeen otetut afterwork-anniskelut jäävät Backmanin mukaan historiaan. Ravintola-ala tulee keskittymään entistä enemmän viikonloppuihin ja juhliin.

Pandemialla voi olla arvaamattomia vaikutuksia myös ravintola-alan kaukaisempaan tulevaisuuteen.

– Tuleville yökerho- ja ravintolahankkeille voi olla vaikeampi löytää rahoitusta. Pandemiarajoitukset ovat jättäneet epävarmuuden leiman koko tätä alaa kohtaan, Night People Groupin Raunio sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat