Suurten ravintolayhtiöiden tulostiedot kertovat, että suomalaiset käyvät ravintoloissa, vaikka inflaatio on syönyt kuluttajien ostovoimaa. Korona-ajan jälkeen jatkunut kasvu vahvistaa muutosta, joka suomalaisten käytöksessä on pitkän aikavälin kanssa tapahtunut.
Suomalaiset ovat ”eurooppalaistuneet” ravintolakäytöksessään. Näin kertoi ravintolakonserni Noho Partners tänään tulosjulkistuksensa yhteydessä.
– Ravintolat on otettu osaksi kulutuskäyttäytymistä. Sosiaalinen olohuone on siirtynyt ravintoloihin. Uusia kuluttajia tulee koko ajan lisää ja markkina eurooppalaistuu. Rahan käytössä ravintoloissa ollaan tosin nyt harkitsevaisia. Kysyntä on kuitenkin vakaata, kertoi Noho Partners -yhtiön toimitusjohtaja Aku Vikström tulosjulkistuksessa.
Nohon tulostiedot vahvistavat Vikströmin kertomaa, sillä yhtiön liikevaihto ja -voitto olivat kasvussa heinä-syyskuussa, vaikka samaan aikaan korkea inflaatio ja korkotaso ovat syöneet kuluttajien ostovoimaa.
Liikevaihto kasvoi yli 11 prosenttia 96 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli 8,7 miljoonaa euroa ja kasvoi noin neljä prosenttia.
Yhtiö odotti hieman parempaa kehitystä, mutta sateinen kesä heikensi jonkin verran suurten terassiravintoloiden tulosta.
Koronakurimus ohi
Ravintola-ala on päässyt kokonaisuutena eroon korona-ajan poikkeustilasta, sillä esimerkiksi Nordean korttidata kertoo ravintolapalveluiden kysynnän olevan vuoden 2019 tasolla.
Myös esimerkiksi S-ryhmän ravintola- ja matkailupalveluiden kysyntä on ollut kasvussa.
– Suomen ja Viron osalta tammi–syyskuun myynti jopa ylitti vuoden 2019 tason. Onnistuneet uudistukset ja hyvä hinta-laatusuhde kiinnostavat niin henkilö- kuin yritysasiakkaita. Talouden epävarmuustekijöistä huolimatta näkymämme syksyyn ja pikkujoulukauteen onkin kohtuullisen positiivinen, S-ryhmä tiedotti lokakuussa.
Konkurssejakin nähty
Ravintola-alalta on kulunut myös huonoja uutisia, kun joitakin yrittäjiä on ajautunut konkurssiin. Vikström sanoo kuitenkin, etteivät konkurssit kerro koko kuvaa alan tilasta.
– Konkurssitapaukset ovat pääosin olleet konsepteja, jotka eivät pärjäisi edes hyvän sään aikana. Jos asiakaskokemus ei ole kunnossa, ei voi voittaa. Peli on raakaa. Asiakaskokemuksen on oltava huippuluokkaa, Vikström sanoo.
Myös Noho Partners odottaa loppuvuodesta hyvää nykyisen varaustilanteen pohjalta.
– Ravintoloista joudutaan myymään ”ei oota”, jos pöytää ei ole esimerkiksi Helsingissä varannut ajoissa. Pikkujouluravintolakin on varattava ajoissa, jotta pääsee, minne haluaa, Vikström sanoo.
Ravintola-alan näkymiä varjostaa jatkossakin tosin se, että kuluttajien ostovoima pysyy alavireisenä esimerkiksi korkeiden korkojen ja inflaation takia.
Toistaiseksi ravintolapalvelut ovat kuitenkin kokonaisuutena pärjänneet hyvin ja yleisen taloustilanteen arvioidaan ensi vuoden aikana helpottavan.