Kokoomuksen kansanedustaja ottaa Uuden Suomen blogissaan kantaa mopoautojen turvallisuuteen. Hän ehdottaa, että mopoautoista luovuttaisiin ja tilalle tulisi nopeusrajoittimella varustettuja henkilöautoja, joita saisivat kuljettaa myös alle 18-vuotiaat henkilöt.
Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) kirjoittaa blogissaan järkyttyneensä viikonloppuna Sastamalassa tapahtuneesta kolarista, jossa mopoauton 17-vuotias kuljettaja ja hänen saman ikäinen matkustajansa saivat surmansa.
Tietojen mukaan itsemurhaa yrittänyt rattijuoppo ajoi tarkoituksellisesti mopoautoa päin.
– Sastamalan tapauksessa ei nyt esittämänikään malli olisi todennäköisesti pelastanut nuoria, mutta monessa muussa onnettomuudessa kyllä ja siksi nostan tämän asian nyt uudelleen keskusteluun, Heinonen kirjoittaa blogissaan.
Heinonen ehdottaa mallia, jossa 15 vuotta täyttänyt nuori saisi ajaa nopeusrajoittimella varustettua henkilöautoa.
Heinosen mukaan 200–300 euron hintaisella rajoittimella varustettu auto voisi kulkea 45–60 kilometriä tunnissa. Pienet henkilöautot myös maksavat suurin piirtein saman verran kuin useat mopoautotkin – noin 12 000 euroa.
– Pikkuinen aito ja oikea auto olisi vielä edullisempikin jos se myytäisiin mopoautojen tapaan ilman autoveroa, Heinonen huomauttaa.
Kyse on Heinosen mukaan siitä, että samalla rahalla voisi antaa nuorelle mopoautoa turvallisemman vaihtoehdon, sillä henkilöauton turvavarusteet ovat huomattavasti paremmat kuin mopoautoissa, joissa turvatyynytkin ovat monesti lisävaruste.
– Kun nuori sitten jatkaisi ajokoulutustaan täytettyään 18 vuotta ja ajaisi B-ajokortin, niin rajoitin voitaisiin huollossa poistaa, ja jos autoveroa ei olisi maksettu, niin se maksettaisiin tässä vaiheessa, hän jatkaa.
Heinosen mukaan onnettomuustilastot paljastavat, että mopoautoille sattuu vuodessa lähes 90 onnettomuutta tuhatta ajoneuvoa kohden, mikä on huomattavasti enemmän kuin perinteisillä mopoilla (20) tai henkilöautoilla (30).
Heinonen kirjoittaa olevansa valmis tekemään aiheesta myös lakialoitteen, jos asia ei lähde muuten etenemään.
– Nykyinen ajokorttilakihan ei nimittäin tunne nyt autoa joka olisi rajoittimella säädetty kulkemaan hitaampaa vauhtia, mutta toivottavasti pian tuntee, hän täräyttää.
***
1:00
Juttua muutettu 21.2.2017 klo 18.18: Timo Heinosen sukunimi oli kirjoitettu juttuun useampaan kohtaan virheellisesti Heinoksi.