Autokauppa haluaa pienistä henkilöautoista vaihtoehdon mopoautolle. Jotta säännökset täyttyisivät, autoon pitäisi asentaa nopeudenrajoitin.
Tällaista viritystä laki ei ainakaan vielä tunne, ja vaihtoehto voisi olla sekin, että ajokortin saisi jo 16-vuotiaana.
Mopoauto on hidas ja tukkii liikenteen. Jos kolari sattuu, henki on halpaa. Hinta on sama kuin pienellä henkilöautolla ja vakuutusmaksut taivaisssa. Tarua ja vähän tottakin.
Myynti laskussa
Mopoautoja myytiin enimmillään yli 1100 vuodessa vielä vuosina 2011-12. Viime vuonna määrä oli tippunut 703:een. Syyksi arvellaan koventuneita taloudellisia aikoja, mutta myös vakuutusmaksut ovat nousseet jyrkästi.
Pelkkä liikennevakuutus voi maksaa useita satoja euroja, jopa 1500 euroa. Kaskon kanssa hinta nousee yhtiöstä riippuen jopa useisiin tuhansiin euroihin vuodessa.
Mopoauto on turma-altis
Mopoautoille sattuu 88 onnettomuutta tuhatta autoa kohden. Tuhatta mopoa kohden onnettomuuksia sattuu 21. Henkilöautoilla onnettomuusluku on 31.
Mopoautoja arvostellaan usein turvattomiksi, mutta jos kolari sattuu, niissä olijoiden vammat eivät ole kovin vakavia. Yksi syy on se, että vauhti ei yleensä ole kova.
– Mopoauto on mainettaan parempi, sanoo Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava tutkija Jussi Pohjonen.
Pahinta jälkeä syntyy, jos mopoauto ajaa sivutieltä ison auton alle. Tällaiset onnettomuudet ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Kolme yleisintä onnettomuustyyppiä ovat risteyskolari, tieltä suistuminen ja kaatuminen.
Muutos teknisesti helppo
Aivan kuten isojen henkilöautojen huippunopeus voidaan rajoittaa 250 km:iin tunnissa, pienen auton huippunopeus voisi olla mopoauton 45 km/h. Autoalan arvio on se, että rajoitin maksaisi 200-300 euroa.
Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio perustelee alansa ehdotusta turvallisuudella ja rahalla. Rahalla hän tarkoittaa sitä, että auto itsessään maksaisi saman tai vähemmänkin kuin mopoauto, mutta kun sen haltija täyttää 18 vuotta, hänelle olisi jo auto valmiina, kun rajoittimet otetaan pois. Myös vakuutusmaksut ovat halvempia.
Esteenä on kuitenkin nykyinen ajokorttilaki, joka ei tunne rajoittimella oikeasta autosta hitaammaksi saatua ajoneuvoa. Lainmuutosesitys on tutkittavana liikenne- ja viestintäministeriössä, mutta mitään nopeita ratkaisuja ei liene odotettavissa.
Ruotsissa on edelleen A-traktoreita, jotka ovat käytännössä henkilöautoista mekaanisesti muunnettuja hitaita, periaatteessa maatalousajoneuvoja. Ruotsissa oli ennen ns. EPA-traktoreita, joille Ruotsi sai EU-neuvotteluissa erivapauden. Muissa EU-maissa laki ei tunne rajoittimiin perustuvaa hitaampaa autoluokkaa mopoautoja lukuunottamatta.
Ajokortti jo 16-vuotiaana?
Trafin Jussi Pohjonen ihmettelee hieman autoalan avausta. Hänen mielestään on turha tehdä uutta ajoneuvoluokkaa ja mahdollisesti uudentyyppistä ajokorttia. Hänen lääkkeensä on oikea auto ja ajokortti jo 16-vuotiaille.
Nuorisoajokortti on tuttu etenkin Yhdysvalloista. Mutta löytyyhän se käytössä lähempääkin, meillä EU:ssa se on totta Virossa.
– Miksei voisi antaa oikean henkilöauton ajokortin jo vaikkapa 16-vuotiaalle ja he pääsisivät liikenteeseen harjoittelemaan ainakin haja-asutusalueella.