Suomalaiset kuluttajat kokevat keskimäärin muita eurooppalaisia enemmän hankaluuksia tietoteknisten tuotteiden ja palveluiden vertailussa ja verkkokauppaostoksissa, kertoo sanomalehti Karjalainen. Tulos käy ilmi Euroopan komission laajasta tutkimuksesta.
Lehden mukaan 26 prosenttia suomalaisvastaajista kertoi, ettei tee ostoksia verkossa prosessin vaikeuden vuoksi, kun koko Euroopassa vastaava luku oli vain 19 prosenttia.
– Suomalaisten nihkeyttä asioida verkkokaupassa voi selittää se, että kuluttajilla on taipumus ostaa oman ja lähinaapurimaiden verkkokaupoista. Tässä kaikki maat eivät luonnollisestikaan ole samalla viivalla, sanoo erikoistutkija Katja Järvelä Kuluttaja- ja kilpailuvirastosta Karjalaiselle.
Lehden mukaan tietotekniikkatuotteiden, kuten internet- ja puhelinliittymien sekä tietokoneiden, tablettien sekä älypuhelimien, vertailussa hankaluuksia kokee yli joka viides eli 21 prosenttia suomalaiskuluttajista, kun koko Euroopassa vastaava luku on 16 prosenttia.
Eniten vertailuvaikeuksia suomalaiskuluttajille aiheuttivat lehden mukaan kuitenkin pankkipalvelut, sijoitustuotteet ja vakuutukset, joiden vertailemisen koki vaikeaksi jopa 38 prosenttia suomalaisista kuluttajista. Tämän sektorin vaikeudet ovat yleisiä myös muualla Euroopassa.
Myös sähkön ja lämmön hintavertailu koettiin Suomessa jonkin verran Euroopan keskitasoa vaikeammaksi, mutta tätä selittää pitkälti lämmitysenergian kova tarve verrattuna eteläisempiin maihin.
Suomalaiset kokivat myös heikon taloudellisen tilanteen heikentävän mahdollisuuksiaan hieman useammin kuin keskimäärin Euroopassa.