Suomalaiskuluttajat tekivät verkko-ostoksia yhteensä 2,6 miljardilla eurolla vuoden 2015 aikana, kerrotaan Verkkokauppa Pohjoismaissa 2016 -raportissa.
Lähes joka toinen suomalainen teki viime vuonna verkko-ostoksia ulkomailta. Neljä kymmenestä suomalaisesta tekee verkko-ostoksia vähintään kerran kolmessa kuukaudessa.
Tärkeimmät verkkokauppojen edut suomalaisten kuluttajien mukaan ovat halvemmat hinnat (27 prosenttia), ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana (26 prosenttia) ja suurempi ja parempi valikoima (22 prosenttia).
Lähes puolet (45 prosenttia) verkko-ostoksia tehneistä suomalaisista kertoi keskimääräisen vuosineljänneksen aikana tutkineensa verkossa tuotetta ja ostaneensa sen myöhemmin myymälästä. Epätavallisempaa on, että ostoprosessi menee toisinpäin, eli että kuluttaja kokeilee tuotetta myymälässä ja ostaa sen sitten verkosta. Vain 9 prosenttia suomalaisista verkkokauppa-asiakkaista oli toiminut näin keskimääräisen vuosineljänneksen aikana.
Keskimäärin suomalaiskuluttaja käyttää verkko-ostoksiin 249 euroa kolmen kuukauden aikana. Summa on pienempi kuin Ruotsissa (313 euroa), Tanskassa (291 euroa) ja Norjassa (369 euroa).
Suomalaiset kärsivällisimpiä asiakkaita Pohjoismaissa
Suomalaisten verkkokauppa-asiakkaiden suosimia tuoteryhmiä ovat vaatteet/kengät (41 prosenttia), media (37 prosenttia), viihde-elektroniikka (33 prosenttia), kauneuden- ja terveydenhoitotuotteet (19 prosenttia) sekä urheilu ja vapaa-aika (15 prosenttia).
– Suomalaiset ostavat verkosta periaatteessa samojen tuoteryhmien tuotteita kuin muutkin pohjoismaalaiset. Autoiluun, veneilyyn ja moottoripyöräilyyn liittyviä tavaroita he kuitenkin ostavat internetistä pohjoismaisia naapureitaan enemmän. Verkkokaupan kypsyessä myös esimerkiksi päivittäistavaroita ja apteekkituotteita aletaan ostaa verkosta entistä enemmän, kertoo Jouni Lamberg, Suomen PostNordin Sales, Marketing & eCommerce -johtaja.
Suomalaiset verkkokauppa-asiakkaat maksavat ostoksensa mieluiten pankkikortilla (36 prosenttia) tai laskulla (29 prosenttia). Toimitusta suomalaiset ovat valmiita odottamaan keskimäärin 4,4 arkipäivää. Jopa 19 prosenttia suomalaisista verkkokauppa-asiakkaista on valmis odottamaan toimitusta kuusi arkipäivää tai enemmän, mikä tekee heistä Pohjoismaiden kärsivällisimpiä verkkokauppa-asiakkaita.
Raportti perustuu verkossa tehtyihin haastatteluihin, jotka TNS Sifo toteutti vuoden 2015 jokaisena vuosineljänneksenä. Verkkohaastatteluun valittiin kutakin maata edustava joukko 18–79-vuotiaita yksityishenkilöitä Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta.
Lähde: PostNord Oy