Kasvomaskit kaikille ja yhä vähemmän jalkatilaa? Koronavirus voi mullistaa koko lentomatkustamisen – näin Finnair varautuu

7:15img
Matkailututkimuksen professori kertoo, miten koronapandemia muuttaa lentomatkustamista.
Julkaistu 28.04.2020 11:31
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Kun lentoliikenne koronaviruspandemian jälkeen alkaa, lentämiseen voi liittyä monia uusia sääntöjä: hengityssuojat voivat tulla pakollisiksi ja terveydestään voi joutua antamaan selvityksen check-inin yhteydessä.

Selvitäkseen koronaepidemian aiheuttamasta taloudellisesta kolauksesta myös lentoyhtiöt saattavat joutua muuttamaan toimintatapojaan. Reitit voivat vähentyä, esimerkiksi ruoan tarjoilu supistua – ja jalkatilaa voi olla turistiluokassa entistäkin vähemmän.

Koronavirusepidemian aikana Finnairin matkustajalennot ovat olleet hyvin erilaisia kuin ennen pandemiaa.

Henkilökunnalla saattaa olla maskeja tai muita suojavarusteita, tarjoilua on muutettu ja lennon aikainen myynti lopetettu. Lentokentillä henkilökunta ei koske matkustusasiakirjoihin, vaan ne skannataan itse. Koneiden siivousta on tehostettu ja kaikkialla on käsidesiä.

Vielä ei tiedetä, jäävätkö käytännöt pysyviksi vai luovutaanko niistä, kun koronaviruspandemia on saatu hallintaan, myöntää Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist.

Lentoemännillä suojapukuja ja -laseja

Tallqvist kertoo, että Finnair aikoo seurata asiassa niin asiakkaiden toiveita ja odotuksia kuin myös sitä, miten alan yleiset käytännöt tulevat muuttumaan.

Alan yleisten käytäntöjen muutoksesta on merkkejä. Bloombergin mukaan Korean Air Linesin henkilökunnalla on käytössään paitsi hengityssuojat ja hansikkaat, myös suojapuvut ja -lasit.

Aiemmin kerroimme myös Frankfurter Allgemaine -lehden tietoihin perustuen, että saksalaiset lentoyhtiöt suunnittelevat hengityssuojainpakkoa matkustajille ja matkatavaroiden luovutuksen ja boardingin uudelleenjärjestelyä. Check-inin yhteydessä täytyisi vakuuttaa, ettei sairasta koronavirusta.

Luvassa voi olla perustavanlaatuisempiakin muutoksia.

Vähemmän lentoreittejä, entistä vähemmän jalkatilaa

Lentomatkustaminen voi näyttää koronaviruspandemian jälkeen jopa siltä kuin ajassa olisi palattu taaksepäin, sanoo toimitusketjujen ja logistiikan hallintajärjestelmiä Sydneyn yliopistossa opettava Rico Merket  Bloombergin haastattelussa.

Merketin mukaan yhtiöt saattavat alkaa suosia pienempiä koneita, leikata reiteistään ja muodostaa yhteistyösopimuksia keskenään, jotta reitit saadaan liikennöityä.

Lentoliikenteen johtoa Singaporen teknologianinstituutissa opettava Volodymyr Bilotkach arvioi Bloombergille, että asiakkaista yritetään todennäköisesti saada myös enemmän rahaa irti rakentamalla turistiluokat entistä ahtaammiksi ja ehostamalla ensimmäistä luokkaa entisestään sekä nostamalla ensimmäisen luokan lippujen hintoja.

Näille toimille on tarvetta, sillä paitsi että lentoliikenne on romahtanut koronavirusepidemian aikana, niin yhtiöt, asiantuntijat kuin ilmailuviranomaisetkin uskovat, että sen palautumisessa ennalleen kestää epidemian jälkeenkin kuukausia, jopa vuosia.

Videokonferenssit yleistyneet, lentäminen voi vähentyä

Kansainvälinen ilmailualan järjestö IATA kertoi viime viikolla tekemäänsä kyselyyn perustuen, että ihmisten halukkuuden matkustaa ja lentää odotetaan palautuvan pandemian jälkeen hitaasti sekä siksi, ettei matkustamiseen välttämättä lomautusten ja heikon suhdanteen vuoksi ole varaa, että siksi, että lentokoneiden turvallisuus tai tartuttavuus voi huolettaa epidemian jälkeen.

Ei ole varmaa, palautuuko matkustaminen ennalleen lainkaan: UBS Group Ag arvioi, että koska epidemian myötä on syntynyt vahva videokonferenssikulttuuri, esimerkiksi työmatkat voivat epidemian jälkeen vähentyä huomattavasti.

Finnairilta ei vielä oteta kantaa siihen, muuttuvatko esimerkiksi lennettävät reitit tai lentojen hinnat radikaalisti koronavirusepidemian myötä.

Yhtiö ilmoittaa tuloksestaan huomenna, ja silloin nähdään ensimmäiset merkit siitä, kuinka pahasti epidemia on iskenyt kotimaiseen lentoliikenteeseen.

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus