Katoava perinne teki paluun: Puun uiton kannattavuus nousi äkisti Venäjän-kaupan upottua

5:37img
Katso videolta, miltä näyttää puutavaran uitto Vuoksen vesistössä.
Julkaistu 23.07.2024 12:10
Toimittajan kuva

Keimo Lehtiniemi

Toimittajan kuva

Jonna Hellgren

jonna.hellgren@mtv.fi

Puutavaran uitto on tehnyt paluun sisävesille. Uittoa perustellaan nyt ilmastohyödyillä ja hiilijalanjäljen pienentämisellä. Kaikki suuret metsäyhtiöt uittavat puuta, kun myös Metsä Group liittyi joukkoon tänä kesänä vuosikymmenen tauon jälkeen.

Pöllinippu poikineen putoaa veteen Vuoksen vesistössä. 

Parin kolmen viikon kuluttua puut ovat Etelä-Karjalan tehtailla. Uitto heräsi henkiin ympäristösyistä ja kannattavuuteen vaikutti myös äkisti loppunut puun tuonti Venäjältä.

– Meillähän Suomessa olikin sitten kuljetuskapasiteetista niukkuutta ja hoksattiin, että uittohan tarjoaakin täällä itäisessä Suomessa ihan oivallista kuljetuskapasiteettia olemassa olevalla infralla, kertoo Järvi-Suomen Uittoyhdistysksen uittopäällikkö Esa Korhonen.

Puuta uitetaan pitkillä matkoilla Iisalmesta ja Nurmeksesta alkaen Savonlinnan, Kuopion ja Varkauden kautta Imatralla ja Lappeenrantaan saakka viidelle eri tehtaalle.

– Kun kuusi vuotta sitten oli pohjimmillaan, siitä pohjaluvuista ollaan nyt sitten yli kaksinkertaistuttu.

11 puujunan verran puuta hinaajan perässä

Hinaaja Roteva alittaa Kallan siltojen hankalan rännin Kuopiossa. Perässä tulee lautta, jossa on lähes 300 rekkakuorman tai 11 puujunan verran puuta.

– Kyllä siitä nyt vielä jonkinlaisella tuulella päästään, mutta sanotaan, että jos siihen oikein käy tuuli kupeeseen, niin kyllä siihen aika huono on silloin tulla, selittää Hinaaja Rotevan perämies Tomi Hovilaisen.

Hinaaja puksuttaa kahden kilometrin tuntivauhdilla päin Saimaan aaltoja. Ero muiden kuljetusvaihtoehtojen hiilijalanjälkeen syntyy energiatehokkuudesta.

– Jos uittoketjulla se energiankulutus per kuljetettu kuutiometri on suhdeluku yksi, junilla ja aluksilla se on kaksi ja autoilla se on kolme, kertoo Hovilainen.

Pitkän tauon jälkeen uittoon on ollut vaikeuksia löytää ammattilaisia.

– Pitäisi koneita osata korjata, pitäisi ajaa, pitää olla näppärä käsistään tuolla lauttarakennuksessa ja koneita kun käsitellään niin koneiden ajotaito pitäisi olla hyvä, kaikkea vähän tämmöistä, niin kuin monitaitoinen, sanoo Fin-Terpuun terminaalivastaava Jouni Jolkkonen.

Uitto on sen verran mielenkiintoista, romanttistakin, että ulkomaiset turistitkin kyselevät missä ja milloin lauttoja voi Suomessa nähdä.

Katso videolta artikkelin alusta, miltä puun uitto Vuoksen vesistössä näyttää.

Lue lisää: Kiinni ei juuri jää, rangaistukset harvassa ja taloudellinen hyöty iso – tämä rikollisuus rehottaa
Kuusamon rajapartio huuteli partiomajasta karhua kahville – katso mesikämmenen vastaus

Ravustuskausi alkaa – tällaista rapusaaliista odotetaan

Kuuntele näyte! “Laulava” järvi ihastuttaa Chilessä