Ruotsin syyttäjänviraston mukaan Latvian ja Ruotsin välillä kulkevan kaapelin katkeamiseen vaikuttivat sääolosuhteet sekä varuste- ja meritaidon puutteet.
Syyttäjän mukaan tutkinta on osoittanut, ettei Ruotsin ja Latvian välillä kulkevassa merikaapelivauriossa ollut kyseessä tahallinen sabotaasi. Ruotsin syyttäjänvirasto tiedotti maanantaina, että Itämerellä kaapelin katkeamisen syynä olivat sää sekä puutteelliset varusteet ja heikot merenkulkutaidot.
Vezhen-alus vapautetaan
Ruotsin ja Latvian välillä kulkeva tietoliikennekaapeli vaurioitui 26. tammikuuta. Kaapelikatkokseen osalliseksi epäiltiin Maltan lipun alla kulkevaa Vezhen-alusta. Aluksen omistaa Hong Kongiin rekisteröity Hai Kuo Shipping 2015B LTD, vaikka se on listattuna bulgarialaisen varustamon sivuille.
Vezhen takavarikoitiin sabotaasista epäiltynä, mutta nyt aluksen takavarikko on päätetty kumota ja alus vapautetaan.
– Haastattelujen, tehtyjen ja analysoitujen takavarikointien sekä rikospaikkatutkinnan avulla voimme varmuudella sanoa, että kyseessä ei ole sabotaasi. Samalla olemme pystyneet toteamaan, että kaapelin katkeamisen on aiheuttanut takavarikoitu alus, syyttäjä Mats Ljungqvist sanoi.
Lue myös: Kuusi kaapelivauriota kahdessa vuodessa onnettomuus? "Mahdotonta" – näin Nato varoitti Venäjän sabotaasista vuosia sitten
Grafiikka havainnollistaa Itämeren putki- ja kaapelivaurioita.MTV
Asiantuntijat: Ei voi olla vahinko
Useat asiantuntijat ovat olleet vahvasti sitä mieltä, ettei Latvian ja Ruotsin välillä kulkevan kaapelin vaurioituminen voi olla onnettomuus.
Kaksi päivää merikaapelin vaurioitumisen jälkeen Vezhen-aluksen liikennöijä syytti tapahtuneesta "epäsuotuisia hydrometeorologisia olosuhteita" eli säätä. Forecan mukaan merisää ei ollut tapahtuma-aikaan erityisen vaikea.
Lue myös: Suomalaisasiantuntija kaapelirikosta: Tuorein selitys on sumutusta
Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtajan Jukka Savolaisen mukaan vaikuttaa sumutukselta, että bulgarialaisyhtiö perustelee uusinta kaapelirikkoa vahingolla.
Myös Euroopan meriturvallisuusviraston entinen johtaja Markku Mylly kommentoi viime viikolla MTV Uutisille, että yksi kaapelivaurio voi olla onnettomuus, mutta kaksi tai useampi eivät enää voi olla.
Vezhen-aluksen ankkuri oli vaurioitunut ja aluksen kapteenin mukaan ankkuri oli pudonnut kovassa merenkäynnissä.
Mylly pitää selitystä täysin tuulesta temmattuna ja epäuskottavana.
– Ensinnäkin siellä ei ollut kovaa merenkäyntiä. Tuuli oli alle kymmenen metriä sekunnissa ja aallon korkeus noin metri. Tämän kokoiselle alukselle sillä ei ole mitään merkitystä eikä ankkuri voi pudota tällaisissa olosuhteissa itsestään.
Mylly selventää, että laivan ankkurissa on kolminkertainen varmistus, joka estää sitä putoamasta vahingossa. On jarru, ankkurilukitus ja vaijerilukitus.
– Nämä kaikki eivät voi aueta itsestään yhtä aikaa, Mylly havainnollisti.