Vantaalla kauppakeskus Jumbon lauantaina tyhjentänyt evakuointikäsky herätti viikonloppuna paljon keskustelua, sillä virheellisestä palohälytyksestä johtuneessa ilmoituksessa asiakkaita kehotettiin poistumaan rakennuksesta "turvallisuusuhan" vuoksi.
Huomiota herättänyt kuulutus on kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaron mukaan osa tavallista menettelyä evakuointitilanteessa. Hänen mukaansa ilmoitus mahdollisesta turvallisuusuhasta annetaan aina, kun kauppakeskuksen turvallisuusjärjestelmän kautta tulleen hälytyksen syytä ei tarkalleen tiedetä.
– Kun evakuointikäsky tulee, meillä ei ole muuta mahdollisuutta. Me emme itse kuuluta tilanteesta, vaan talon automaattinen järjestelmä alkaa toimia ja viesti tulee nauhalta itsestään.
– Koko tilanne oli ohi 15 minuutissa, kun saimme viranomaisilta luvan ottaa ihmiset takaisin sisään ja kuuluttaa, että kyse oli aiheettomasta palohälytyksestä.
"Jotkut varmaan pelästyivätkin"
Lehtoaro kuvailee tapausta harmilliseksi, mutta toteaa samalla, että turvallisuusuhan vuoksi tehdyt evakuoinnit ovat harvinaisia.
Lauantaina noin kello 14 aikaan tapahtunut hälytys aiheutui eräässä kauppakeskuksen liikkeessä tehdystä inhimillisestä virheestä.
– Tämä on valitettavaa, mutta saimme kuitenkin selville, että kyseessä oli palopainike, mistä hälytys oli saanut alkunsa.
Lehtoaron mukaan on ymmärrettävää, mikäli hälytys turvallisuusuhasta aiheutti paikalla olleissa kummastusta. Hän kuitenkin muistuttaa, että myös tulipalo on todellinen uhka ihmisten turvallisuudelle.
– On aina ikävää jos tällainen tulee. Jotkut varmasti pelästyivätkin, että minkä takia talo tyhjennetään. Me kuitenkin toimimme aina niin, että talo tyhjennetään ensin ja vasta sitten selvitetään hälytyksen syy. Emme voi olla kuin mitään ei olisi tapahtunut, Lehtoaro kertoo.
– Tässä oli tietysti mukana myös se, että kun ollaan julkisessa tilassa, ensimmäiset yhteydenotot tulivat meille medialta välittömästi. Kun meihin oltaisiin oltu yhteydessä viisi minuuttia myöhemmin, olisimme tienneet, että kyse oli palohälytyksestä.