Osassa pääkaupunkiseudun kaupoissa alkoholijuomien sixpack -pakkaukset on jouduttu piilottamaan tai siirtämään lukkojen taakse näpistelyn vuoksi.
Näpistelyn vuoksi osa K- ja S-kaupoista on päätynyt siirtämään alkoholijuomapakkauksia lukkojen tai esimerkiksi kassojen taakse, jolloin niitä saa vain myyjältä pyytäessä. Esimerkiksi Alepa Hämeentie on lisännyt juomapakkauksiin hälytintarrat jatkuvan näpistelyn hillitsemiseksi.
K-Market Liisankadun kauppias Antti Soininen kertoo, että sixpack-lonkeroja näpistetään huomattavasti muita tuotteita enemmän. Tästä syystä ne sijoitettiin K-Market Liisankadussa kassan taakse viime vuoden tammikuussa.
– Silloin kyllästyin siihen, että niitä käytännössä päivittäin vietiin. Sekin on aika kallis, pitkälti toistakymmentä euroa semmoisen ostohinta. Jos niitä jopa satoja vuoden aikana viedään, niin se on tosi paljon rahaa.
Soininen kertoo, että kun sixpack-lonkerot olivat vielä vapaasti saatavilla hyllyssä, niitä saatettiin näpistää 4-6 pakkausta kerralla. Lonkeroiden näpistämisen suuruusluokka vastasi Soinisen mukaan 5 000–10 000 euron tappiota vuositasolla.
Hän muistelee, että kun Hartwallin lonkerot tulivat myyntiin, näpistely siirtyi lähes täysin oluista lonkeroon. Hän epäilee syyksi lonkeron korkeampaa hintaa.
– Ei heitä kiinnosta oluen varastelu samalla tavalla. Se ongelma tulee nimenomaan siitä yhdestä tuotteesta.
Lue myös: Suomessa on yksi väestöryhmä, jossa alkoholi on ykköstappaja – taustalla kaksi tekijää
Ahdistuneisuus alkoholin juomisen jälkeen ei ole pelkkää "morkkista" – tämä aivoissasi tapahtuu
Alkoholia myydään tupakan tapaan
K-Market Krunikan kauppias Jesse Lintumäki päätti siirtää kaikki sixpack -juomapakkaukset lukkojen taa takavarastoon tämän vuoden alussa. Ennen tätä K-Market Krunikassa yritettiin ennaltaehkäistä näpistyksiä siirtämällä alkoholien sijaintia kaupassa lähemmäs myyjien valvovia silmiä sekä lisäämällä niihin hälytarrat, mutta tämä ei riittänyt.
– Viimeisen puolen vuoden aikana homma on räjähtänyt ihan käsiin. Katsoimme, että niitä [juomapakkauksia] menee enemmän kassiin kuin kassan läpi, niin päädyimme sitten tähän, että otimme juomapakkaukset pois hyllystä.
Lintumäki kertoo, että heillä alkoholijuomapakkausten myyminen toimii nykyään samalla tavalla kuin tupakan myynti, eli tuotteen saa henkilökunnalta pyydettäessä.
Hän muistelee, että aiemmin niin olutta kuin lonkeroakin lähti hyllystä isoja määriä kerralla, jopa kassikaupalla.
Lintumäki ja kaupan henkilökunta ovat kohdanneet uhkaavia tilanteita sekä myös väkivallan uhkaa näpistysten yhteydessä. Jokainen näpistys on Lintumäen mukaan ilmoitettu poliisille.
Piikki iskee keväisin
Yksittäiset tölkit sijaitsevat normaalisti hyllyissä, sillä niiden näpistämisyrityksissä kiinnijäämisen mahdollisuus on suurempi. Ne myös kolisevat laukuissa todennäköisemmin kuin tiiviisti pakatut sixpack -pakkaukset.
Lintumäki ja Soininen kertovat molemmat, että nyt kun pakkaukset ovat sijainneet näpistäjien ulottumattomissa, varastelu on vähentynyt paljon sekä lisännyt henkilökunnan turvallisuudentuntua.
Kauppiaiden mukaan näpistelijät ovat pääasiassa 20–40-vuotiaita päihteiden ongelmakäyttäjiä. Miesten ja naisten tekemien näpistysten välillä ei ole ollut suurta määrällistä eroa. Suurin näpistyspiikki iskee kevään tultua.
– Aina kun aurinko rupeaa keväällä paistamaan ja lumet sulamaan, niin silloin täällä meillä täytyy olla entistäkin tarkempana. On niitä [näpistelyjä] totta kai ympäri vuoden, mutta se näkyy aina piikkinä kevään aikaan, Soininen kertoo.
Soininen on tyytyväinen siihen, että asiakkaat ovat suhtautuneet sixpackien uuteen sijaintiin ymmärtäväisesti ja osaavat kysellä tuotteiden perään, jos niitä haluavat.
Lue myös: Oletko perfektionisti? Tutkimus: Piirteeseen liittyy uhka
Professori MTV:lle alkoholipäätöksistä: "Hallitus ei näytä välittävän siitä, lisääntyvätkö ennenaikaiset kuolemat"
10:19