Kokemuksiin panostaminen voi muuttaa ihmistä kiitollisemmaksi ja anteliaammaksi. Tämä puolestaan lisää onnellisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteita sekä parantaa terveyttä.
Samalla summalla voi kustantaa antiikkisohvan tai lomamatkan, mutta kumpi tuottaa enemmän iloa ostajalleen? Emotion-julkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan jälkimmäinen.
Uusi kallis sohva saattaa tuntua hyvältä ostokselta, joka istuu olohuoneeseen kuin nenä päähän. Huonekalusta voi kuitenkin olla vaikea tuntea kiitollisuutta.
Toisin on loman, tapahtuman tai ravintolaillallisen jälkeen sohvalle rojahdettuaan. Kotiin palaamisesta ja päivän aikana koetuista asioista on helpompi kokea kiitollisuutta kuin käsin kosketeltavista asioista.
Tutkijat summasivatkin, että ihmiset kokevat enemmän kiitollisuutta niistä asioista, joita he tekevät kuin joita omistavat.
Kokemuksia on vaikea verrata keskenään
Tutkijat päätyivät tulokseen tarkasteltuaan 1200 verkkoshoppailijan arvioita rahankäytöstään. Puolet henkilöistä kustansi tekemisiään, puolet ostoksiaan. Ensimmäisinä mainitut ilmaisivat kiitollisuuttaan arvioissaan useammin kuin jälkimmäisinä.
Tutkimusta tehneen Jesse Walkerin mukaan lisääntynyt kiitollisuuden kokemus saattaa johtua materiaalisten hyödykkeiden näkyvästä vertailusta. Kokemukset ovat ihmisten omia, eikä niitä ole yhtä mielekästä vertailla kuin konkreettisia esineitä.
Tutkijat huomasivat myös, että kokemuksia kuluttaneen koehenkilöt käyttäytyivät anteliaammin muita kohtaan kuin materian ostajat.
Tutkittavia pyydettiin kuvittelemaan muutama minuutti itselleen tärkeää asiaa: joko kokemusta tai esinettä. Sitten heitä pyydettiin jakamaan 8 euroa sekä itselleen että tuntemattomalle vastaanottajalle. Kokemuksia miettineet lahjoittivat keskimäärin 1,30 euroa enemmän vieraalle ihmiselle kuin esineitä ajatelleet.
Kiitollisuus parantaa yhteisöllisyyttä
Tutkimuksessa mukana olleen Chicagon yliopiston professori Amit Kumarin mukaan linkki kiitollisuuden sekä pyyteettömän auttamisen välillä vihjaa, että kokemuksiin panostaminen ei vain hyödytä kuluttajaa itseään, vaan myös muita.
Tutkimusta tehneen psykologian professori Thomas Gilovichin mukaan ihmisten kulutuskäyttäytymisen ohjaamisella pois materiaalisista hyödykkeistä, lisäisi sekä yksilön että yhteiskunnan hyvinvointia. Tällaisia kulutuskohteita olisivat esimerkiksi puistot, museot ja julkiset esiintymistilat.
Juhlakauden lahjoja ostellessaan kannattaakin miettiä ennemmin, mitä lahjansaaja haluaisi kokea kuin mitä omistaa. Näin hyvää antaa enemmän ja useammalle.
Lähde: Cornell University, Real Simple
***
1:04