"Ajan ostaminen" voi lisätä onnellisuutta ja vähentää stressiä.
Jos saisit ylimääräistä rahaa, mitä ostaisit? Jos haluat lisätä onnellisuuttasi, osta aikaa!
Ashley Whillans kanadalaisyliopistosta tutki, miten erilaiset päätökset vaikuttavat onnellisuuteen. Tutkijaryhmä pani yli 6000 henkilöä Yhdysvalloista, Kanadasta, Tanskasta ja Alankomaista täyttämään kyselyn stressitasoista ja tyytyväisyydestä elämään. Henkilöiltä kysyttiin myös, miten paljon rahaa he käyttävät kuussa siihen, että pääsevät eroon aikaa vievistä askareista.
– Ihmiset, jotka palkkaavat kotisiivooja tai maksavat naapurin lapselle nurmikon leikkaamisesta saattavat tuntea olevansa laiskoja. Mutta tuloksemme vihjaavat, että ajan ostamisella on onnellisuudelle samanlaisia hyötyjä kuin sillä, että ihmisellä olisi enemmän rahaa, Whillans kertoo.
Tulos toistui, vaikka koehenkilöiden tulotaso vaihteli. Selvitys ei kuitenkaan suoraan osoittanut, että onnen ja ajan ostamisen välillä olisi yhteys. Seuraavaksi Whillans antoi 60 henkilölle 40 dollaria, hieman alle 30 euroa, kahtena viikonloppuna.
Rahat tuli tuhlata ensimmäisen viikonlopun aikana jonkin asian ostamiseen, toisen aikana taas arkiaskareessa auttavan ihmisen palkkaamiseen.
Osanottajien kertomusten mukaan he kokivat suurempaa onnea viikonloppuna, jona he ostivat aikaa. Myös stressi väheni tuona viikonloppuna.
Vain 28 prosenttia Whillansin kyselyyn vastanneista kertoi käyttävänsä rahaa ajan ostamiseen. Vaikka ”ajan ostamisen” käsitettä laajennettiin, luku nousi vain 50 prosenttiin.
Ihmiset ostivat aikaa harvoin, vaikka heillä olisi siihen varaa: kun 98 aikuiselta kysyttiin, miten he käyttäisivät 40 dollaria, vain kaksi prosenttia olisi käyttänyt rahat aikaa säästävään asiaan. Tutkimusta tehneen Elizabeth Dunnin mukaan selvitys kuitenkin osoittaa, että "mukavien kokemusten" ostamisen lisäksi ihmisten olisi kenties kannattavaa ostaa itselleen ulospääsy ankeista kokemuksista.
Psychological Science -lehden tiedeartikkelissa todettiin aiemmin, että ihmiset ovat keskimääräistä tyytyväisempiä elämäänsä, jos he käyttävät rahaa persoonalleen tyypillisiin ostoksiin.
Lähde: Iflscience.com, Eurekalert
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.