Tulli on joutunut odotetetusti nöyrtymään autoveropolitiikassaan. Kun korkein hallinto-oikeus jyrähti ennen vuodenvaihdetta, että 2000-luvun alussa tuoduista isopäästöisistä bensa-autoista on peritty liikaa veroa, Tulli laski veroprosentin 50:stä alle 30:n.
Sports Car Centerin myyntihallin vuoden 2006 Aston Martin V8 Vantagessa on hintalappu tuulilasissa: 99 800 euroa. Toimitusjohtaja Markus Freund ottaa taskulaskimen ja saa sen näyttöön noin 17 000. Koska autoveron laskeminen ei ole aivan suoraviivaista puuhaa, hän sanoo varovasti, että hinta putoaa ainakin viisitoista tonnia.
Myynnille piristysruiske
Enimmillään verohuojennus voi olla useita kymmeniä tuhansia euroja. Suurimman edun saavat bensiinimoottoriset autot, joiden päästöluokka on kaikkein suurin. Käytännössä tällaiset autot ovat urheilu- ja edustusautoja ja suuria katumaastureita.
Huojennuksen syynä on se, että koska Suomessakaan käyttöönotetuista autoista ei tuolloin peritty niin suurta veroa, ei sitä saa periä maahan myöhemminkään tuoduista samaan aikaan käyttöön otetuista autoista.
Toimitusjohtaja Tomi Rantanen Suomen Tuontipalvelu Oy:stä on ollut riemuissaan KHO:n päätöksen jälkeen.
– Viime viikot on puhelin käynyt kuumana ja sähköpostiin kilahtanut kyselyitä. Luulen että meillä myynti tuplaantuu tänä vuonna.
Päästönormeille huutia
Periaatteessa uusi verolinjaus lyö korville ajatusta vähentää päästöjä, mutta autoharrastajat korostavat, että suuritehoisilla urheiluautoilla ajetaan hyvin vähän.
– Jos katsoo kokonaisajosuoritetta niin se on niin pieni näillä, että sillä ei edes ole hirveän suurta merkitystä siihen kokonaispäästöön, sanoo Freund.
Suomeen tuodaan vuosittain parikymmentä tuhatta käytettyä autoa. Tullin uusi linjaus antaa näistä merkittävän veroedun vain pienelle osalle.
Katso tarkemmat yksityiskohdat henkilöautojen verotuksen muutoksista Tullin verkkosivuilta.