Yli 200 grammaa kilometrillä hiilidioksia päästävistä uusista autoista joutuu jatkossa maksamaan enemmän.
Suomessa autovero perustuu auton CO2- eli hiilidioksidipäästöarvoon. Tästä päivästä alkaen autojen kulutusta mittaava NEDC-päästönormi muuttuu WLTP-normiksi.
Autojen kulutus ei muutu, mutta uusi normi vastaa paremmin todellisia arvoja.
– Uusi mittaustapa ottaa auton painon, ilmanvastukset ja monet muut tekijät huomioon hyvin paljon tarkemmin. Tämä antaa tulevaisuuteen autoteollisuuteen mahdollisuuden kehittää autojen päästöjä, ilman vastusta ja autojen painoa, päästöjen optimointia, kiittelee Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Veroneutraaliustavoitteen saavuttaminen saa kuitenkin kritiikkiä.
– Mittari kohtelee hieman väärin nyt korkeapäästöisiä autoja. Muutoksen piti olla neutraali ratkaisu niin, että autoveromuutoksia ei tapahdu. Tämä pitää saada kuntoon tulevaisuudessa, Rissa pohtii.
– Ihan veroneutraali ratkaisu tästä ei sittenkään tullut vaikka piti. Voi olla joitain yksilöitä, joissa hinta voi nousta useita tuhansiakin euroja, kertoo Jorge Mäkinen, joka työskentelee myyntipäällikkönä Ford Store Helsingissä.
Yhä pienemmät autot kelpaavat
Mäkinen huomauttaa, että kappalemääräsesti valtaosa autoista maksaa jatkossa entisen verran tai vähän vähemmän. Rissa yhtyy näkemykseen.
– Meidän uusien autojen myynnistä suurin osa on alle 160 gramman selvästikin. Tämä yläpää tulee koskettamaan vain joitakin autoja. Autojen hinnat keskimäärin eivät muutu.
Mäkisen mukaan kuluttajakäyttäytyminen on menossa kohti pienempiä menopelejä.
– Kyllä trendi on vähän sinne päin, että autossa tyydytään vähän pienempäänkin. Se ei ole välttämättä huono asia, myyntipäällikkö arvioi.
– Ympäristöhän tässä on se, joka voittaa, Rissa päättää.