Uusi autovero astuu voimaan huomenna, eikä se mennyt taaskaan niin kuin piti: "Hintavaikutukset tulevat olemaan merkittäviä"

7:51img
Julkaistu 31.08.2018 10:53

KAUPPALEHTI

Veroneutraaliksi tarkoitettu uudistus ei suomalaisten maahantuojien mukaan olekaan aivan niin neutraali.

Pääkuvan video

Autoverotus muuttuu syyskuun alussa – miten WLTP näkyy hinnoissa? 

Huomenna lauantaina voimaan astuva autoverouudistus suosii pienikokoisia, pienimoottorisia, niukasti varusteltuja ja vähäpäästöisiä autoja.

Vastaavasti se iskee kipeästi suuriin, hyvin varusteltuihin, tehokkaisiin ja suuripäästöisiin autoihin, kuten nelivetomalleihin.

Tämä on päälinja, mutta hintamuutokset ovat lopulta autokohtaisia.

"Uudistukseen sisällytetty päästöohjausta"

Alun perin uudistuksen oli tarkoitus olla veroneutraali. Vaikka neutraalius toteutuisikin niin, että autoveron kokonaiskertymä säilyisi ennallaan, yksittäisten autojen kohdalla näyttää käyvän toisin.

– Uudistuksen vaikutus ei ole veroneutraali, vaan siihen on sisällytetty päästöohjausta, sanoo Suomen Opelin toimitusjohtaja Rami Kittilä.

Pienen tai keskisuuren auton hinta voi pudota muutaman kympin tai satasen. Toisaalta auton varustelu voi nopeasti syödä verohyödyn, sillä varustelukin vaikuttaa päästöarvoihin, autoveroon ja auton lopulliseen myyntihintaan.

Mallisarjan sisälläkin muutokset ovat hyvin tapauskohtaisia. Siinä missä 105-hevosvoimaisen Opel Astran hinta laskee 139 euroa, 150-hevosvoimaisen Astran hinta nousee 438 euroa.

Aivan itsestäänselvää ei ole tosin sekään, että pienen auton hinta laskee ja suuren nousee: esimerkiksi taulukossa olevan B-segmenttiin kuuluvan Toyota Yariksen hinta nousee, tosin vain reilut 60 euroa. Toisaalta taas D-segmentin perheautoihin kuuluvan manuaalivaihteisen diesel-Insignian alkaen hinta laskee yli kaksi tuhatta euroa.

Uudistuksen taustalla on päästömittaustavan muutos, jonka vuoksi autoverotaulukkoa muutetaan niin, että se kompensoi päästöarvojen nousua.

– Eri merkkien kilpailutilanne saattaa tässä muuttua. Aiemmin niin sanotut premiumautot ovat mahtuneet esimerkiksi yritysten päästöarvoihin. Kun niitä varustellaan, ne tulevat pois päästörajoista, mikä voi ohjata yritysten kysyntää pienempiin ja edullisempiin, keveisiin autoihin, sanoo Kittilä.

Esimerkiksi Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin uudet hinnastot julkaistaan huomenna tai sitä mukaa, kun ne kaikkien mallien osalta valmistuvat.

– Audin pienissä ja keskikoko- luokan malleissa on pientä hinnannousua. Suurimoottorisissa autoissa ja esimerkiksi nelivedoissa hintavaikutukset tulevat olemaan merkittäviä, kertoo viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen K-Autosta.

Ohjataanko kuluttajia ostamaan pienimoottorisia autoja?

Verouudistusta valmistellessa sen haluttiin olevan keskimäärin veroneutraali.

– Eduskunta jätti lakiin lausuman, jonka mukaan valtiovarainministeriön tulee syksyn aikana seurata, onko uusi WLTP-autoverotaulukko veroneutraali, ja mikäli se ei ole neutraali, tehdä tarvittaessa muutoksia, muistuttaa Karjalainen.

– Tällä hetkellä muutos näyttäisi ohjaavan kuluttajaa pienipäästöisiin ja pienimoottorisiin autoihin.

– Kokonaisuudessaan kilpailutilanne ei isosti muutu. Muutoksesta maalaillut uhkakuvat alkavat kuihtua aika pieniksi, sanoo Rami Kittilä Opelin osalta.

Kittilän mukaan autojen mahdollisen hintojen nousun taustalla on myös päästövähennystekniikan lisääminen. Bensiiniautoihin tulee hiukkassuodattimet ja diesel-autoihin typen oksideja vähentävä SCR-järjestelmä.

– On tämä on kuitenkin huikean suuri asia autokaupalle. Tässä ajetaan kerralla alas vanhan päästötason autojen myynti ja varastot. Varastot voivat mennä tosi vähiin.

– Eihän sitä kukaan usko, kun autokauppias uhkaa autopulalla, mutta väitän, että näin osittain tapahtuu.

Tuoreimmat aiheesta

Autoilun kustannukset