Saksan kilpailuviranomainen alkaa tutkia, käyttääkö yhdysvaltalainen verkkokauppayhtiö Amazon väärin hallitsevaa markkina-asemaansa suhteessa muihin vähittäiskauppoihin myydessään tuotteitaan kuluttajile.
– Amazonin kaksoisrooli sekä suurimpana kauppiaana että suurimpana markkinapaikkana tarkoittaa sitä, että on olemassa mahdollisuus, että yhtiö estää tai hankaloittaa muiden kauppiaiden toimintaa omalla alustallaan, sanoo Saksan kilpailuviraston johtaja Andreas Mundt uutistoimisto Reutersin mukaan.
Viranomainen tutkii Amazonin muille kauppiaille asettamia liiketoimintaehtoja.
Saksa Amazonille keskeinen kauppa-alue
Kyseessä ovat muun muassa epäilyt Amazonin ja vähittäiskauppiaiden tekemien sopimusten puutteellisesta läpinäkyvyydestä, myöhästyneistä maksuista ja tuotteiden kuljetusehdoista.
Saksa on Amazonin toiseksi suurin markkina-alue. Yhtiö ja Saksan ammattiliitot ovat kamppailleet pitkään ainakin logistiikkatyöntekijöiden palkoista ja työoloista.
Maan kilpailuviranomainen tutkii myös sosiaalisen median jättiä Facebookia. Yhtiö oli käyttänyt väärin hallitsevaa markkina-asemaansa kerätäkseen tietoja ihmisistä heidän tietämättään tai ilman heidän lupaa.