Keke Rosbergilla kävi tuuri – Renaultin ”ranskalaisuus” vei Alain Prostilta mestaruuden

Alain Prost naama 1982
/ All Over Press
Julkaistu 27.09.2018 16:16

OTTO PALOJÄRVI / MTV SPORT

Alain Prost voitti Formula ykkösissä neljä mestaruutta. Hän olisi voinut voittaa enemmänkin mestaruuksia, jos Renault olisi toiminut 1982 kunnolla. Renaultin ”ranskalaisuus” auttoi mestariksi Keke Rosbergin.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Venäjän GP viikonloppuna

Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Venäjän GP klo 14.00, ennakkotunnelmat klo 12.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

LUE MYÖS: Alain Prostin lapsenlapsi nimettiin Kimiksi: "Kysyin, oletko varma?"

Turbomoottorin vauhdittama Renault oli 1982 F1:n nopein auto. Valitettavasti auto oli vain armottoman epäluotettava.

Prost paljastaa F1:n verkkosivujen podcastissa, että tekniset viat johtuivat pääasiassa alihankkijan viallisesta osasta.

– 1982-83 olivat huonoimpia vuosia. Vuonna 1982 minulla oli yhdeksän kertaa sama tekninen vika, kun johdin kisaa lähes joka kerralla. Se oli noin 30-50 euroa maksanut osa, josta moottoriin liittynyt sähkövika johtui, Prost kertoo.

Renault ei kuunnellut Prostin neuvoja, vaan halusi jatkaa yhteistyötä alihankkijansa kanssa, jonka kanssa teki muutakin bisnestä. Se maksoi mestaruuden.

– Olisimme voineet vaihtaa alihankkijaa. Englantilainen talli olisikin tehnyt niin ja olisimme voittaneet mestaruuden. Mutta kyse oli yhtiöstä, jolla oli vahvoja yhteyksiä Renaultiin, emmekä voineet vaihtaa alihankkijaa, Prost kertoo.

Mestaruuden voitti Keke Rosberg, vaikka voitti kauden aikana vain yhden kisan. Alihankkijan viallisen osan takia useasti keskeyttänyt Prost jäi neljänneksi.

– Puhuin siitä tiimin kanssa, mutta toimenpiteitä ei tehty. Emme voittaneet mestaruutta ja se oli iso pettymys, Prost muistelee.

Seuraavalla kaudella Prost jäi F1-pisteissä toiseksi. Silloinkin ranskalaisvalmistajan puutteellinen tuote vaikutti tappioon.  

– 1982 kaikki oli kiinni tallin johdon päätöksestä. 1983 kyse oli ongelmasta polttoaineen kanssa. Se aiheutti luotettavuusongelmia turbon kanssa. Renault ei halunnut protestoida ELF:iä vastaan. En voittanut mestaruutta.

Prost sai Renaultilta potkut. Hän sai 1984 pestin McLarernilta.

– Kun tulin McLarenille, oli Niki (Lauda) ykköskuski. Allekirjoitin sopimuksen kakkoskuljettajuudesta. Toki Niki ei ollut samalla lailla numero ykkönen kuin ykköskuskit nykyään, Prost kertoo.

Mestaruuden Prost hävisi 1984 puolella pisteellä. Nykyisellä pistelaskulla hän olisi ollut mestari.

– Meillä oli hyvä vuosi tiimin ja Nikin kanssa. Mutta hävisin jälleen ja vain puolella pisteellä. Minulla oli ehkä enemmän teknisiä ongelmia, mutta tein myös virheitä, koska taistelin, Prost ilmoittaa.

Media tuomitsi Prostin jo ikuiseksi häviäjäksi. 1985 Prost oli kuitenkin omaa luokkaansa ja voitti mestaruuden. Hän voitti mestaruuden myös 1986, 1989 ja 1993.  

– Talvella 1984-85 luin lehdistä juttuja, ettei Alain voita koskaan maailmanmestaruutta. Ajattelin, että minun pitää tehdä kaikkeni, jotta 1985 olisi viimein vuoteni. Päätin tehdä niin, että minun on oltava neljäs tai viides, jos voisin varmistaa mahdollisimman paljon pisteitä, Prost kertoo.

Prost sai taloudellisesta ajotyylistään lempinimen professori.

– Niki oli minua hitaampi, mutta hän voitti mestaruuden. Hän pystyi olemaan silti kilpailukykyinen. Silloin muutin filosofiaani. Ja vuodet Ayrtonin kanssa vain vahvistivat sitä, Prost toteaa viitaten taisteluihinsa Ayrton Sennaa vastaan.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

F1