1970–1980-luvulla yli 100 F1-osakilpailua ajanut Jochen Mass kertoo Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa olleensa ratkaiseva vaikuttaja sen taustalla, että Michael Schumacher päätyi kauden 1995 päätteeksi Benettonilta Ferrarille.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.–15.11.
La: 3. harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Kesken kauden 1982 F1-uransa lopettanut Mass tutustui Schumacheriin ajettuaan tämän tallikaverina Sauberin ja Mercedeksen projektissa urheiluautojen MM-sarjassa kaudella 1990.
– Hän oli työhullu. Meille vanhemmille kuljettajille – olen vanhempi kuin hänen isänsä – se oli joskus ärsyttävää, mutta kivalla tavalla. Hän saattoi sanoa kymmeneltä illalla, että voisimme vielä kokeilla sitä ja tätä. Sanoin aina, että ”anna jo olla, auto on hyvä”, mutta hänen mielestään se olisi aina voinut olla vähän vielä nopeampi, Mass muistelee Tom Clarksonin haastattelussa.
– Hänellä oli tapana osoittaa olevansa oikeassa. Se oli meille vanhemmille ärsyttävää. Hän pystyi aina esittämään todisteita siitä, että hänen tapansa toimii.
Vuosia myöhemmin Schumacher rikkoi ennätyksiä F1-sarjassa. Seitsenkertaisen maailmanmestarin fysiikka ja sitoutuminen työntekoon oli täysin eri tasolla kuin kenelläkään ennen häntä. Mass uskoo, että Schumacher otti tässä suhteessa vaikutteita häneltä.
– Olin iloinen, jos pääsin edes silloin tällöin Michaelin tasolle. Hän ei ollut aina minua nopeampi, yleensä kyllä mutta ei aina. Jos taas minä olin häntä nopeampi, hän tuli luokseni ja tivasi syitä siihen. Sanoin vain, että ”Michael, luulen sen johtuvan siitä, että olen sinua vahvempi”. Automme, C9 ja C11, olivat joskus aika vaikeasti ajettavia, erityisesti sen ajan Michelinin renkailla. Ohjaus oli raskas, ja se, että olin vahvempi, auttoi minua. Sitten Michael alkoi harjoitella saadakseen lisää lihaksia.
– Hän seurasi aina, mitä me vanhemmat – erityisesti minä, koska olin samassa tallissa – teimme. Hän piti minua jonkinlaisena esimerkkinä, hyvässä ja huonossa. Toisinaan hän sanoi, että teen asioita väärin, toisinaan hän ymmärsi, että voisi oppia minulta. Hänellä oli hyvä asenne, ja hän uskoi voimakkaasti niihin asioihin, joiden uskoi auttavan itseään.
Mass oli suuressa roolissa myös silloin, kun Schumacherin F1-ura oli vedenjakajalla vuonna 1995. Schumacher voitti ensimmäiset mestaruutensa Benettonilla vuosina 1994–1995 ja päätti sen jälkeen siirtyä Ferrarille.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Mahdollisuuksia oli muitakin.
Yksi niistä oli Williams, jonka perustajan Frank Williamsin kanssa Mass oli vuosien saatossa ystävystynyt.
– Frank tarjosi minulle vuonna 1995 mahdollisuutta ajaa 20 kierrosta Alain Prostin mestaruusautolla (1993) Le Castellet’n radalla Ranskassa. Auto tuntui fantastiselta, ja olin todella nopea. Se oli melkein 13 vuotta sen jälkeen, kun lopetin F1-urani, mutta jo toisella tai kolmannella kierroksella ajoin kaasu pohjassa.
FW15C-autoa pidettiin pitkään F1-historian teknologisesti hienostuneimpana autona. Siinä oli paljon erilaisia apuvälineitä, muun muassa luistonesto, puoliautomaattinen vaihteisto, lukkiutumattomat jarrut ja aktiivijousitus.
– Autolla oli fantastista ja helppoa ajaa. Sillä autolla ei voi muuta kuin voittaa mestaruuden. Ihan oikeasti. Ajaminen oli niin mukavaa, että se oli jo naurettavaa. Se oli naurettavaa, koska ajaminen oli vaivatonta. Auto oli nopea, upea ja tuntui hyvältä. Kaikki oli täydellistä.
Vaikka erilaiset elektroniset apuvälineet oli kielletty jo kaudelle 1994, kokemus Williamsin ratissa jäi jyskyttämään Massin takaraivoon.
– Michael soitti minulle myöhemmin ja sanoi ajavansa Williamsilla vuonna 1996. Sanoin, että ”fantastista, Michael, todella hienoa”. Pidin Frankista, ja halusin hänen saavan parhaan kuljettajan, Mass muistelee.
– Sanoin kuitenkin Michaelille, että: ”Kuulepas, mitä tahansa Williamsilla voitatkin, se johtuu autosta, ei sinusta. Auto on liian hyvä. Tarvitset vaikkapa Ferrarin. Nosta heidät ylös ongelmista, tee heistä taas mestareita, ja sen jälkeen olet koko Italian kuningas.” Ensin hän ei ollut vakuuttunut puheistani, mutta sitten hän soitti kuukautta myöhemmin ja sanoi menevänsä Ferrarille.
Mass oli pahoillaan Frank Williamsin puolesta mutta hyvillään Schumacherin puolesta.
– Jos mestaruuden voittaa ylivertaisella autolla, se ei ole sama kuin se, että tekee Ferrarista taas mestarin.
Tässä vaiheessa tarinaa Clarksonin oli puututtava peliin.
– Oli siis olemassa mahdollisuus, että Michael Schumacher olisi ajanut Williamsilla? hän kysyi hämmästyneenä.
– Kyllä. Hän olisi halunnut sinne, jos vain olisin ikään kuin hyväksynyt siirron. Mikäli olisin sanonut, että ”mahtava idea, hienoa, tee se”, hän olisi mennyt Williamsille.
Williams voitti vuosina 1996–1997 sekä kuljettajien (Damon Hill ja Jacques Villeneuve) että valmistajien maailmanmestaruudet.
Schumacher puolestaan joutui odottamaan seuraavaa mestaruuttaan vuoteen 2000, mutta sitten niitä tulikin viisi peräjälkeen. Ferrari taas vei valmistajien maailmanmestaruuden nimiinsä kuusi kertaa putkeen vuosina 1999–2004.