Vuodenvaihteessa astuu voimaan vaatimus, jonka mukaan jokaisella Kela-kyytejä ajavalla taksinkuljettajalla tulee olla suoritettuna erityisryhmien kuljettajakoulutus.
Toistaiseksi erityistä apua tarvitsevien asiakasryhmien kuljettajakoulutus on ollut vapaaehtoinen, mutta vuoden 2024 alusta Kela vaatii sitä kuljettajilta, jotka ajavat Kela-kyytejä.
Uudistus saa kiitosta, mutta on myös herättänyt huolen Kela-kyytien toteutumisesta jatkossa. Koulutuksia on edelleen runsaasti käymättä.
– Veikkaukseni on se, että muutama tuhat kuljettajaa ei ole vuoden loppuun mennessä suorittanut kurssia, sanoo Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala.
Suomessa ajettiin viime vuonna 3,6 miljoonaa Kela-kyytiä. Tällä hetkellä kyytejä ajaa noin 8 000–9 000 kuljettajaa, joista Traficomin mukaan koulutettuja kuljettajia on 5 100.
Kelan lisäksi monet hyvinvointialueet ovat lähteneet kilpailutuksissaan vaatimaan yrityksiltä erityisryhmien kuljettajakoulutusta.
Ajot loppuvat, jos koulutus uupuu
Koulutusta uupuu myös Lähitaksilla. Noin 2 500 Lähitaksin kuljettajasta "muutama sata" eli noin parikymmentä prosenttia ei Laurialan arvion mukaan ole käynyt erityisryhmien kuljettajakoulutusta vuoden loppuun mennessä.
Siitäkin huolimatta, että Lähitaksi järjestää koulutuksia itsekin, ja aikaa 21 tunnin, tai kokeneemmille kuljettajille seitsemän tunnin mittaisen koulutuksen suorittamiselle on ollut pari vuotta.
Vuoden vaihtuessa yritys vaatii koulutuksen käyntiä omilta kuljettajiltaan.
– Meillä on se linja, että ajovälitys sulkeutuu, kunnes kurssi on käyty, Lauriala sanoo vuodenvaihteen muutokseen viitaten.
Omien kuljettajiensa lisäksi Lähitaksi ajaa koulutuksen pakollisuutta jokaiselle Suomen taksinkuljettajalle riippumatta siitä, ajavatko he Kela-kyytejä.
Lähitaksi on Suomen suurimpia taksiyrityksiä ja toimii tytäryhtiönsä Suomen Lähilogistiikka Oy:n kanssa viidessä maakunnassa toisena kilpailutettuna Kela-kyytien palveluntarjoajana.
Lue myös: Potilaiden elintärkeät hoidot uhattuna, kun Kelan taksit eivät saavu paikalle – näin taksiyritykset vastaavat ongelmiin
Invalidiliitto: Uhka on olemassa
Myös Invalidiliitossa kannetaan huolta Kela-kyytien toteutumisesta, mikäli osalla kuljettajista koulutukset ovat vielä käymättä.
– Siitä on pieni huoli, mitä tapahtuu vuodenvaihteessa. Eletään kuitenkin toivossa, että moni kuljettaja ehtii koulutuksen käymään, mutta jos ei, uhkana on, että terveydenhuoltoon pääsyy vaarantuu, sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Riitta Saksanen Invalidiliitosta sanoo.
Liitossa ollaan hyvillään, että Kela edellyttää kuljettajilta koulutuksen. Monilla kyytiä tarvitsevilla on usein liikkumisen apuvälineitä, jotka kuljettajan täytyy osata ottaa huomioon. Näitä ovat esimerkiksi rollaattorit sekä manuaaliset ja sähköiset pyörätuolit, jotka vaativat turvallisuuskysymysten huomioon ottamista.
– Ammattimaisen avustamisen merkitys on suuri näiden matkojen onnistumiseen, Saksanen toteaa.
Tyytymättömyyttä kyyteihin
Saksasen mukaan Invalidiliittoon tulee säännöllisesti viestejä, että Kela-matkat eivät ole toteutuneet asianmukaisesti.
Invalidiliiton tammikuussa julkaiseman tyytyväisyyskyselyn mukaan tyytyväisiä Kelan järjestämiin taksipalveluihin oli 51 prosenttia ja tyytymättömiä 49 prosenttia vastaajista. 134 vastaajasta hieman reilulla puolella oli niin sanottu vakiotaksioikeus, joka näkyi erityisesti tyytyväisten osuudessa.
Vakiotaksioikeuden, eli oikeuden tilata taksin suoraan ennestään tutulta yrittäjältä tai kuljettajalta ohi välityskeskuksen, saa tietyin perustein tai yksilöllisen harkinnan tuloksena.
Tyytymättömyyttä aiheuttivat muun muassa epävarmuus aikataulujen osalta, erityisesti myöhästelyt tai taksin saapumatta jääminen, kiireen tuntu tai muu pelko ajotavasta ja kuljettajan taito auttaa siirtymisissä.
Lue myös: Seija ja Kirsi avautuvat ongelmista elintärkeissä Kela-takseissa: "Kysyivät eikö ortopediaikaa voisi siirtää" – tästä kaaoksessa on kyse
Kelassa ollaan luottavaisia
Kelassa huolta kyytien toteutumisesta jatkossa ei ole, sanoo vastaava suunnittelija Anne Giss. Palveluntarjoajilta on hiljattain sanottu Kelalle, että riittävä määrä kuljettajia on koulutettu vuoden loppuun mennessä.
– Samalla olemme vieneet viestiä, että kyytejä ei saa vuodenvaihteen jälkeen välittää kuljettajille, joilla koulutusta ei ole, Giss sanoo.
Gissin mukaan Kelassa tullaan seuraamaan tilannetta ja tekemään jatkuvaa laaduntarkkailua. Palautevyöryä ei odoteta muutosten tullessa voimaan.
– Jos palautevyöryä asiakkailta tulee, niin toivon mukaan se on positiivista, sillä tällä uudistuksella on nimenomaan tarkoitus parantaa kuljetusten luotettavuutta ja asiakkaan kohtaamista.
Kela-kyyti ei kannata
Kilpailutukset ovat osaltaan johtaneet siihen, etteivät kaikki taksinkuljettajat ole olleet innokkaita ottamaan Kela-kyytejä hoidettavakseen.
Vuonna 2022 MTV Uutiset haastatteli erästä taksinkuljettajaa, joka kertoi, ettei Kela-kyytien ajaminen ole enää kilpailutuksen jälkeen ollut kannattavaa.
Lue myös: Nyt puhuu Kela-kyytejä ajava taksinkuljettaja: "En halua maksaa siitä, että pääsen ajamaan – asiakkaita käy sääliksi"
Syynä on raha.
– Kilpailutukset ovat todella kireitä ja hinnat asettuvat hyvin mataliksi, jotta niissä voi pärjätä. Voidaan kysyä, kuinka kireäksi kilpailutukset voidaan vetää. Yleensä se kaikkein halvin kyyti ei ole laadukkain, Lähitaksin Lauriala toteaa.
Laurialan mukaan "pieni osa" kuljettajista välttelee varsinkin lyhyiden siirtymien Kela-kyytejä. Lähitaksi velvoittaa jokaista kuljettajaa ottamaan Kela-kyydit vastaan.
– Joltain voi lääkärikäynti jäädä käymättä, ja se on edesvastuutonta. On olennaista, että kyydit ajetaan, vaikka voi sisäiset ärräpäät helähdellä - toivottavasti nimenomaan vain sisäiset ärräpäät.
– Pitää noudattaa sovittuja sopimuksia ja palvella asiakkaita vastuullisesti. Jos tämä ei luonnistu, ei sovi taksialalle.
Kela-kyytien ongelmista on puhuttu aiemminkin. Näin Kelalta kommentoitiin kritiikkiä alkuvuodesta 2022.
3:56