Seija ja Kirsi-Marja avautuvat karuista kokemuksista Kela-takseissa: "Kysyivät, eikö ortopediaikaa voisi siirtää" – tästä kaaoksessa on kyse

Kela-taksien tilanne puhuttaa ympäri Suomea, sillä niissä on ilmennyt vuodenvaihteen jälkeen vakavia ongelmia.

Pohjois-Savon Tervossa asuvan Seija Wekströmin ja hänen miehensä torstai käynnistyi ikävissä merkeissä.

Miehellä oli aika ortopedille Kuopion yliopistolliseen sairaalaan (Kys) kello 10 ja tätä varten oli tilattu Kela-taksi maanantaina.

Taksin tuli saapua kello 8.30 Tervoon, joka sijaitsee vajaan 60 kilometrin päässä Kuopiosta.

– Ei näkynyt eikä kuulunut, kertoo Wekström MTV Uutisille.

Wekström oli kuullut ongelmista Kela-takseissa, joten hän oli ollut ajoissa tilauksen kanssa. Maanantaina oli luvattu, että taksi tulee ajallaan.

Mutta kun taksia ei näkynyt, hän pirautti taksiyhtiöön. Sieltä kerrottiin, että soittavat hetken kuluttua uudelleen.

– Sieltä soittivat, että takseja ei saa nyt mistään ja kysyivät "eikö ortopediaikaa voisi siirtää". Minä sanoin, että ei voi.

Tämän jälkeen hän oli itse hypännyt auton rattiin ja vienyt miehensä Kysiin. Matkaa kertyi yhteensä 120 kilometriä.

– Onneksi oli vain muutamassa paikassa kuuraliukkautta.

Tilannetta hankaloitti myös korona, sillä Seija ei voinut jäädä odottamaan miestään sairaalaan sairaalan koronatoimien vuoksi ja joutui ajamaan takaisin kotiin yksin. 

– Pitkällisen odottamisen jälkeen mies sai Kela-taksin kotiin.

Wekström kertoo, ettei hän ole Pohjois-Savossa asian kanssa yksin.

– Taloyhtiössä asuu yksi syöpäpotilas ja hänkin joutuu aina odottamaan kyytejä. Onko tässä enää mitään tolkkua? hän kysyy.

"Ei kuskeja voi haukkua"

Uutisoimme maanantaina myös Uudenmaan ongelmista, ja ne ovat jatkuneet.

Asiasta kertoo pyörätuolissa oleva helsinkiläinen Kirsi-Marja Korhonen, joka on joutunut tällä viikolla jo kolmesti turvautumaan omakustanteiseen taksiin. Korhonen käy muun muassa dialyysihoidossa, joka korvaa osittain munuaisen toimintaa. Hoito on luonteeltaan sellainen, johon on pakko päästä.

– Maanantaina odotin tunnin ja 15 minuuttia, kukaan ei vastannut puhelimeen Taksi Helsingissä tai Lähitaksissa, niin otin ulkopuolisen taksin, Korhonen kertoo.

– Keskiviikkona olin Meilahdessa lääkärissä, olin yhdeltä valmis, jonotin puhelimessa 40 minuuttia, että sain tehtyä tilauksen. Hermostuin puoli neljältä ja taas tilasin ulkopuolisen taksin.

Myös tänään Korhonen oli joutunut ottamaan taksin kotiin. Hänen mukaansa aamuisin Kela-taksin saa paremmin kuin iltapäivällä.

Varjopuolena muissa kuin Kela-takseissa on myös se, etteivät ne kerrytä omavastuusaldoa. Kela-taksista pitää maksaa 25 euroa kerta 300 euroon saakka. Tämän jälkeen Kela-taksi on maksuton.

Korhosella omaa rahaa on mennyt nyt jo ainakin sata euroa.

– Mietin, että kuka tästä on vastuussa. Ei kuskeja voi haukkua, koska ne tekevät parhaansa, Korhonen pohtii.

Tästä on kyse

Tilanteen taustalla on Kelan syksyllä tekemät kilpailutukset, joiden perusteella osittain uudet palveluntuottajat valittiin.

Vuoden alusta alkaen jokaisessa maakunnassa on toiminut kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Aiemmin palveluntuottajia on ollut vain yksi. Kelan mukaan tämä mahdollistaa "valinnanvapauden" asiakkaalle. 

Vuoden ensimmäisinä päivinä ongelmia on havaittu ainakin Uudellamaalla, Kymenlaaksossa, Etelä-Savossa ja Pohjois-Savossa.

Pohjois-Savossa Kela-takseista vastaa Taksi Helsinki ja Joensuun Taksi, joka on markkinointinimeltään Taksi Itä-Suomi. Seija Wekström oli tilannut kyydin Joensuun Taksilta.

Joensuun Taksin operatiivinen johtaja Jarmo Kirjavainen kertoo, että heillä on ollut yksittäisiä tapauksia, joissa asiakkaan taksimatka on peruuntunut kokonaan. Hän ohjeistaa asiakkaita, että palveluntuottaja korvaa asiakkaalle aiheutuneet kulut, jos Kela-taksi on peruuntunut asiakkaasta riippumattomista syistä.

Kirjavainen kertoo, että muuten kyse on ollut ajoittaisista ruuhkista, ja ruuhkatilanne vaihtelee suuresti eri kellonaikoina. 

– Kun on kahden palveluntuottajan malli, joka mahdollistaa asiakkaan valinnanvapauden, emme pysty ennakoimaan, miten asiakkaan tilauskäyttäytyminen toimii: kummaltako tuottajalta asiakas tilaa ja mihin aikaan.

Tämän vuoksi yritysten on vaikea ennakoida palveluntarvetta tiettyinä ajankohtina. Tästä ruuhka ainakin Taksi Joensuussa on johtunut.

Taksi Joensuu ei ole aiemmin hoitanut Kela-kyytejä, joten asiakaskäyttäytymisen oppimisessa menee hetki, sanoo Kirjavainen. Hän arvioi, että asia hakee uomiaan tammi-helmikuun.

Kysissä ongelmat on huomattu 

Kuopion yliopistollisesta sairaalassa ongelmat on havaittu. Kysin logistiikkavastaava Pasi Mattisen mukaan palvelutasossa on ollut parantamisen varaa.

Suurimmat ongelmat ovat johtuneet siitä, että puhelujen jonotusajat ovat olleet kohtuuttoman pitkät ja lisäksi takseja ei ole ollut riittävästi.

– Alkuun niitä oli joitakin kymmeniä tai reilu kymmenen tapausta päivässä. Nyt niitä on yksittäisiä, Mattinen kertoo ongelmatilanteista.

Hänen mukaansa asia on siis korjautumaan päin.

– On hienoa, että asiakkaat ovat antaneet palautetta, muutenhan tämä ei kehity. Mekin Kysillä olemme tarttuneet tähän vahvasti ja vaadittu välittömiä toimenpiteitä.

– Myös välityskeskukset ovat hyvin ottaneet asian ja aloittaneet toimenpiteet, Mattila kertoo.

Taksi-Helsinki on kertonut ongelmistaan jo aiemmin MTV Uutisille. Silloin Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoi, että yrityksen puhelinpalvelu oli ruuhkautunut täysin. Hänen mukaansa Uudenmaan ongelmat heijastuvat myös muualle Suomeen.

Lue myös:

    Uusimmat