Kela varoittaa asiakkaitaan, että postilakko voi viivyttää asiakkaiden Kelaan lähettämien hakemusten ja liitteiden saapumista.
Tämän seurauksena erityisesti työttömyysetuudet ja toimeentulotuki voivat myöhästyä. Kela kehottaakin käyttämään Kelan verkkopalveluita hakemusten täyttöön.
Myös Kelan etuuspäätösten saapuminen postitse voi viivästyä, joten niitä kannattaa käydä tarkastamassa Kelan verkkoasiointipalvelussa.
Asiointipalvelussa voi tarkistaa myös oman hakemuksen käsittelytilanteen. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kelan palvelupisteissä annetaan ohjausta verkkoasiointiin.
Kela muistuttaa myös, että jos verkossa asiointi ei ole mahdollista, voi suullisen hakemuksen tai työttömyysajan ilmoituksen tehdä myös suullisesti Kelan palvelunumeroon. Hakemukset voi myös toimittaa suoraan Kelan palvelupisteeseen tai yhteispalvelupisteeseen.