TNS Gallupin tutkimuksen mukaan juuri keskustan kannattajien alkoholipoliittinen kanta on vapautunut eniten suhteessa vuoden takaiseen.
Päivittäistavarakauppa ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan suurin osa jopa keskustan kannattajista sallisi keskioluen myynnin päivittäistavarakaupoissa. Vain yhdeksän prosenttia puolueen kannattajista tukee puolueen vaaliohjelmaan kirjaamaansa linjausta, että keskiolut siirrettäisiin Alkon valikoimiin. Kuuden prosentin mielestä alkoholia ei tulisi myydä lainkaan.
Keskustan vaaliohjelmaan kirjattu linjaus saa kyselyn mukaan tukea lähinnä Kristillisdemokraattien kannattajilta, joista noin kolmannes kannattaa yli 3,7-prosenttisten alkoholijuomien myynnin siirtymistä Alkoon.
Toinen TNS Gallupin toteuttama kysely paljastaa, että suomalaiset ovat ennemmin alkoholipolitiikan vapauttamisen kuin tiukentamisen kannalla.
Koko väestöstä kaikkien alkoholijuomien palauttamista Alkoon toivoo vain kymmenesosa, kun puolet suomalaisesta olisi valmiita siirtämään jopa mietojen viinien myynnin kaikkiin elintarvikeliikkeisiin. Vuosi sitten vastaava luku oli 43 prosenttia, joten asenteet ovat ennemmin vapautuneet kuin tiukentuneet.
Tutkimuksen mukaan juuri keskustan kannattajien asenteet ovat muuttuneet eniten – ero vuoden takaiseen on yli 14 prosenttiyksikköä.
Keskustan ehdotuksesta syntynyt keskustelu on saanut jotkut puolueen jäsenet perääntymään. Esimerkiksi kansanedustaja Antti Kaikkonen on kommentoinut Twitterissä, että hänen puolestaan keskiolutta voisi myydä päivittäistavarakaupoissa jatkossakin.
–Jos keskiolutkysymyksestä joskus äänestetään, siinä vapaat kädet. Omasta puolestani keskari saa olla ruokakauppamyynnissä jatkossakin, Kaikkonen kirjoittaa.