Ketä väistetään risteyksessä, jossa on STOP-merkit kaikista suunnista lähestyttäessä?

Ajoneuvojen kuljettajilla on usein virheellinen käsitys siitä, miten väistämisvelvollisuus tällaisessa risteyksessä määräytyy.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miten tulisi toimia ja ketä väistetään sellaisessa risteyksessä, jossa on STOP-merkit kaikista suunnista lähestyttäessä? 

Vastaus: Välillä liikennesuunnittelussa päädytään innovoimaan haasteellisiin risteyksiin ratkaisuja, jotka eivät ole oikein valtioneuvoston asetuksen liikennemerkkien käytöstä ja siihen pohjautuvien suunnitteluohjeistusten mukaisia. Tällöin myöskään tieliikennelaista ei löydy selkeää toimintaohjetta kyseisessä risteyksessä ajamiseen. 

Neljän STOP-merkin risteykset ovat Suomessa onneksi varsin harvinaisia. Aikanaan esimerkiksi Porissa oli käytössä useita neljällä kärkikolmiolla varustettuja risteyksiä, jotka ovat kuitenkin jo vuosia sitten muutettu toisenlaisiksi. Väistämisvelvollisuushan STOP-merkin ja kärkikolmion suunnasta tultaessa on samanlainen.

STOP1
Tällaiset neljän STOP-merkin risteykset eivät ole Suomessa kovin yleisiä. Jonkin verran niitä kuitenkin löytyy.

Näiden tavallisuudesta poikkeavien, neljällä STOP-merkillä varustettujen, risteysten kohdalla törmää usein kahdenlaiseen käsitykseen siitä, miten oma ajovuoro määräytyy: Osa kuljettajista ajattelee, että se, joka on ehtinyt risteykseen ensin, myös ajaa ensin. Toiset puolestaan järkeilevät asian niin, että väistämismerkit ikään kuin kumoaisivat toisensa, jolloin risteys ajettaisiin kuin se olisi tasa-arvoinen eli käytännössä suoraan ajettaessa väistettäisiin kevyen liikenteen lisäksi oikealta lähestyviä. 

Kumpikaan käsityksistä ei kuitenkaan ole oikea. Risteyksen ajojärjestys ei voi perustua kilvanajoon – siis siihen, kuka sinne ensin ehtii. Liikennemerkit eivät myöskään kumoa toinen toisiaan vaan ovat keskenään yhtä vahvoja.

STOP-merkin määritelmä lakitekstissä

STOP-merkki eli Pakollinen pysäyttäminen (B6) velvoittaa teiden tai katujen risteyksessä pysäyttämään pysäytysviivan kohdalle – tai jos pysäytysviivaa ei ole – sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkyvyys risteäviin suuntiin. 

Varsinainen väistämisvelvollisuus STOP-merkin suunnasta lähestyttäessä on vastaava kuin jos risteyksessä olisi kärkikolmio eli Väistämisvelvollisuus risteyksessä (B5) -liikennemerkki. Kevyen liikenteen lisäksi on siis väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja sekä käännyttäessä tieliikennelain 24 §:n 2 momentin mukaisesti:

1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

Kaikilla STOP-merkin suunnasta tulevilla on väistämisvelvollisuus

Jos tiettyyn risteykseen joka suunnasta tultaessa on STOP-merkki tai kärkikolmio, on kaikista suunnista tulevilla nuo edellä kuvatut väistämisvelvollisuudet. 

Mikäli risteykseen tulee ajoneuvoja samanaikaisesti useammasta suunnasta, ollaan herkästi tilanteessa, että niiden pitää väistää toinen toisiaan. Tämä ei ole kovin sujuvaa – siksi tällaisia risteyksiä ei ohjeistetakaan tekemään. 

Oikeastaan ainoa selkeä väistämistilanne ajorataa lähestyvien ajoneuvojen välillä, kyseisessä risteyksessä, lienee se, kun ajoneuvot lähestyvät vastakkaisista suunnista ja niistä toinen kääntyy vasemmalle. Tällöin vasemmalle kääntyvän tulee väistää edestä lähestyvää muiden väistämisvelvoitteidensa lisäksi.

Tietyissä kolaritilanteissa useampien onnettomuuteen osallisten kuljettajien voidaan katsoa rikkoneen väistämisvelvollisuuttaan. Tällöin todennäköisesti heitä kaikkia myös pidetään syyllisinä vahinkoon (ns. syyllisyyden jako). Tällaiseen linjaukseen ainakin Turun hovioikeus päätyi 20 vuotta sitten ratkoessaan porilaisessa neljän kolmion risteyksessä tapahtunutta kahden auton kolaria. 

Olennaista on kuitenkin muistaa, että onnettomuustilanteet ovat keskenään erilaisia ja viime kädessä syyllisyys ratkotaan aina tapauskohtaisesti eri oikeusasteissa, kaikki asiaan liittyvät tekijät huomioon ottaen.

STOP2
Neljän STOP-merkin risteystä ei missään tapauksessa pidä ajatella tasa-arvoisena vaan kaikkia risteystä lähestyviä koskevat STOP-merkin tuomat väistämisvelvollisuudet.

Vauhti pois – varovaisuutta tarvitaan

Tällaisia risteyksiä on onneksi vähän. Koska niitä kuitenkin on, pitää niistä jotenkin selvitä. 

Hyvä lähtökohta on muistaa, että kyseessä on todennäköisesti tavallista risteystä hankalampi ja vaarallisempi paikka, koska liikennesuunnittelijatkin ovat päätyneet siinä soveltamaan omiaan. 

Olennaista on pysähtyä, havainnoida, arvioida ja ajatella huolellisesti sekä ennen kaikkea, kaikin mahdollisin keinoin, pyrkiä välttämään vaaratilanteen syntyminen – onnettomuudesta puhumattakaan.

teppoboksi teppo vesalainen

Katso myös: Onko tässä Helsingin laiminlyödyin STOP-merkki?

Lue myös:

    Uusimmat