Joko olet törmännyt talviliikenteen "valomerkkeihin"? Suunnittelija Anssi kertoo, miten ne toimivat

Maahan heijastuvat liikennemerkit
Maahan heijastuvat liikennemerkit Rovaniemellä. Pikkukuvassa Anssi.
Julkaistu 28.12.2024 07:29

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Maahan heijastuvat liikennemerkit eivät lumesta välitä, vaan näkyvät talvellakin hyvin.

Rovaniemellä, Lahdessa tai Tampereella olet jo saattanut törmätä kävely- ja pyörätiemerkkeihin, jotka ovat tolpan sijaan maassa. 

Rovaniemen maahan heijastuvat liikennemerkit on suunnitellut vanhempi valaistussuunnittelija Anssi Mäkinen.

– Valaistussuunnittelussa kaupungissa tehdään näkyvyyttä ja tunnelmaa. Valaistus on aina kumpaakin. Jos siitä saa tunnelman, näkyvyyden ja ohjautuvuuden, sehän on omasta mielestäni onnistunutta, Mäkinen Sitowiseltä kertoo.

Vastaavia maamerkkejä on suunniteltu käyttöön muuallakin. Ensimmäisenä ne saatiin Aamulehden mukaan Ouluun. Myös Vaasassa niitä on käytetty vuodesta 2022, Jyväskylässä vuodesta 2023.

Lue myös: Ketä väistetään risteyksessä, jossa on STOP-merkit kaikista suunnista lähestyttäessä?

"Siinä on tietynlainen leikkisyys, mitä tavoiteltiin kaupunkitilassa"

Valaistusoppeja Mäkinen on kerännyt esimerkiksi Kansallisoopperasta, jossa ehti työskennellä kymmenen vuoden ajan. Teatterimaailmasta erilaiset heijastuskuvat ja muut tekniikat ovatkin siirtyneet vuosien saatossa kaupunkivalaistukseen.

– Puhutaan yksinkertaisesti arkkitehtuurivalaistuksesta ja kaupunkitilan vähän vaihtoehtoisestakin suunnittelusta, Mäkinen kuvaa.

Anssin maahan heijastuvia liikennemerkkejä on Rovaniemen Lainaanrannassa. Alueella on muitakin valoteoksia, kuten "Tulikettu", jossa valaistus simuloi revontulten liikettä, Mäkinen kuvaa.

– Siinä on tietynlainen leikkisyys, mitä tavoiteltiin kaupunkitilassa. Valothan ovat hyvin sarjakuvamaisen näköiset, hän sanoo.

Lue myös: Miten tätä liikennemerkkiä oikein kuuluisi tulkita? "Kuljettaja varmasti itse tietää"

Maamerkkivalojen tarkoituksena on sekä viihdyttää että ohjata ihmisiä oikeille kaistoille. Talviolosuhteissa tavanomaiset katumerkinnät joutuvat yleensä lumen valtaamiksi.

– Lainaanrannassa oli haasteena se, että siellä menee autoteitä, kävelyteitä ja pyörätietä. Miten ratkaistaan talviaika, jos turistina menee sinne, eivätkä katumaalaukset näy? Lumi saattaa olla maassa syyskuustakin, kaistojen maalailu maahan ei toimi ja tiet ovatkin yhtäkkiä "samanarvoisia", Mäkinen kuvaa.

Kun kaistat katoavat, autot, pyörät ja kävelijät sekoittuvat helposti. Ongelmaa lisää se, jos alue ei ole entuudestaan tuttu. Toisaalta ihmisillä on tapana suosia vanhaa reittiä, vaikka reitityksiä muutettaisiin – uusi liikennemerkki ei välttämättä osu silmiin, tai sitä ei tajua katsoa.

– Miten ohjataan ihmisiä kulkemaan sillä lailla, ettei tule yhteentörmäyksiä? Siinä ollaan aika vaikeassa tilanteessa turvallisuusmielessä. Näillä valoilla yritetään miellyttävällä tavalla ohjata ihmisiä kulkemaan kaupungeissa.

Lue myös: "Näin helposti saa aikaan vaarallisen sotkun" – video näyttää, miksi ennakointi risteykseen ajettaessa on tärkeää

Näin merkit toimivat: "Tavallaan mennään diaprojektoreiden ja piirtoheitinten aikakauteen"

Mäkinen on nähnyt "merkkiteoksensa" vasta valmiina – hän 3D-suunnittelee valot työpisteessään.

Maahan heijastuvat merkit ovat Väyläviraston virallisia merkkejä. Kuva on kiekossa, joka heijastuu linssien avulla maahan. Ohjelmassa voi laskea valokiilojen koon ja tehon haluttuun kokoon.  

Maahan heijastuvat liikennemerkit Tampereella

Maahan heijastuvat liikennemerkit on saatu myös Tampereelle.

Heijastava valaisin kestää pakkasta ja ulkoilmassa oleilua. Samaa tekniikkaa on kuitenkin käytetty teatterissa jo ainakin 30 vuoden ajan.

– Nämä laitteet ovat kehittyneet tietysti huimasti. Tavallaan mennään diaprojektoreiden ja piirtoheitinten aikakauteen, missä kuva haluttiin laittaa seinälle. Jos on sitä ikäluokkaa, tämä on ehkä tuttua juttua, Mäkinen naurahtaa.

Maahan heijastuva liikennemerkki jatkaa myös niin sanottua zombivalojen sarjaa. Uutisoimme aiemmin maahan heijastuvasta liikennevalosta, jonka on tarkoitus näkyä myös puhelintaan seuraaville jalankulkijoille.

– Tavallaan sen voi tehdä niin sanotusti rumalla punaisella viivana, tai sitten kauniilla kuviolla. Viestihän siellä on se sama: älä mene tältä puolelta, tai mene tältä puolelta.

Lue myös: Mitä teet, kun näet tämän liikennemerkin? Autoliiton Teppo kertoo, miten toimia nopeusrajoituksen päättyessä

Facebookiin jaettu kuva Mäkisen valomerkeistä valoista keräsi paljon kiitosta. 

Samaa tekniikkaa toivottiin esimerkiksi Tampereelle, missä "maamerkkejä" onkin talven 2024 aikana ilmaantunut esimerkiksi Koskikeskuksen lähistölle. Nämä ovat kuitenkin toisen tekijän.

Tampereen kaupunki kertoo nettisivullaan, että valoidea on asukkaiden valitsema, sillä se sai kävelyn ja pyöräilyn parannusehdotusten äänestyksessä eniten ääniä. Maamerkkejä kokeillaan talvikausi 2024–2025.

– Erityisesti talvella näkee Koskipuiston pysäkin kohdalla paljon jalankulkijoita pyörätiellä. Valo toivottavasti selkiyttää kulkemista, sillä se ei voi peittyä lumen ja jään alle, liikenneinsinööri Timo Seimelä sanoo.

Tampereelle on hiljattain valmistunut raitiovaunulinja, joka on pannut kulkureittejä uusiksi.

– Ihmisillä on kuitenkin aina vanha muisti siitä, mistä tässä ajetaan, ja sitten pyöräilijät ja autoilijat ovatkin samassa kohtaa. Pimeitä talviaikoja on meillä paljon. Ihmiset ovat tykänneet hirveästi siitä, miten valomerkki rauhoittaa, kun tulet kovaa vauhtia ja pitää katsoa, mistä mennä. Kyllä se helpottaa elämää, Mäkinen pohtii.

Mäkisen mukaan maamerkit liittyvät esimerkiksi siihen, mitä turvallisuus ja viihtyvyys kaupungissa ovat.

– Sen ei tarvitse aina olla vain viihdyttämistä esimerkeiksi hienoilla väreillä, tai vain suoraa kulkuvaloa. Ihmiset voivat sekä viihtyä että kokea turvallisuutta ja kulkemisen helppoutta.

Lue myös: 

Suomessa kehitettiin älykäs liikennemerkki vähentämään riistaonnettomuuksia 

Näitä liikennemerkkejä ei tunneta – testaa tietosi kinkkisessä visassa

Mitä pysäköintimerkin "24 h" oikeasti tarkoittaa?

Katso myös: Tiedätkö, mitä "vähimmäisnopeus" oikeasti tarkoittaa?

1:16img

Uuden tieliikennelain myötä käyttöön tullut vähimmäisnopeusmerkki ei kiellä "alinopeuden" ajamista. 

Osittainen lähde: Aamulehti, Ilkka-Pohjalainen

Tuoreimmat aiheesta

Liikennemerkit