Leijonien taistelu sunnuntain MM-finaalissa Kanadaa vastaan kokosi suomalaiset vastaanottimien ääreen ennennäkemättömällä tavalla.
Ottelun keskikatsojamäärä MTV3:lla, MTV Sport 1:llä ja MTV Katsomossa oli hurjat 2,22 miljoonaa, ja illan aikana ottelu tavoitti lähes käsittämättömästi 3,25 miljoonaa suomalaista.
Luvut tarkoittavat uutta Suomen ennätystä. Koskaan aiemmin ei yhden jääkiekko-ottelun keskikatsojamäärä ole noussut Suomessa yhtä korkeaksi. Sunnuntain parhaan vartin aikana (klo 21.45-22.00) keskikatsojamäärä oli 2,72 miljoonaa.
Katsojalukujen lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus. Tavoittavuus = vähintään kolme minuuttia yhtäjaksoista katselua.
Television katseluennätysten siivittämänä kaikkien aikojen ennätykset rikkoutuivat viime viikolla voimalla myös MTV Sportin verkkosivuilla, MTV:n sosiaalisessa mediassa sekä MTV Katsomossa, joka teki samalla myyntiennätyksensä.
MM-kiekkoon liittyviä sivulatauksia tehtiin MTV:n sivuilla lähes 15 miljoonaa, mikä on liki 40 prosenttia enemmän kuin viime keväänä. MTV:n kiekkovideoita käynnistettiin lähes kaksinkertainen määrä viime kisoihin verrattuna.
Kokonaistavoittavuudesta kertova eri selaimien määrä oli MM-jääkiekkosivustolla kolmen kisaviikon aikana huimat 2,35 miljoonaa. Myös MTV Sportin verkkosivusto keräsi kisojen finaaliviikolla historian kovimmat kävijämäärät, ja kaikkien MTV:n verkkosivustojen yhteenlaskettu artikkelisivulatausten sekä mobiilikäytön määrä nousivat nekin kaikkien aikojen ennätyslukemiin.
Sosiaalisessa mediassa lukemat ovat vähintään yhtä hämmästyttäviä. Kisojen viimeisen viikon aikana jääkiekkojulkaisut tavoittivat pelkästään MTV Jääkiekon Facebookissa 1,97 miljoonaa henkilöä, eli yli 80 prosenttia kaikista suomalaisista Facebookin käyttäjistä.
– Viimeisen viikon aikana MTV Jääkiekon Facebook-julkaisut keräsivät sitoutumisia eli kommentteja, tykkäyksiä sekä jakoja yhteensä 2,22 miljoonaa. Nämä ovat sellaisia lukemia, että analyytikkomme tarkistivat ne useampaan kertaan koska eivät olleet ensin uskoa niitä todeksi, kertoo MTV:n urheilupäällikkö Markus Autero.
Pelkästään videonäyttöjä MTV Jääkiekon Facebook-sivuilla tehtiin viime viikon aikana yli 1,9 miljoonaa. Kisojen yhdeksi yksittäiseksi sankariksi kohosi myös somessa MTV:n Patrik Laineesta tekemä videomeemi, joka tavoitti yli miljoona ihmistä ja lähti Twitterissä viraaliksi maailmanlaajuisesti. MTV:n SoMeTV-mittari on tuttuun tapaan listannut tarkempia lukuja MM-kisoista tänne.
Jääkiekon MM-kisoja seurasi MTV:n kanavilta kaikkiaan lähes 4,5 miljoonaa suomalaista. Suomen otteluiden keskikatsojamäärä oli lähes 1,6 miljoonaa. MTV3:n ennätyslukemien lisäksi maksulliset sisällöt kiinnostivat.
MTV Totalin kanavat tavoittivat lähes miljoona suomalaista, ja MTV Katsomo teki myyntiennätyksensä