Sunnuntaina päättyneet jääkiekon MM-kisat osoittivat kiinnostuksen olevan ennätyslukemissa.
MM-kisat tavoittivat 4,2 miljoonaa suomalaista MTV:n kanavilla. Suomen otteluiden keskikatsojamäärä kohosi yli 1,3 miljoonaan. Suurimmat ennätykset MM-kisasisältöjen osalta tehtiin netissä, jossa kävijämäärät ylsivät kaikkien aikojen ennätykseen.
Leijonien MM-ottelut kiinnostivat tänä keväänä suomalaisia jopa edellisiä vuosia enemmän. Kaikkien Suomen pelien keskikatsojamäärä MTV3- ja MTV Sport 1 -kanavilla oli yhteensä yli 1,3 miljoonaa, yli 8 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Vaikka Suomen pelit loppuivat jo puolivälieriin, otteluiden keskimääräinen katsojaluku on korkeampi kuin aiempina vuosina MTV:n kanavilla ja yli 200 000 katsojaa enemmän kuin vuonna 2011, jolloin Suomi kohtasi finaalissa Ruotsin.
MM-kisoja seurasi kaikkiaan 4,2 miljoonaa suomalaista
Jääkiekon MM-ottelut tavoittivat viimeisellä kisaviikolla yhteensä 3,8 miljoonaa suomalaista, joista maksukanavilla yli 800 000. Kaiken kaikkiaan vuoden 2015 MM-kisoja seurasi 4,2 miljoonaa suomalaista (81%). MTV Total näytti kanavillaan suorana kaikki 64 MM-ottelua, joita seurasi yhteensä 1,1 miljoonaa (21%) katsojaa*.
Katsotuin MM-ottelu oli Suomi–Tshekki-puolivälierä, jota seurasi MTV:n kanavilla keskimäärin yli 1,7 miljoonaa tv-katsojaa. Parhaimmillaan luku nousi lähes kahteen miljoonaan. Enemmän katselua jääkiekon MM-kisalähetyksistä on MTV:n kanavilla saanut vain viime vuoden Venäjä–Suomi-loppuottelu, joka sai keskimäärin yli 1,8 miljoonaa katsojaa.
Lähde: Finnpanel TV-mittaritutkimus, AdEdge, 10+ vuotiaat suomalaiset, yliyönluvut *seurasi/tavoitti = vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoista katselua
Yhä kokonaisvaltaisempi tuote
MTV:n urheilupäällikkö Markus Autero on tyytyväinen MM-kisojen kokonaisuuteen MTV:n medioissa.
– Pyrimme rakentamaan MM-kisatuotteestamme entistäkin kokonaisvaltaisemman – kaikissa jakeluteissä. Kisat tarjosivat taas puheenaiheita kahden ja puolen viikon ajaksi, Autero sanoo.
– Huumassa eläminen on nykyisin entistä helpompaa, kun uutisvälineet ja suorat lähetykset kulkevat taskussa mukana. Mutta kaiken keskiossä on edelleen – totta kai – suorat ottelulähetykset ja niiden ympärille rakennettu kokonaisuus. Teknisesti laadukkaat ja varmat lähetykset laadukkaalla selostuksella ja asiantuntevilla kommenteilla luovat pohjan. Monet visuaaliset työvälineet ja tavat rikastaa, selittää ja taustoittaa kisatapahtumia täydentävät kokonaisuuden. MM-kisat liikuttaa lähes koko kansaa ja se velvoittaa.
MTV:n netissä kaikkien aikojen ennätyksiä
Suomalaisten kiinnostus MM-kisoja kohtaan näkyi MTV:n verkkosivuilla huimina ennätyslukuina viimeisellä kisaviikolla, vaikka Leijonien matka kohti Maamme-laulua päättyi jo torstaina puolivälierässä.
Mtv.fi rikkoi kaikkien aikojen ennätyksensä jo toisen kerran kisojen aikana. Viimeisellä kisaviikolla MTV:n sisältöjä kulutettiin kaikkiaan yli 4,52 miljoonalla selaimella. MTV.fi/sport -sivusto teki uuden kävijäennätyksen: lähes 1,5 miljoonaa viikkoselainta, lähes viisi miljoonaa luettua juttua sekä 400 000 videokäynnistystä.
MM-kisat olivat viime viikolla suomalaisia ylivoimaisesti eniten kiinnostava aihe: Mtv.fi:n viime viikon 20 luetuimman listalla oli peräti 17 kiekkojuttua. Suosituimmaksi jutuksi nousi Video: Tämä meni tuomareilta ohi Tshekin ylivoimamaalissa, jota luettiin yli 175 000 kertaa.
MTV Katsomon kautta MM-kisoja seurasi eri päätelaitteilla parhaimmillaan yli 50 000 katsojaa. Mobiililaitteiden osuus katselusta on tällä hetkellä noin puolet. MTV Katsomossa kisalähetyksiä oli mahdollista seurata ilmaisen MTV3-suoratoistokanavan lisäksi Katsomon MTV Total Sport -pakettiin kuuluvilta suoratoistokanavilta (MTV Max, MTV Sport 1 ja MTV Sport 2) tai ottelu kerrallaan maksullisena pistelähetyksenä.
• Mtv.fi:n uusi ennätys 4,52 miljoonaa eri viikkokävijää
• Mtv.fi/sport -sivuston uusin kävijäennätys lähes 1,5 miljoonaa selainta. MM-kisasivuston osuus tästä oli noin 1,26 miljoonaa selainta.
• MTV Katsomossa parhaimmillaan yli 50 000 katsojaa
• Twitterissä aihetunniste eli hashtag "#mmkisat" oli Suomen ykkösaihe peräti 15 kisapäivänä
• MTV Jääkiekon Facebook-sivu tavoitti viikossa yli 1,7 miljoonaa Facebook-käyttäjää
Novan MM-kisatarjonta löysi yleisönsä – nettiradiokuuntelu tuplaantui
Myös radiossa MM-kisat ovat jokakeväinen piristysruiske. Nova tarjosi MTV Sportin kiekkoammattilaisten kanssa runsaasti ohjelmaa Suomen pelipäivinä aamusta lähtien. Pregame Show ja suorat ottelulähetykset saivat lisäksi viisi muuta ohjelmakokonaisuutta: Juti Corner, Antsa Iholla, Leijona-aamiainen, Leijonauutiset ja Jälkianalyysi.
Virallisia kuuntelijalukuja ei toukokuun osalta ole vielä saatavilla, mutta nettiradiokuuntelun perusteella kokonaisuus oli onnistunut: MM-kisalähetykset toivat netissä Novalle kaksinkertaisen määrän kuuntelua normaaliin ohjelmavirtaan verrattuna.
Myös yhteistyökumppanit tyytyväisiä MM-kisojen tavoittavuuteen
Vuonna 2015 MTV:n MM-kisalähetysten kuudesta ohjelmayhteistyökumppanista ensimmäistä kertaa mukana näkyivät Sonera, Biltema, Alexandria ja Grandiosa.
– Näkyvyys MM-kisalähetysten yhteydessä on ollut Grandiosalle erittäin vahvaa ja Katsomokoodi-kampanja pitsalaatikoissa oli kaupallisesti menestyksekäs. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä kokonaisuuteen, Orklan markkinointijohtaja Mika Kaarto kommentoi Grandiosan MM2015 -yhteistyötä.
Myös Bilteman toimitusjohtaja Tommy Dolivo on yhteistyöhön tyytyväinen.
– Jääkiekon MM-kisat sijoittuu hyvin tärkeään ajankohtaan Bilteman liiketoiminnassa ja sen puitteissa näkyminen tukee positiivisella tavalla yrityksen markkinointistrategiaa. Myös myyntiluvut toukokuulta ovat olleet hyvin positiivisia, Dolivo sanoo.
MM-kisat osana MTV Sport Maratonia
Juuri päättyneet MM-kisat olivat merkittävä osa 24.4. alkanutta MTV Sport Maratonia, jonka aikana MTV Totalin kanavilla nähdään yhteensä yli 160 suoraa urheilutapahtumaa. 31-päiväinen Sport Maraton on tarjonnut urheiluelämyksiä mm. F1-sarjan, UEFA Champions Leaguen ja Englannin Valioliigan ratkaisujen, Timanttiliigan, tenniksen ja ravien muodossa. MTV Sport Maraton päättyy 24.5. Monacon F1-osakilpailuun ja Valioliiga-kauden päätöskierroksen peleihin.