Leijonien taistelu sunnuntain MM-finaalissa Kanadaa vastaan kokosi suomalaiset vastaanottimien ääreen ennennäkemättömällä tavalla.
Ottelun keskikatsojamäärä MTV3:lla, MTV Sport 1:llä ja MTV Katsomossa oli hurjat 2,22 miljoonaa, ja illan aikana ottelu tavoitti lähes käsittämättömästi 3,25 miljoonaa suomalaista. Leijonien menestys tarkoittaa myös sitä, että MTV jatkaa kaupallisen television markkinajohtajana keväällä 2016.
Luvut tarkoittavat uutta Suomen ennätystä. Koskaan aiemmin ei yhden jääkiekko-ottelun keskikatsojamäärä ole noussut Suomessa yhtä korkeaksi. Sunnuntain parhaan vartin aikana (klo 21.45-22.00) keskikatsojamäärä oli 2,72 miljoonaa.
- Tiistain Kanada-peli nousi jo lähelle ennätystä, ja sunnuntaina numeroissa jäivät taakse myös Leijonien maailmanmestaruusillat 1995 ja 2011. On hyvä huomioida, että Finnpanelin luvuissa on mukana vain kotona tapahtuva katselu, joten todellisuudessa luvut ovat vieläkin isompia, toteaa MTV:n sisältöjohtaja Marko Karvo tiedotteessa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tällä kertaa Suomen upea MM-turnaus jäi sitä kirkkainta palkintoa vaille.
- Leijonien puolesta lopputulos tietysti harmittaa, sillä niin hienosti joukkue yli kahden viikon ajan pelasi. MTV:n osalta voimme kuitenkin iloita siitä, että MM-kisojen kautta nousimme omalle ykköspaikallemme kaikissa kaupallisissa kohderyhmissä kevään aikana, sanoo Karvo.
Jääkiekon MM-kisoja seurasi MTV:n kanavilta kaikkiaan lähes 4,5 miljoonaa suomalaista. Suomen otteluiden keskikatsojamäärä oli lähes 1,6 miljoonaa. MTV3:n ennätyslukemien lisäksi maksulliset sisällöt kiinnostivat. MTV Totalin kanavat tavoittivat lähes miljoona suomalaista, ja MTV Katsomo teki myyntiennätyksensä.
Lähes 15 miljoonaa sivulatausta
Katseluennätysten siivittämänä kaikkien aikojen ennätykset rikkoutuivat viime viikolla voimalla myös MTV Sportin verkkosivuilla, MTV:n sosiaalisessa mediassa sekä MTV Katsomossa, joka teki samalla myyntiennätyksensä.
MM-kiekkoon liittyviä sivulatauksia tehtiin MTV:n sivuilla lähes 15 miljoonaa, mikä on liki 40 prosenttia enemmän kuin viime keväänä. MTV:n kiekkovideoita käynnistettiin lähes kaksinkertainen määrä viime kisoihin verrattuna.
Kokonaistavoittavuudesta kertova eri selaimien määrä oli MM-jääkiekkosivustolla kolmen kisaviikon aikana huimat 2,35 miljoonaa. Myös MTV Sportin verkkosivusto keräsi kisojen finaaliviikolla historian kovimmat kävijämäärät, ja kaikkien MTV:n verkkosivustojen yhteenlaskettu artikkelisivulatausten sekä mobiilikäytön määrä nousivat nekin kaikkien aikojen ennätyslukemiin.
MTV Jääkiekko tavoitti yli 80 prosenttia suomalaisista Facebook-käyttäjistä
Sosiaalisessa mediassa lukemat ovat vähintään yhtä hämmästyttäviä. Kisojen viimeisen viikon aikana jääkiekkojulkaisut tavoittivat pelkästään MTV Jääkiekon Facebookissa 1,97 miljoonaa henkilöä eli yli 80 prosenttia kaikista suomalaisista Facebookin käyttäjistä.
- Viimeisen viikon aikana MTV Jääkiekon Facebook-julkaisut keräsivät sitoutumisia eli kommentteja, tykkäyksiä sekä jakoja yhteensä 2,22 miljoonaa. Nämä ovat sellaisia lukemia, että analyytikkomme tarkistivat ne useampaan kertaan, koska eivät olleet ensin uskoa niitä todeksi, kertoo MTV:n urheilupäällikkö Markus Autero.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Pelkästään videonäyttöjä MTV Jääkiekon Facebook-sivuilla tehtiin viime viikon aikana yli 1,9 miljoonaa. Kisojen yhdeksi yksittäiseksi sankariksi kohosi myös somessa MTV:n Patrik Laineesta tekemä videomeemi, joka tavoitti yli miljoona ihmistä ja lähti Twitterissä viraaliksi maailmanlaajuisesti. MTV:n SoMeTV-mittari on tuttuun tapaan listannut tarkempia lukuja MM-kisoista tänne.
- On syytä kiittää koko MTV:n tuotantotiimiä, joka kuukausien valmistelutyön myötä välitti MM-kisat luotettavasti ja laadukkaasti Suomen kansalle kaikissa eri jakeluteissä. Suorien kiekkolähetysten lisäksi jano uutisille, tunnelmille ja klipeille on jatkuvaa. Se on kiinnostava ja inspiroiva palveluhaaste median tekijöille. Kaikkien digitaalisten palveluiden ennätyslukemat kertovat, että onnistuimme vastaamaan haasteeseen, toteaa Autero.
MM-jääkiekko nähdään MTV:llä tuttuun tapaan myös keväällä 2017. Jääkiekkokausi jatkuu MTV:n kanavilla kuitenkin heti elokuussa, kun seurajoukkueiden Champions Hockey League käynnistyy kahdeksan suomalaisjoukkueen voimin.
Katsojalukujen lähde: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus. Tavoittavuus = vähintään kolme minuuttia yhtäjaksoista katselua.