MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden kahdeksas kisa, Ranskan GP ajettiin Paul Ricardin radalla, joka isännöi formuloita viimeksi vuonna 1990.
Lewis Hamilton karkasi Mercedeksellä paalupaikalta voittoon ja nappasi MM-sarjan ykköstilan takaisin viidenneksi jääneeltä Ferrarin Sebastian Vetteliltä.
Vettel kolaroi startissa Valtteri Bottaksen kanssa ja pudotti molemmat ulos palkintopallitaistelusta, Bottaksen itseään alemmas seitsemänneksi. Kimi Räikkönen nousi heikon alun jälkeen hyvän rengastaktiikan ansiosta Daniel Ricciardon ohi kisan kolmanneksi Max Verstappenin yllettyä toiseksi.
LUE MYÖS NÄMÄ:
Lewis Hamilton käänsi Schumi-ennätyksen Räikköseen – "En tiedä, tietääkö Kimi tätä"
Kimi Räikkönen näyttävällä ohituksella palkintopallille! Vettel pilasi Bottaksen kisan
TOPIT:
1. Mercedes
Moottoripäivityksen epäonnistuminen Kanadan GP:ssä olisi voinut aiheuttaa Mersulle isoja seuraamuksia, sillä seitsemän kisaa ajetut myllyt alkoivat olla jo paha luotettavuusriski varsinkin voimaradalla ajettaessa. Jännitys jatkui vielä juhannusaattoon asti, kunnes tiimi uskalsi kertoa ajaneensa harjoitukset uudella moottoriversiolla ongelmitta. Lopulta tilanne saattoi kääntyä Mercedeksen eduksi, kun se sai ainakin tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan kaivettua viivästyksen takia vielä lisää hevosvoimia irti moottorista. Valtteri Bottas paineli vähilläkin harjoituskilometreillä helpohkosti eturiviin, ja Lewis Hamilton eteni määrätietoisesti paalupaikkaan ja voittoon ottaen MM-valtikan jälleen haltuunsa 14 pisteen erolla Vetteliin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Kimi Räikkönen
Kimin jatkospekulaatiot olivat jättää jopa Red Bullin ja Hondan tiedottaman moottorisopimuksen tyystin varjoonsa, kun Italiasta alkoi kuulua tietoja Ferrarin suunnitelmista korvata Räikkönen superlupaus Charles Leclercilla jo ensi kaudesta lähtien. Edelliset kisat olivat menneet suoraan sanottuna penkin alle, joten ilmassa alkoi olla oikeasti jäähyväisten makua. Aika-ajojen ratkaisuvaiheen kaksi epäonnistunutta kierrosta eivät ainakaan Räikkösen osakkeita nostaneet, mutta kisasuoritus jätti jälleen pitkästä aikaa hyvän maun viikonlopusta. Ei se täydellistä taaskaan ollut, mutta Räikkönen antoi silti Ricciardon ohituksella näytteen siitä, että kisakuskina hän on edelleen sarjan eliittiä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Charles Leclerc
20-vuotias monacolainen elää nyt unelmaansa. Ympäriltä kuuluu pelkkää suitsutusta, ja kuski itse voi painaa täysillä, kun rahkeissa tuntuuriittävän myös Sauberin autolla. Ruotsalainen tallikaveri Marcus Ericsson ylsi pitkästä aikaan jatkoon aika-ajojen ensimmäisestä osiosta, mutta jäi täysin nuoremman kollegansa varjoon viikonlopun edetessä. Leclercin valmiuksista kertoo paljon sekin, että hän pystyy kaivamaan tällaisen aikasuorituksen esiin silloin, kun häntä työnnetään joka suunnalta Ferrarin penkkiin. Siinä ei ole helppoa pitää keskittymistään kasassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Max Verstappenin näpäytys
Vieläkin on varsin aikaista sanoa, mutta Monacon GP:n törttöilyn jälkeen Max Verstappenin kehityskäyrässä on tapahtunut kahdessa viime kisassa kasvamisen merkkejä. Tasaisemman suoritusvarmuuden löytyminen näkyy jo tuloslistoista, kun Daniel Ricciardo on jäänyt taakse niin Kanadan kuin Ranskan aika-ajossa ja kisassa. Paras näpäytys arvostelijoille tuli kuitenkin vasta kisan jälkeen. Hollantilainen käytti tilaisuutensa hyväkseen, kun häneltä kysyttiin Sebastian Vettelin startin kolaroinnista Valtteri Bottaksen kanssa: ”Seuraavan kerran kun näette Sebastianin, teidän kannattaa ehdottaa hänelle ajotyylin muutosta. Koska tuo nykyinen tyyli ei ole hyväksyttävä”, Verstappen tokaisi käyttäen lehdistön aiemmin hänestä kirjoittamia sanoja.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Kevin Magnussen
Maltin menettäminen Kimi Räikköselle aika-ajojen ratkaisuvaiheessa ei antanut taaskaan kovin ammattimaista kuvaa tanskalaisesta, mutta muuten viikonloppu oli häneltä varsin vakuuttava. Ranskalaisten tallikaverit olivat tiimien sisäisissä taisteluissa helisemässä, ja Magnussenkin näytti jäävän tällä kertaa Haasilla kakkoseksi Romain Grosjeania vastaan. Kokeneempi Grosjean kuitenkin sortui jälleen ajovirheeseen ja rymisteli ulos ratkaisevassa aika-ajon osiossa. Kisassa Magnussen harppasi startissa peräti viidenneksi ja onnistui tekemään tasaisen kisan kuudennelle sijalle. Lopputuloksessa hän sai toki apua Bottaksen kärsimistä vaurioista sekä Renault’n Carlos Sainzin lopun teknisestä viasta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOPIT:
1. Lance Stroll
Tätä tuli sivuttua jo aiemminkin, mutta täytyy nostaa asia jälleen esiin. Lance Strollin turhautuminen näkyy jo melko räikeänä tiimiradiourputuksena ja koppavina vastauksina median edessä. Kanadalainen sai viime kauden nopealla kehityksellään monet unohtamaan sen, että hän on tullut formula ykkösiin suoraan F3:sista isänsä paksun rahapussin ansiosta. Tällä kaudella tuon asian muistaa joka kerta tympääntyneen ilmeen nähdessään. Williams ei mene tiiminä muuta kuin alaspäin, mutta Stroll on viimeinen mies, jonka pitäisi siitä jatkuvasti muistuttaa ammattilaisista koostuvaa ryhmää. Hän ei siitä suosta Williamsia nosta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Romain Grosjean
Aika-ajojen ulosajo oli taas yksi munaus lisää tämän kauden surkeaan kertomukseen. Nyt se tapahtui vielä kotiyleisön edessä. Viikonlopusta jäi kuitenkin enemmän mieleen muistutus siitä, miksi Grosjean ei Lotus-vuosiensa orastaneen kehityksenkään aikana kelvannut mihinkään huipputiimiin. Moni nuorempi kuski tajuaisi olla avaamatta radiolinjaa tällaisessa tilanteessa, jossa Grosjean oli Valtteri Bottaksen kanssa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Fernando Alonso
Jatketaan tiimiradioavautumisilla... no, katsokaa ja hämmästykää. Eiköhän tämä ala olla lopun alkua McLarenin ja Fernando Alonson yhteiselolle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Paul Ricardin sekavuus
Ranskan kuuluu olla F1-kalenterissa ihan jo moottoriurheiluperinteidensä ja nykyisenkin vaikutuksensa ansiosta. Paul Ricardin radan paluu on toki nostalgiaa herättävä tapaus, mutta sen sekavuus oli ainakin television välityksellä todella häiritsevää. Isolla asfaltoidulla alueella risteilee sikin sokin kulkevia ratalinjoja, joiden selkeyttämiseksi maalatut siniset ja punaiset raidoitukset vain pahensivat selostajamme Niki Juuselan ”epileptiseksi” kuvailemaa visuaalista ärsykettä. Magny-Coursista eivät monet myöskään aikoinaan välittäneet, mutta voisiko legendaarinen Le Mans olla jossain kohtaa F1-omistaja Liberty Median kriteerit täyttävä isäntäpaikka Ranskan GP:lle?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.