Malesian GP:n topit ja flopit: Jumalallinen väliintulo vai sabotaasiväite?

Lewis Hamilton, 2016, Malesia, keskeytys
Lewis Hamilton nousee savuasta autostaan Malesian dramaattisessa kisassa.Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved.
Julkaistu 03.10.2016 09:06
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen kisan jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 16. osakilpailu ajettiin Malesian Sepangin radalla.

Dramaattinen kilpailu päättyi Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin kaksoisvoittoon, kun Mercedeksen Lewis Hamiltonin moottori petti kärkipaikalta 15 kierrosta ennen loppua. Hamiltonin tallikaveri Nico Rosberg sijoittui kolmoseksi ja kasvatti MM-johtoaan 23 pisteeseen. Kimi Räikkönen oli neljäs ja Valtteri Bottas viides.

TOP5:

1. Red Bull

Voitto tuli puhtaasti Hamiltonin keskeytyksen ansiosta, mutta ensimmäinen kaksoisvoitto sitten edellisen mestaruusvuoden 2013 on juhlimisen arvoinen asia. Daniel Ricciardo tarvitsi hyvityksen töpeksitylle Monacon voitolle ja Malesian menestys vapauttaa varmasti ilmapiiriä tiimin sisällä valmistauduttaessa tulevan kauden muutoksiin. Max Verstappen hoiti voittotaistelussa ruutunsa tyylikkäästi eikä tehnyt järjettömyyksiä yhden rohkean ohitusyrityksen jälkeen. 

2. Mercedes-kuskien mestaruustaistelu

Kolmannen peräkkäisen merkkimestaruuden varmistuminen on enää kosmeettista silausta vaille valmis, mutta onneksi kuskipuolella tilanne on jännittävämpi kuin edellisinä vuosina. Hamilton näytti jo saaneen niskalenkin Rosbergista, kun hävityn aika-ajon perään saksalainen spinnasi startissa häntäpäähän Sebastian Vettelin antamasta osumasta. Rosberg kuitenkin nousi tyylikkäästi takaisin, ja Hamiltonin epäonni nosti hänet jo 23 pisteen etumatkalle. On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten Hamilton käsittelee tappion ja palaa MM-taistoon Japanissa.

3. Valtteri Bottas ja Williams

Taktisista jäätymisistään arvostelua osakseen saanut Williams oli kerrankin onnistujien puolella kisastrategian luomisessa. Valtteri Bottas otti aika-ajojen kärkikymmeniköstä jäämisen omaan piikkiinsä, mutta se avasi samalla mahdollisuuden valita itse renkaat kisalähtöön. Williams valitsi keskikovat kumit ja teki niillä rohkean 30 kierroksen vedon. Yhden pysähdyksen taktiikka toimi, ja Bottas saapui maaliin viidentenä jättäen taakseen molemmat Force Indiat, joiden kanssa Williams taistelee sitkeästi MM-sarjan nelossijasta. Tämä ei kuitenkaan riittänyt, sillä Felipe Massan tekniset murheet antoivat Force Indian kasvattaa johtoaan.

4. Fernando Alonso ja McLaren

Hondan moottoripäivitys on viime vuosina johtanut käytännössä joka kerta auton jäämiseen radan varteen, mutta tällä kertaa Alonson uusi mylly toimi alusta asti loistavasti. Espanjalainen oli lähellä kärkeä jo perjantain harjoituksissa, mutta pakollinen lähtöruuturangaistus pudotti hänet takariviin eikä aika-ajoon ollut järkeä lähteä rikkomaan laitteita. Alonso nousi lopulta takarivistä kisan seitsemänneksi. Uransa 300. kisan ajanut Jenson Button täydensi McLarenin päivää yhdeksännellä sijallaan.

5. Jolyon Palmer

Jos brittitulokas voi enää tehdä mitään Renault-paikkansa säilyttämiseksi, niin uran ensimmäinen MM-piste on ehkä hyvä tapa aloittaa. Palmer oli Bottaksen lisäksi toinen kuski, joka pystyi ajamaan Malesian paahteessa maaliin yhdellä pysähdyksellä. Tallikaveri Kevin Magnussenin urakka meni vaikeaksi alussa tulleen osuman jälkeen.

FLOP5:

1. Hamiltonin korkeammat voimat

Kuskeilla on toki täysi vapaus puhua uskostaan, mutta Hamilton eroaa idolistaan Ayrton Sennasta siinä, että hänen uskonsa tulee yleensä esiin vasta, kun se kelpaa aseeksi Rosbergia vastaan käytävän henkisen taistelun käänteisiin. On varmasti helppo uskoa korkeamman voiman väliintuloon, jos lyömätön moottori laukeaa juuri, kun titteli näyttää kääntyvän itselle. Hamiltonin antamat lausunnot antoivat kuitenkin ymmärtää, että tuo "joku joka ei halua minun voittavan" saattaa sittenkin löytyä tiimin sisältä. Britti kiirehti korjailemaan lausuntojaan tallin kautta julkaistulla tiedotteella ja vakuutti luottavansa Mercedeksen työtovereihinsa sataprosenttisesti. Välirikon siemen on kylvetty.

2. Sebastian Vettel

Ferrarin tekniset ongelmat ovat tällä kaudella osuneet kohtuuttoman kovasti Vettelin autoon, mutta myös kuskin henkilökohtaiset virheet ovat selvästi lisääntyneet. Lähdön ohitusyritys Verstappenista oli siinä mielessä hyvä, että Vettel tajusi nopeasti tilan sisäpuolella, mutta sitten hän ei pystynytkään lunastamaan paikkaansa, vaan rysähti päin Rosbergin Mersua. Saksalaiskuski on ollut hanakasti sättimässä muita, kun radalla rytisee. Nyt hänellä on itsellään peiliin katsomisen paikka.

3. Max Verstappen

Edelliseen täytyy lisätä, että suurin tiimiradioitkijä ei suinkaan ole Vettel, vaan juuri 19 vuotta täyttänyt Max Verstappen. Belgian GP:n ryntäilyistään arvostelua osakseen saanut hollantilainen oli tietysti heittämässä ensimmäisen kiven, kun vastaavaa tapahtui nimenomaan Vettelille. Jos katsoo oikein tarkkaan lähtöuusintaa, Verstappenin tekemä lukkojarrutus oli osaltaan vaikuttamassa Vettelin mokaan, joten senkin takia olisi syytä jättää hulluksi ja idiootiksi nimittelyt vähemmälle. Nuorella pojalla on kova halu tehdä itsestään mestarien haastajaa, joka ei kumartele menneitä saavutuksia, mutta viesteistä paistaa läpi hänen oma epävarmuutensa.

4. Nico Rosberg

Nousu alun täydellisestä romahduksesta kolmannelle sijalle oli toki upea, mutta Rosbergin ohitus Räikkösestä oli melko tarpeeton riskinotto. Hän itse väitti, että Ferrarin ohi olisi päässyt vain aggressiivisella manööverillä, mutta oliko tilanne oikeasti noin kriittinen? Tämän kauden aikana tapahtuneet vastustajan radalta työntämiset ovat jättäneet Rosbergin kilpailijan taidoista arveluttavan kuvan, ja jos loppukaudesta tapauksia tulee lisää, se voi lyödä ikuisen leiman mahdollisen mestaruuden päälle.

5. Toro Rosso

Viidestä viimeisestä kisasta on tullut vain yksi pistesija. Kaikki on tietysti seurausta viime kauden päätteeksi tehdystä ratkaisusta siirtyä Renaultilta Ferrarin vuoden vanhoihin moottoreihin. Singaporen rännissä auto näytti kulkevan, mutta moottorista ei löydy tehoa silloin, kun sitä tarvittaisiin. Tallipäällikkö Franz Tost perui viikonloppuna MTV Sportin kanssa sovitun haastattelun, koska menestys on ollut heikkoa. Alkavalla viikolla Japanissa tapaaminen olisi kuulemma onnistunut, jos edes toinen auto olisi päässyt pisteille Malesiassa. Samana viikonloppuna emotalli Red Bull juhli kaksoisvoittoa.

Tuoreimmat aiheesta

Malesian GP