Kiinan uusi päästövähennystavoite tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia myös suomalaisyrityksille. Kiina kertoi viime viikolla tavoittelevansa hiilineutraaliutta vuoteen 2060 mennessä. Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan vähäpäästöisiä ratkaisuja tarjoavat yritykset voivat hyötyä Kiinan päästövähennystavoitteesta. Esimerkiksi energiantuotannon ja liikenteen päästöjä vähentäville ratkaisuille olisi kysyntää.
Kiina tuottaa 28 prosenttia maailman päästöistä. Maan viime viikolla julkistama tavoite hiilineutraaliudesta vuoteen 2060 mennessä onkin merkittävä edistysaskel ilmastonmuutoksen hillitsemisen näkökulmasta. Tutkijoiden mukaan Kiinan ilmoitus mahdollistaa sen, että ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen 1,5 asteeseen on vielä mahdollista.
– Tämä on suurin ilmastouutinen, mitä meillä on oillut moneen vuoteen. Kiina on maailman suurin saastuttaja ja yksi isoimmista talouksista. Tämä on monella tapaa käänteentekevä asia kansainvälisessä ilmastopolitiikassa, uskoo Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtava asiantuntija Matti Kahra.
Lisää vientimahdollisuuksia lukuisille yrityksille
Suomalaisyrityksille Kiinan pyrkimys irti fossiilitaloudesta tarjoaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Jo nyt Kiinassa toimii 400 suomalaisyritystä. Niiden lisäksi uusia mahdollisuuksia avautuu monen eri alan yrityksille.
– Tämä on tietysti suomalaisyrityksille ihan valtavan suuri mahdollisuus. Kiinalle suurin haaste tulee olemaan energiantuotannon puhdistaminen, kivihiilestä eroon pääsy ja ylipäätään älykäs energiajärjestelmä. Tarvetta on myös digitaalisille ratkaisuille ja älykkyydelle, koskevat ne sitten liikennettä tai teollisuutta tai logistiikkaratkaisuja, listaa Kahra.
Cleantech-alalla toimii kaikkiaan noin 3000 suomalaisyritystä.
Nestettä kiinnostavat Kiinan markkinat
Nestettä kiinnostavat esimerkiksi Kiinan ratkaisut liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
– Pitää miettiä, mitä voidaan tehdä nyt heti. Nyt heti voitaisiin ottaa käyttöön tällaisia olemassaolevia ratkaisuja, esimerkiksi biopolttoaineita, pohtii Neste Oyj:n vastuullisuusjohtaja Salla Ahonen.
Suomen tavaraviennin arvo Kiinaan on ollut viime vuosina 3,5 miljardin euron luokkaa ja palveluviennin noin 1,6, miljardia euroa vuodessa. Viennin uskotaan kasvavan Kiinan uuden ilmastotavoitteen myötä. Markkinoista tosin kilpailevat monet muutkin maat.
– Voisi kuvitella, että kokemus ja olemassaolevat ratkaisut, joille on jo löytynyt markkinoita muualtakin, on sellainen valtti, joka kiinnostaa myös Kiinaa, arvioi Ahonen suomalaisyritysten mahdollisuuksia.