Kiinteistöhuolto vei erehdyksessä asukkaan häkkivarastosta tavarat lupaa kysymättä ja toimitti ne kierrätykseen.
Kun helsinkiläinen Aino meni tällä viikolla käymään vuokra-asuntonsa häkkivarastossa, hän ei ollut uskoa näkemäänsä. Varastokomeron sisältö oli vaihtunut tuntemattoman henkilön tavaroihin ja häkkivaraston ovessa komeili uusi lukko.
– Parvekekalusteet, matot, monta säkillistä vaatteita ja matkalaukkuja, eli kaikki tavarani olivat poissa. Olin todella järkyttynyt. Olin jättänyt häkkivarastoon lapun, josta kävi ilmi, kenen tavarat olivat ja ne olivat lukon takana. Lukko oli siis käyty murtamassa, Aino ihmettelee.
Olisiko omistajan voinut selvittää?
Ainolla oli asiaa häkkivarastoon, koska kiinteistöhuolto oli vastikään lähettänyt kaikille asukkaille lapun, jossa asukkaita pyydettiin merkitsemään omat varastokomeronsa ja ilmoittamaan asunnon ja komeron yhdistelmästä kiinteistöhuollolle.
– Asunto siirtyi marraskuussa Hoasin vuokrauksesta Hekalle. Hoasin aikaan talossa oli käytäntö, että asukkaat saivat valita vapaana olevan varastokomeron eikä huoneistokohtaista numerointia noudatettu. Nyt kiinteistöhuolto lähetti lapun, jotta tavaroista oltaisiin perillä ja asialle voitaisiin tehdä jotain.
Ainon tapauksessa mitään ei kuitenkaan ollut enää tehtävissä, koska mitään hänen henkilökohtaisia tavaroitaan ei ollut enää jäljellä. Hän soitti tapauksesta Hekalle ja isännöitsijälle. Selvisi, että tavarat oli viety kierrätykseen.
– Kerroin, miten kauhealta tämä minusta tuntui, mutta kukaan ei juurikaan pahoitellut tapahtunutta.
Hän ihmettelee, miten huoltoyhtiö ei edes tavaroita hävittäessään tullut ajatelleeksi, että niiden omistaja olisi kuitenkin helposti selvitettävissä.
– Kävin viimeisen kerran varastolla marraskuun alussa viemässä sinne siivouksessa yli jääneitä tavaroita ja uuden matkalaukun, jossa oli nimeni ja yhteystietoni sisältävä laukkutagi.
– Eli jos asunnon numeroa ei muuten näkynyt, tästä laukusta tavaroiden omistaja olisi ainakin helposti selvinnyt. Olisin ollut yhden puhelun päässä. Ja silloin kun kävin varastolla, ei häkillä ollut minkäänlaisia viitteitä siitä, että sitä oltaisiin aikeissa tyhjentää.
Ei ainoa laatuaan
Kiinteistöpäällikkö Jarno Mäki Hekalta kertoo, että virhe sattui, koska kiinteistön siirtyessä Hoasilta takaisin Hekalle, kiinteistöhuolto ei ollut tietoinen talon aikaisemmasta toimintamallista. Hekalla pääsääntöisesti varastokomeroiden numerot vastaavat asuntojen numeroja.
– Taloon on muuttanut marraskuun alussa uusia asukkaita, jotka ovat ilmoittaneet siitä, että heidän varastokomerossaan on jonkun toisen henkilön tavaroita. Huolto on tilannut näille tavaroille tyhjennyksen ja ne on viety kierrätykseen, eli hävitetty, Mäki selittää tapahtumien kulkua.
Hänen mukaansa Hekalle on nyt tullut ilmi kaksi tapausta samasta kohteesta, jossa näin on tapahtunut.
– Toinen tapauksista tuli ilmi tänään ja toinen viime viikolla. Toisen osalta meille on esitetty jo korvausvaatimus hävitetyistä tavaroista, jonka me käymme lakipuolen kanssa läpi.
"Me emme tienneet käytännöstä"
Varastokoppien omistajia oli Hoasin toimesta neuvottu laittamaan komeron sisälle paperilappu, josta tavaroiden omistaja käy ilmi. Ainon tavarat hävisivät lapusta huolimatta.
– Ainakin toisessa tietämässäni tapauksista huoltoyhtiö oli ilmoittanut, ettei nähnyt tavaroissa mitään lappua, joka olisi osoittanut tavaroiden omistajan. Toisesta tapauksesta en osaa vielä sanoa, koska asiaa ei ole ehditty selvittämään. Jos lappu on ollut, silloin meidän olisi pitänyt se huomioida, Mäki sanoo.
Mäki on tapahtuneesta pahoillaan.
– Tässä on tapahtunut valitettavia sattumuksia eivätkä lähtösyyt poista meidän vastuutamme. Meillä ei ollut tietoa aiemmasta käytännöstä.
– Olisi pitänyt tarkemmin selvittää, kenelle tavarat kuuluvat, teimme liian nopeasti asiasta omat johtopäätöksemme, vaikka tavarat olivat lukitussa varastossa. Silloin tällöin sattuu tapauksia, joissa asukkaat saattavat jättää vanhoja tavaroita asuntokoppeihin. Tyhjensimme varastot ilman riittävää selvitystyötä, sitä en kiellä.