Mediamylläkkä Nordean ympärillä on tuonut sen kilpailijoille uusia asiakkaita, kerrotaan Danske Bankista ja OP:sta. STT:n tietojen mukaan Nordean asiakkuuksien siirtoja hallinnoiva yksikkö on puolestaan ruuhkautunut viikon aikana.
Nordean viestinnästä kiistetään, että Panama-uutisointi olisi aiheuttanut ruuhkautumista pankissa.
– Minun tietojeni mukaan ruuhkaa ei ole, lehdistöpäällikkö Anni Hiekkanen Nordean viestinnästä sanoo.
OP-pankkiliiketoiminnan johtaja Jouko Pölönen kertoo, että ainakin osa sen saamista uusista asiakaskyselyistä on johtunut Nordea-uutisoinnista.
– Erityisesti pääkaupunkiseudulla Nordeaan liittyvä uutisointi on näkynyt asiakaskyselyinä. On hankala sanoa, kuinka paljon liikenteestä johtuu Nordean tilanteesta ja kuinka paljon esimerkiksi Helsinkiin perustamastamme asiakasomisteisesta OP Helsingistä. Selvää on, että myös Nordeasta asiakkaita on tullut.
Pölösen mukaan OP:n palvelu-, rahoitus- ja sijoitusneuvonta on ruuhkautunut uuden asiakasvirran vuoksi.
– Tällä hetkellä lisäämme asiakaspalvelijoita pääkaupunkiseudulle. Se tulee näkymään myös sunnuntain lehdessä työpaikkailmoituksina, Pölönen sanoo.
Myös Danske Bankin viestinnästä arvioidaan, että Nordean tilanne on tuonut jonkin verran asiakkuuskyselyjä.
Nordea kieltäytyi vastaamasta
STT yritti esittää Nordealle huonolla menestyksellä lisäkysymyksiä myös sen yhteistyökumppaneina toimivista yhtiöistä, jotka tarjoavat vastaavia palveluita kuin mediamylläkän keskipisteeksi joutunut Mossack Fonseca. Nordea kertoi torstaina, että vastaavia offshore-palveluita tuottaa useampi yhtiö.
Mossack Fonseca on maailman suurimpia veroparatiisipalveluita tuottavia yrityksiä.
Nordea päätti lopettaa yhteistyön asianajotoimiston kanssa sen jälkeen, kun yhtiön ja Nordean syytettiin julkisuudessa olleen vähintäänkin harmaalla alueella asiakkaiden verotuskäytäntöjen valvomisessa.
Nordeasta kieltäydyttiin perjantaina vastaamasta offshore-yhtiöhin tai niin sanottuihin Panama-papereihin liittyviin lisäkysymyksiin.
1:19:45