Mercedeksen F1-autosta pöllähtävät savupilvet ovat kirvoittaneet kauden ensimmäisten viikonloppujen aikana kysymyksiä, mutta tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan tiimi on hyvin perillä sallittujen ja kiellettyjen moottoriratkaisujen rajasta.
LUE MYÖS: Ferrarin valtava moottorietu paljastui Mercedeksen laskelmista – tilanne johti täydelliseen suunnanmuutokseen: "Käänsimme kaikki kivet"
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Wolffilta kysyttiin Mercedeksen Unkarin kisaviikonlopun aikana järjestämässä lehdistötilaisuudessa selitystä savupöllähdyksille, joita Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin autot toisinaan radalla päästävät.
Vastaavanlainen ilmiö on tullut esiin Ferrarin autoissa viime vuosien aikana. Italialaistiimi joutui puolestaan viime vuonna Kansainvälisen autoliiton FIA:n tutkittavaksi moottoritehojensa voimakkaan kasvun takia.
F1-sarjassa on muutenkin riittänyt vuosien saatossa puhetta kielletystä öljyn polttamisesta moottorissa tehojen lisäämiseksi, mutta tästä ei Wolffin mukaan ole tietoisesti kyse.
– Moottorisäännöt ovat selvät. (Viime vuonna) Austinissa tuli tarkennus siitä, mikä on sallittua ja mikä ei. Se oli tärkeä juttu, muttei mitenkään yllätyksellinen, koska se oli ennalta selvää, jos menit sääntöjen mukaan, Wolff kommentoi Crash.net-sivuston mukaan.
Kommentti on kuin pieni piikki suunnattuna juuri Ferrarille, jonka suoritustaso lähti juuri tuosta hetkestä alkaen jyrkkään laskuun.
Kaikkia kuittailu ei kuitenkaan naurata. Asiantuntijana toimiva hollantilainen entinen F1-kuski Jam Lammers haluaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n selvittävän, mistä Mercedeksen tapauksessa on kyse.
– Valkoinen savu tulee pakoputkista. Eikä sieltä tule mitään ulos, joka ei ole ensin käynyt moottorissa. Puhuimme Ferrarin bensagatesta, mutta olisin erittäin kiinnostunut tietämään, mistä se johtuu Mercedeksellä, Lammers vihjaa GP Blogille.
Wolff: Jostain pääsee öljyä rungon ulkopuolelle
Nyt näkyvissä olevat savupilvet tulevat Wolffin mukaan kyllä öljyn palamisesta, mutta vain tietyissä tilanteissa ja se tapahtuu hallitsemattomasti.
– Sitä voi nähdä, kun öljysäiliö on täytetty alkuvaiheessa. Meillä näyttää olevan ongelma, että öljyä pääsee rungon ulkopuolelle, Wolff toteaa.
– Emme tiedä, mistä se tulee, mutta kun täytämme (säiliön) aivan ylös asti, emme näytä olevan enää perillä siitä, paljonko sitä alkuvaiheessa karkaa.
Kyse ei ole Wolffin mukaan pelkästään Mercedeksen tehdastiimin ilmiöstä, vaan samaa esiintyy myös asiakastalleissa Racing Pointilla ja Williamsilla.
– Näemme samaa kaikissa Mercedes-moottoreissa, ja meidän täytyy jotenkin päästä tämän asian päälle, Wolff myöntää.
– Siinä ei ole kyse luotettavuusongelmasta, mistä olen tyytyväinen, ja ehkä Silverstonessa voin vastata siihen, mitä se on, koska tällä hetkellä en tiedä.