Kimi Räikkönen tuntee Mugellon huiman radan kuin omat taskunsa – ilmassa on myös kysymysmerkkejä: "Haaste on uusi"

7.12569855
xpbimages.com
Julkaistu 10.09.2020 20:08
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-kauden yhdeksäs osakilpailu, Toscanan GP, ajetaan sunnuntaina Mugellon radalla Italiassa.

LUE MYÖS: Sebastian Vettel oli vähällä lopettaa uransa – kertoi, miksi tarttui Aston Martinin tarjoukseen: "Odotan innolla, että pääsen todistamaan tämän"

LUE MYÖS: Sergio Péreziltä hätkähdyttävä paljastus: kuuli sopimuksensa purkamisesta vasta juuri ennen tallin tiedotetta

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Toscanan GP suorana 11.-13.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Mugello on F1-piireissä tuttu rata, sillä monet tallit – erityisesti radan omistava Ferrari – käyttivät sitä testiratanaan aina vuoteen 2012 saakka. Vuonna 2012 Mugellossa ajettiin myös viralliset kaudenaikaiset testit, ja mukana oli tuolloin nykykuskeista Romain GrosjeanSebastian VettelDaniel RicciardoSergio Pérez ja Valtteri Bottas.

Red Bull ajoi Mugellossa Pirellin rengastestit vuonna 2016, ja tämän vuoden alussa Ferrari järjesti radalla testin, jossa Vettel ja Charles Leclerc kiersivät rataa kahden vuoden takaisella SF71H-autolla.

Mittavasta testihistoriasta huolimatta sunnuntai on ensimmäinen kerta, kun Mugellossa ajetaan kilpaa F1-autoilla.

Reilun viiden kilometrin mittainen rata tunnetaan siitä, että se on kuljettajille fyysisesti todella vaativa: siihen sisältyy useita pitkiä, todella kovavauhtisia mutkia, ja kun nykyiset F1-autot ovat erityisesti mutkissa nopeampia kuin yhdetkään edeltäjänsä, g-voimat nousevat hurjalle tasolle.

Ex-kuski Mark Webber taivasteli jo kesäkuussa, että "kuljettajien niskat katkeavat kahtia".

Kimi Räikkönen on nykykuljettajista yksi kokeneimmista Mugellon-kävijöistä, jopa kaikkein kokenein, mutta hän ei lähde ainakaan ennakkoon ex-kuskien ja asiantuntijoiden hehkutukseen mukaan.

– Emme ole ajaneet näillä uusilla autoilla täällä, mutta mitä enemmän on downforcea, sitä nopeampia olemme mutkissa. Toisaalta joistain mutkista voi tulla aiempaa helpompia, kun ne ajetaan kaasu pohjassa. Katsotaan, haaste on uusi.

Vaikka haaste on uusi, rata on vanha tuttu. Räikkönen kilpaili Mugellossa jo vuosituhannen taitteessa Formula Renault -vuosinaan, ja lauantaina tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta hänen ensimmäisestä F1-testistään, joka sekin ajettiin Mugellossa. Myöhemmin Räikkönen testasi Mugellossa sekä McLarenilla että Ferrarilla, ja Ferrari-vuosinaan Räikkönen osallistui Mugellossa myös tallin kaudenpäätöstapahtumiin.

Kokemuksensa pohjalta Räikkönen uumoilee, että sunnuntain kilpailusta tulee vaikea muistakin kuin kuljettajien fysiikkaan liittyvistä syistä.

– Ohittaminen on todella vaikeaa. Se tapahtuu pääosin ykkösmutkassa. Jos kukaan ei tee virhettä, on vaikeaa ohittaa muissa mutkissa, koska ne ovat niin nopeita.

– Näemme perjantaina, mitä on luvassa. Yritämme löytää oikeat linjat ja saada auton toimimaan mahdollisimman hyvin.

Tuoreimmat aiheesta

F1