Kimi Räikkönen oli ymmällään renkaiden käyttäytymisestä Kiinan F1-kisan aika-ajoissa. Suomalaiskuski putosi ensimmäistä kertaa Alfa Romeolla pois kymmenen kärkikuskin joukosta.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen Unkarista 2016 alkanut upea putki katkesi viimein – myös Kiinan GP:n hyvään tilastoon kolaus
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kiinan GP suorana 12.-14.4.
La: Aika-ajot klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 08.00
Su: Kiinan GP klo 09.10, ennakkotunnelmat klo 08.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Räikkönen oli lauantain harjoitusten kuudes, mutta aika-ajon toisessa vaiheessa hän jäi 13:nneksi. Eroa jatkopaikkaan jäi kaksi kymmenystä.
Kyseessä oli ensimmäinen kerta 53 osakilpailuun, kun Räikköstä ei nähty mukana aika-ajon ratkaisuvaiheessa. Ongelmana olivat hänen mukaansa hyvin paljon toisistaan vaihdelleet rengassarjat.
– Välillä on ollut hyvääkin. Eka kierros oli hyvä Q1:ssä, mutta viimeisessä mutkassa vähän lähti sladiin. Sitten oli kaksi huonompaa rengassarjaa, ja sitten oli taas yksi hyvä, Räikkönen luetteli C Morelle.
F1-asiantuntija Toni Vilander taustoitti asiaa C Moren studiossa. Pirellin täysin keskenään samanlaisina pidetyistä rengasseteistä löytyy tosiaan yllättävän paljon eroavaisuuksia.
– Kun kuljettaja laittaa useamman uuden rengassetin – puhutaan nyt vaikka siitä samasta kovuudesta – niin auton käytös muuttuu. Tämä on välillä sellainen, joka aiheuttaa aika paljonkin harmaita hiuksia talleille ja kuljettajille, että saadaan auto hyvään setupiin ja kaikki säädöt kuntoon, Vilander kertoo.
– Laitetaan kaksi rengassarjaa, ja toisella aliohjaa ja toisella yliohjaa, niin tämä on yksi sellainen ikuinen mysteeri, johon on hyvin vaikea löytää selkeää ratkaisua. Totta kai katsotaan rengaspaineet ja -lämpötilat, mutta jos ei sielläkään löydy mitään, niin sitten vain joku setti on huonompi ja joku parempi.