Ferrarin tallipäällikön paikalta irtisanoutuminen kesken kauden 2014 tuntuu Stefano Domenicalista edelleen oikealta ratkaisulta italialaistallin F1-tulevaisuutta ajatellen.
Pitkän uran Ferrarilla tehnyt Domenicali jätti tehtävänsä huhtikuussa 2014, kun talli oli jäänyt uusien V6-hybridimoottorien kehityksessä selvästi jälkeen vallankahvaan tarttuneesta Mercedeksestä.
Taustalla oli jo yksi epäonnistunut projekti Ferrarin pudottua Red Bullin ja Mercedeksen taakse valmistajien MM-sarjan kolmanneksi kaudella 2013. Seuraavan kevään aloitus oli kuitenkin Scuderian mittakaavalla musertava, kun Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen jäivät kolmessa ensimmäisessä kisassa ulos palkintopallilta.
– Se oli selvää, että emme olleet moottorin takia onnistuneet löytämään oikeanlaista autoa. Vaikean vuoden 2013 jälkeen koin, että on oikein näyttää, miten asioita täytyy järjestellä uudelleen ja tehdä ne eri lailla, Domenicali kertoo F1.comin Beyond the Grid -podcastissa.
Kätteli koko Ferrarin tiimiväen
Vuodesta 2008 Ferrarin tallipäällikkönä toiminut Domenicali meni Bahrainin GP:n jälkeen puheenjohtaja Luca di Montezemolon puheille. Kaksikko tunsi toisensa jo hyvin pitkältä ajalta, kun Montezemolo oli ottanut monessa tehtävässä yhtiössä toimineen Domenicalin siipiensä suojaan 23 vuotta aiemmin.
– Sanoin, että näinä hetkinä täytyy olla vahva ja tehdä oikea ratkaisu tiimin kannalta, Domenicali muistelee.
– Se oli vaikeaa aikaa, koska sääntömuutoksen takia oli paljon odotuksia emmekä olleet onnistuneet toimittamaan mahtavaa autoa. Otin vastuun siitä, ja tulen olemaan aina Ferrari-mies, koska se ei muuta näkökulmaani instituutiota kohtaan.
Domenicali kertoo, ettei voisi vieläkään kuvitella palaavansa F1-varikolle muun kuin Ferrarin palveluksessa.
Tämän jälkeen hän kertoi ratkaisunsa Ferrarin työntekijöille.
– Kerroin siitä kaikille ihmisille Ferrarilla, koska he ovat minun perheeni. Se oli erittäin koskettava hetki, kun kokosin kaikki tuhat työntekijää paikalle ja kättelin heidät yksitellen.
Nimi nousi esiin Audin taustalta
Ei kuitenkaan mennyt kauaa, kunnes Domenicalin nimi ponnahti esiin saksalaisvalmistaja Audin yhteydessä. Puheet Volkswagen Groupin tulosta formula ykkösiin alkoivat kuumentua, mutta katosivat hetkessä saksalaistehtaita ravistelleen päästöskandaalin alettua vuonna 2015.
Toimittaja Tom Clarkson kysyy Domenicalilta suoraan: oliko Audi-yhteistyössä kyse F1-projektista.
– Sanotaan näin, että olin mukana toisessa projektissa, Domenicali naurahtaa.
– Ja silloin siitä oli puhetta, että voisiko Audi tulla mukaan. Tehtäväni oli selvittää, mitä se vaatisi konsernilta tulla mukaan formula ykkösiin.
– Sitten Saksassa tapahtui, kuten tiedät, ja se projekti keskeytettiin pikaisesti, hän jatkaa.